Omzetten – maar ook prijzen – stijgen weer voor fysieke winkels

Omzetten – maar ook prijzen – stijgen weer voor fysieke winkels

Er ligt weer groei in het verschiet voor de winkels: GfK voorspelt dat de fysieke winkels in Europa 2,1 procent meer omzet zullen draaien in 2018. Het afgelopen jaar groeide hun omzet al met 1,8 procent.

 

Alle EU-landen genieten van groei

Het ziet er goed uit voor de fysieke winkels in Europa, concludeert marktonderzoeker GfK in een nieuwe studie over de Europese retail. Retailers in de 28 EU-landen mogen een gemiddelde groei van 2,1 procent verwachten, al varieert dat wel sterk van land tot land: in landen als Frankrijk, Spanje en Hongarije zal het zich vertalen in een echte omzetgroei, in andere landen zal de stijgende inflatie het effect teniet doen.


Het afgelopen jaar konden alle Europese landen profiteren van economische groei, ziet GfK. De koopkracht van de gemiddelde consument steeg met 1,9 procent, met alleen Groot-Brittannië als uitzondering op die positieve trend. Gemiddeld steeg de omzet in de fysieke retail dan ook met 1,8 procent. In Nederland was de retailsector zelfs goed voor een omzetgroei van 3,4 procent. In België lag de groei lager op 0,9 procent. 

 

Winkelgebieden groeien, behalve in Nederland

Er kwamen in 2017 ook weer meer vierkante winkelmeters bij in Europa, hoewel het plaatje ook weer sterk verschilt per land. Alleen in Nederland daalde de totale winkeloppervlakte echt (-0,4 procent), maar in de helft van alle landen bleef het winkelgebied per inwoner toch stabiel of verminderde het zelfs. GfK wijst er niettemin op dat shoppers in de Benelux nog steeds toegang hebben tot een winkelgebied dat meer dan dubbel zo groot is als in Roemenië.


De daling in oppervlakte lijkt Nederland trouwens ten goede te zijn gekomen: de productiviteit per vierkante winkelmeter lag er opvallend hoog in 2017 en kwam 3,8 procent uit op 3.806 euro per vierkante meter, terwijl de vloerproductiviteit er in België met 1,1 procent op achteruit is gegaan.

 

Prijzen blijven stijgen in Europa

Ook al vormen de Brexit, politieke en economische uitdagingen en mogelijke importmaatregelen in de Verenigde Staten onzekere factoren, toch zal de groei in 2018 volgens GfK verder blijven duren. Hoewel onlineverkoop in 2017 marktaandeel bleef afsnoepen van de fysieke retailkanalen, wist de sector dat verlies immers te compenseren dankzij een toenemende vraag. 


Alleen vormen prijsstijgingen door de voorspelde inflatie mogelijk een spelbreker dit jaar. In 2017 was er een Europese inflatie van 1,7 procent en in 2018 wordt dat wellicht niet anders: GfK verwacht dat de consumptieprijzen in de Europese Unie gemiddeld met 1,9 procent zullen stijgen. 


In België verwacht de studie minder hoge inflatie dan vorig jaar, in Nederland neemt de inflatie daarentegen waarschijnlijk weer wat toe. Vooral in Oost-Europa heeft de inflatie echter stevige gevolgen, aangezien consumenten er na jarenlange deflatie nu opeens dieper in de buidel moeten tasten voor dezelfde producten.