Online bestedingen stijgen opnieuw met meer dan 10 procent

Online bestedingen stijgen opnieuw met meer dan 10 procent
Shutterstock

In de eerste zes maanden van 2017 zijn de online bestedingen in Nederland met 13% gestegen naar 10,66 miljard euro. Een opmerkelijke stijging zit in het aantal online aankopen vanuit fysieke winkels. 

Helft meer speelgoed

In de eerste helft van het jaar werd 23% van alle bestedingen aan producten en diensten online gedaan, tegenover 21% een jaar eerder. 5,89 miljard euro ging naar producten (+16%), de overige 4,77 miljard euro werd uitgegeven aan diensten (+9%). Speelgoed was met een groei van 43% de grootste groeier, op de voet gevolgd door Health & Beauty (+41%). De verkoop van Kleding, Home & Garden en Eventtickets groeide met ongeveer een kwart.

 

Het online aandeel van producten is momenteel al goed voor 12% van de totale omzet van 48,9 miljard euro in Nederland in de eerste zes maanden van het jaar. Vorig jaar lag dat aandeel op 10,6%. Thuiswinkel.org verwacht dat er dit jaar meer dan 200 miljoen online aankopen plaatsvinden.

 

Alle groei dankzij e-commerce

“De vandaag gepubliceerde cijfers laten echter ook zien dat nagenoeg alle groei in de Nederlandse detailhandel afkomstig is van de online activiteiten van webwinkels en van winkels in de winkelstraat die ook online producten verkopen”, zegt Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org. “De groei van 16 procent van online productverkopen vormt de basis van de groei van de Nederlandse detailhandel en is een uitdrukking van het veranderende aankoopgedrag van Nederlandse consumenten.”

 

In het eerste halfjaar deed dan ook 89% van de Nederlanders minstens een online aankoop, wat neerkomt op 12,4 miljoen kopers. Gemiddeld deden ze 7,4 aankopen, tegenover 6,5 in 2016. Ook het gemiddelde bedrag nam toe: van 757 euro naar 858 euro.

 

Opmars smartphone

Momenteel worden 7% van de aankopen via smartphone gedaan, tegenover 4% een jaar eerder. Een kwart van de Nederlanders heeft in het tweede kwartaal een aankoop gedaan via de smartphone. Het aandeel van de tablet stijgt van 12 naar 14%, het gecombineerde aandeel van desktop en laptop is gedaald van 82 naar 77%.

 

Vrijwel nieuw in het lijstje zijn de aankopen die online in de winkel worden gedaan. Het gaat daarbij nog maar over 1% van alle aankopen, maar het toont aan dat steeds meer handelaars hun webshops ook toegankelijk maken in de winkels, door het plaatsen van kiosken waar de klant het volledige assortiment kan ontdekken en bestellen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Categoriewinnaars ‘Qrf Retailer of the Year 2017-2018’ bekend

22/09/2017

Gisteren maakte Qrf City Retail de veertig winnaars bekend van de Beste Winkelketen van België voor 2017-18. Klanten vinden betrouwbaarheid het allerbelangrijkst bij webshops, klantvriendelijkheid kan het verschil maken in fysieke winkels.

A.S. Adventure en Juttu samen in Brusselse flagshipstore

22/09/2017

A.S. Adventure en zusterketen Juttu gaan in maart van volgend jaar een gezamenlijke winkel openen in Brussel. Ze nemen daarbij het voormalige pand van Marks & Spencer aan de Guldenvlieslaan over.

Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Telenet en SBS brengen ‘tv-reclame op maat’

21/09/2017

Operator Telenet en tv-bedrijf SBS Belgium hebben hun testfase rond ‘gepersonaliseerde tv-reclame’ afgerond en gaan het systeem nu uitrollen. Het gaat om een heuse primeur in Europa.

Zelfstandige supermarkt wil e-commerce boot niet missen

18/09/2017

E-commerce is en blijft hét magische woord in gesprekken over de toekomst van de voedingsdistributie. Zijn de zelfstandige winkeluitbaters ermee begaan? Wat verwachten ze? Weten ze wat hun moederhuizen op dat vlak aan het bekokstoven zijn?

Back to top