Online bestedingen met 10% gestegen

Online bestedingen met 10% gestegen

Alle Belgen samen hebben in de eerste helft van dit jaar 4,9 miljard euro online gespendeerd: een stijging met 10% tegenover dezelfde periode een jaar eerder. Met dank aan een indrukwekkend tweede kartaal.

10 miljard euro jaaromzet in zicht

De sterke stijging is toe te schrijven aan een groeiend aantal Belgen dat ook vaker online aankoopt, zo blijkt uit de meest recente cijfers van de BeCommerce Market Monitor in samenwerking met marktonderzoeksbureau GfK. Zo steeg het aantal online aankopen de voorbije zes maanden met 2% naar 42,3 miljoen. Ook het aantal Belgen dat online winkelt, stijgt met 2%, wat het totaal intussen al op 7,9 miljoen brengt. 17% van alle uitgaven in het eerste semester gebeurde online, ook alweer een procentpunt meer dan in dezelfde periode vorig jaar.

 

De sterkste groeier in het eerste semester van 2017 is de categorie 'computer en accessoires'. 23% van alle bestedingen in deze categorie gebeurt online, een toename van 31%. Ook ‘consumentenelektronica’ is erg populair: 15% van alle uitgaven in dit segment gebeurt nu al online, een groei met 26%.

 

118 euro per online aankoop

Die sterke toename is vooral te danken aan een “indrukwekkend tweede kwartaal met recordgroei”, zo klinkt het. De online uitgaven stegen met liefst 13% tegenover dezelfde periode vorig jaar, wat resulteert in 2,46 miljard euro online uitgaven van april tot juni 2017. Er werden tegelijk ook 5% meer online aankopen verricht in diezelfde periode, wat neerkomt op een totaal van 20,9 miljoen aankopen.

 

Gemiddeld spendeerde de Belg 348 euro online tijdens het tweede kwartaal, een stijging van 8%. Per internetaankoop spenderen we gemiddeld 118 euro online, ook al een groei van 8%.

 

Nederland doet nóg straffer

Vergeleken met onze noorderburen hinkt de Belgische e-commerce echter nog altijd achterop. In Nederland namen de online uitgaven in het tweede kwartaal bijvoorbeeld toe met niet minder dan 15%. De Nederlanders spenderen al 22% van hun uitgaven online. Over het volledige halfjaar stegen de online bestedingen in Nederland met 13%  tot een indrukwekkende 10,66 miljard euro, ruim twee keer zoveel als bij ons dus.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

LensOnline beoogt Duitse expansie

22/11/2017

LensGroup uit Kruibeke, dat met LensOnline de Belgische webverkoop van contactlenzen domineert, verovert stilaan ook de Europese markt. Na Nederland, Italië en Spanje laat de contactlenswebshop het oog nu vallen op Duitsland.

Europa zet stop op geoblocking

22/11/2017

Onderhandelaars van het Europees Parlement, de Europese Raad en de Europese Commissie hebben een akkoord bereikt rond het verbieden van geoblocking, waarbij webshops bezoekers uit het buitenland uitsluiten.

Hema wil fors uitbreiden in Duitsland

21/11/2017

Winkelketen Hema heeft grote plannen in Duitsland: de komende drie jaar moeten er minstens zeventig nieuwe vestigingen openen. Momenteel heeft de keten in Duitsland slechts elf winkels. Daarenboven wil Hema shop-in-shops en winkels in treinstations openen.

Media Saturn lanceert eerste volledig virtuele winkelwereld

21/11/2017

Klanten van Saturn, dat samen met Media Markt deel uitmaakt van de groep Media Saturn, kunnen voortaan hun VR-bril opzetten om de producten in twee virtuele omgevingen te bekijken. De koop ook afronden in VR is voorlopig nog niet mogelijk.

"Amazon bijna klaar om kassaloze Go te lanceren"

20/11/2017

Volgens sommige bronnen werft Amazon momenteel bouwmanagers en marketeers aan voor zijn Amazon Go-team. Dat wijst er mogelijk op dat de supermarkt zonder personeel nu ook echt in de startblokken staat.

Back to top