Online bestedingen met 10% gestegen

Online bestedingen met 10% gestegen

Online bestedingen met 10% gestegen

Alle Belgen samen hebben in de eerste helft van dit jaar 4,9 miljard euro online gespendeerd: een stijging met 10% tegenover dezelfde periode een jaar eerder. Met dank aan een indrukwekkend tweede kartaal.

10 miljard euro jaaromzet in zicht

De sterke stijging is toe te schrijven aan een groeiend aantal Belgen dat ook vaker online aankoopt, zo blijkt uit de meest recente cijfers van de BeCommerce Market Monitor in samenwerking met marktonderzoeksbureau GfK. Zo steeg het aantal online aankopen de voorbije zes maanden met 2% naar 42,3 miljoen. Ook het aantal Belgen dat online winkelt, stijgt met 2%, wat het totaal intussen al op 7,9 miljoen brengt. 17% van alle uitgaven in het eerste semester gebeurde online, ook alweer een procentpunt meer dan in dezelfde periode vorig jaar.

 

De sterkste groeier in het eerste semester van 2017 is de categorie 'computer en accessoires'. 23% van alle bestedingen in deze categorie gebeurt online, een toename van 31%. Ook ‘consumentenelektronica’ is erg populair: 15% van alle uitgaven in dit segment gebeurt nu al online, een groei met 26%.

 

118 euro per online aankoop

Die sterke toename is vooral te danken aan een “indrukwekkend tweede kwartaal met recordgroei”, zo klinkt het. De online uitgaven stegen met liefst 13% tegenover dezelfde periode vorig jaar, wat resulteert in 2,46 miljard euro online uitgaven van april tot juni 2017. Er werden tegelijk ook 5% meer online aankopen verricht in diezelfde periode, wat neerkomt op een totaal van 20,9 miljoen aankopen.

 

Gemiddeld spendeerde de Belg 348 euro online tijdens het tweede kwartaal, een stijging van 8%. Per internetaankoop spenderen we gemiddeld 118 euro online, ook al een groei van 8%.

 

Nederland doet nóg straffer

Vergeleken met onze noorderburen hinkt de Belgische e-commerce echter nog altijd achterop. In Nederland namen de online uitgaven in het tweede kwartaal bijvoorbeeld toe met niet minder dan 15%. De Nederlanders spenderen al 22% van hun uitgaven online. Over het volledige halfjaar stegen de online bestedingen in Nederland met 13%  tot een indrukwekkende 10,66 miljard euro, ruim twee keer zoveel als bij ons dus.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit z’n voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Chinese webreus zet aanval op Italië in

11/07/2018

De Chinese webreus JD.com wil gaan uitbreiden naar Italië. Het zou voor de grote rivaal van Alibaba het tweede Europese kantoor op korte tijd betekenen.

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.

Nationale Loterij plant eigen winkelketen

06/07/2018

De Nationale Loterij heeft plannen om een eigen winkelketen te openen en zoekt daarvoor al naar panden in Antwerpen, Gent, Luik en Namen.