Onenigheid over prestaties Westland Shopping Center

Onenigheid over prestaties Westland Shopping Center
AG Real Estate

In Brussel is er onenigheid ontstaan over de prestaties van het Westland Shopping Center. Volgens een gemeenteraadslid van Anderlecht loopt het winkelcentrum leeg, maar de uitbaters spreken dat tegen.

“Dead shopping mall”

Gemeenteraadslid Walter Vandenbossche stelde tegenover Bruzz dat er steeds meer lege winkels verschijnen in het Westland Shopping Center. Volgens hem komt dat, omdat er in Brussel te veel grote winkels worden gebouwd: “We moeten vermijden dat Westland de eerste dead shopping mall van de eenentwintigste eeuw wordt.”

 

Volgens Vandenbossche heeft die leegloop een aantal factoren: de lokale bevolking komt nog vaak winkelen in het winkelcentrum, maar Anderlecht vergrijst en dat heeft zijn gevolgen op de uitgaven. Daarnaast zijn er in de omliggende gebieden steeds meer alternatieven, zoals De Pajot in Sint-Pieters-Leeuw. Bovendien is de parking van het Westland Shopping Center sinds een tijd betalend, wat volgens Vandenbossche nog extra klanten heeft weggejaagd.

 

Renovaties

Bij AG Real Estate, uitbater van het Westland Shopping Center, klinkt echter een ander geluid. “De meeste merken die vertrokken zijn, hebben problemen in België of zelfs in Europa. Blokker heeft zijn winkelaantal in België gereduceerd, het is dus niet alleen in Westland dat Blokker vertrekt, en Mexx heeft België verlaten. En dat zijn maar twee voorbeelden”, zegt Luigi Tortolani. Volgens hem geeft het vertrek van die merken net de mogelijkheid om de panden op te knappen en nieuwe winkels aan te trekken. Bovendien wordt Westland volgend jaar volledig gerenoveerd.

 

Vandenbossche wijst tot slot ook naar de afschaffing van de Ikea-wetgeving en de socio-economische machtiging als een grote boosdoener. Daardoor kunnen er veel eenvoudiger grote winkels ingepland worden. “Het zijn nu de gemeenten die vergunningen tot 1.000 m² verlenen. Bij de gemeenten is er niet alleen een gebrek aan gespecialiseerde kennis, en dat kan je de gemeenten niet eens verwijten, er is ook geen intergemeentelijk overleg. Drie gemeenten kunnen tegelijkertijd een vergunning voor een inplanting afleveren van een shoppingcenter van 1.000 m²”, aldus Vandenbossche.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

LensOnline beoogt Duitse expansie

22/11/2017

LensGroup uit Kruibeke, dat met LensOnline de Belgische webverkoop van contactlenzen domineert, verovert stilaan ook de Europese markt. Na Nederland, Italië en Spanje laat de contactlenswebshop het oog nu vallen op Duitsland.

Europa zet stop op geoblocking

22/11/2017

Onderhandelaars van het Europees Parlement, de Europese Raad en de Europese Commissie hebben een akkoord bereikt rond het verbieden van geoblocking, waarbij webshops bezoekers uit het buitenland uitsluiten.

Hema wil fors uitbreiden in Duitsland

21/11/2017

Winkelketen Hema heeft grote plannen in Duitsland: de komende drie jaar moeten er minstens zeventig nieuwe vestigingen openen. Momenteel heeft de keten in Duitsland slechts elf winkels. Daarenboven wil Hema shop-in-shops en winkels in treinstations openen.

"Amazon bijna klaar om kassaloze Go te lanceren"

20/11/2017

Volgens sommige bronnen werft Amazon momenteel bouwmanagers en marketeers aan voor zijn Amazon Go-team. Dat wijst er mogelijk op dat de supermarkt zonder personeel nu ook echt in de startblokken staat.

Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden"

17/11/2017

Volgens Mark Thomson, director of retail industry solutions bij Zebra, verandert de retail in de nabije toekomst ingrijpender dan in de voorbije vijftig jaar bij elkaar opgeteld. Tegen 2020 zal de connectiviteit met klanten immers groter zijn dan ooit, wat een uiterst persoonlijke winkelervaring mogelijk maakt. 

Back to top