Onlineretailers smokkelen verzendkosten binnen

Distributiecentrum van onlineretailer Zalando in Polen
Mike Mareen / Shutterstock.com

Zalando rekent nu ook in de Benelux een “afstandkost” aan voor pakjes die van ver komen. De trendsetter van gratis verzending komt op zijn stappen terug, en anderen zullen volgen.

 

Spullen die van ver komen

Zalando levert niet meer zomaar gratis: in alle stilte heeft het onlineplatform verzendkosten ingevoerd voor bepaalde producten, ook in de Benelux. Het gaat om goederen die “van verder” moeten komen, legt de e-commercespeler uit aan De Standaard. “We hebben ons assortiment uitgebreid en dat extra aanbod wordt opgeslagen in logistieke centra die verder gelegen zijn. Voor die artikelen rekenen we dus 3,90 euro aan”, aldus woordvoerder Sarah Thomas. 


In 2018 voerde het Duitse bedrijf al voor het eerst een verzendkost van 3,5 euro in voor bestellingen onder de 25 euro, maar dan alleen in de Italiaanse markt. Tegen 2019 betaalden klanten in zowat de helft van alle Europese landen bij, en nu is het dus (gedeeltelijk) aan de Benelux.

 

Druk op het gratis-verhaal

Het luidt het einde van het gratis-tijdperk in, zoals al langer voorspeld door retailexperten. Nu e-commerce een matuur en goed ingeburgerd kanaal is geworden, valt de nood weg om de markt open te breken met de belofte van gratis levering. Ook komt steeds meer druk, zeker in deze crisistijden, op het “groei zonder winst”-verhaal waarmee de e-commercereuzen groot zijn geworden. Het wordt dus tijd om de toenemende logistieke kosten (deels) door te rekenen aan de klant.


Waar Bol.com twee jaar geleden nog stelling verkondigde dat “gratis levering nog niet zo snel eindigen” zou, probeert ook dat onlinewarenhuis het nu over een andere, meer kostenefficiënte manier aan te pakken via een abonnementsmodel: vergelijkbaar met Amazon Prime kunnen klanten voor 9,99 euro per jaar onbeperkt gratis levering krijgen, anders is er wel een leveringskost van 2,99 euro voor kleine bestellingen onder de 20 euro. Zo’n abonnementsmodel is meteen ook een manier om klanten aan zich te binden. In de toekomst zullen steeds meer onlineretailers op zo’n, al dan niet verdoken, manier de hoge logistieke kosten trachten te compenseren.