Meer dan 9 miljard euro online uitgaven in 2016 | RetailDetail

Online uitgaven in 2016 voor het eerst meer dan 9 miljard euro

Online uitgaven in 2016 voor het eerst meer dan 9 miljard euro

De Belgische consument heeft in 2016 meer dan 9 miljard euro online uitgegeven, een groei van 10% ten opzichte van 2015. In totaal werden er 85 miljoen online aankopen gedaan. De dienstensector haalt al bijna tweederde van zijn omzet online.

16% van alle uitgaven online

16% van alle omzet wordt online gehaald, zegt sectororganisatie BeCommerce: in 2015 was dat nog maar 14%. Tegenover het reusachtige aandeel van online in de dienstensector staat wel dat nog maar 8% van alle uitgaven aan producten online gebeurt.

 

Online is het populairst in de categorie ‘vliegtickets & accommodatie’: maar liefst 85% van alle aankopen in die categorie gebeurt online. Ook bij ‘tickets voor attracties en events’ gebeurt 74% van de aankopen online. De sterkste groeier is dan weer ‘voeding/bijna voeding’: daar werd in 2016 bijna 2,5 keer meer uitgegeven dan een jaar eerder. Het aandeel op de totale omzet in die categorie is wel nog maar 1,1%.

 

De laptop is nog steeds het populairste apparaat om online aankopen te doen, met 55%, gevolgd door de desktop met 30%. 85 procent van alle aankopen gebeurt dus nog steeds gewoon op een pc. De tablet (9 procent) en de smartphone (4 procent) moeten het met een veel kleiner aandeel stellen.

 

In het vierde kwartaal was de groei met 12% zelfs nog hoger dan in heel 2016. Daarbij viel op dat er binnen de categorie speelgoed een mooie sprong voorwaarts was  (+29%, tegenover +22% in het derde kwartaal en +24% in het vierde kwartaal van 2015).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Amazon mag levering volgende dag niet garanderen

13/08/2018

De Britse reclamewaakhond heeft het niet voor Amazons belofte om bestellingen van Prime-leden de volgende dag te zullen leveren. Tijdens de feestdagen vorig jaar waren er vertragingen, dus moet Amazon de garantie schrappen.

RetailDetail Day 2018: geobsedeerd door de klant

13/08/2018

Meer dan ooit staat de klant hoog op de agenda van retailers en merken. Maar is dat niet altijd zo geweest? De RetailDetail Day kijkt voorbij de hype en peilt naar de essentie van klantgericht ondernemen in het digitale tijdperk.

Hoe koopt de consument van morgen?

09/08/2018

Wist je dat winkelen en kopen twee verschillende activiteiten zijn geworden? De weg die de klant van de toekomst aflegt, ziet er helemaal anders uit. Beleef hem zelf in een Inspiration Tour van retailhub en dompel je onder in 1.250 m² innovatie. 

Decathlon neemt Zwitserse sportketen Athleticum over

09/08/2018

Decathlon neemt de Zwitserse sportketen Athleticum over. Verkoper Maus Frères krijgt een minderheidsbelang in Decathlon Zwitserland, een overnamebedrag is niet meegedeeld.

Prima halfjaar voor Rakuten

09/08/2018

De Japanse e-commercereus Rakuten, ’s werelds nummer 5 gemeten naar handelsvolume, zag zowel zijn omzet als zijn winst de voorbije zes maanden flink toenemen. Intussen gaat de groep zijn interne structuur grondig reorganiseren om sneller te kunnen inspelen op de almaar sneller wijzigende marktomstandigheden.

Gratis verzending voor leden Bol.com Select

08/08/2018

In navolging van Amazon voert Bol.com zijn lidmaatschapsservice op: Select-leden kunnen nu het hele assortiment gratis bezorgd krijgen. Althans, als ze de lidmaatschapskost betalen.