Ontex neemt vliegende start in eerste kwartaal | RetailDetail

Ontex neemt vliegende start in eerste kwartaal

Ontex neemt vliegende start in eerste kwartaal
Shutterstock

Het Belgische Ontex, vooral bekend van zijn babyverzorgingsproducten, heeft een sterke start genomen in het eerste kwartaal van het jaar. Zo ging de omzet er bijna een kwart op vooruit en was er groei in elke divisie van het bedrijf.

Overname Ontex Brazil

De totale omzet bij Ontex steeg in het eerste kwartaal met 23,1% naar 556,9 miljoen euro. Een groot deel van die groei was te danken aan de overname van het Braziliaanse Hypermarcas Personal Hygiene (voortaan Ontex Brazil), maar ook op vergelijkbare basis was er sprake van een groei van 3,6%. De aangepaste EBITDA groeide in het eerste kwartaal met 22,8% naar 70 miljoen euro.

 

“De prestaties in het eerste kwartaal tonen de vooruitgang die we maken in competitieve markten en met de voortdurende transformatie van Ontex”, zegt CEO Charles Bouaziz. “We hebben begin maart ook de aankoop van Ontex Brazil afgerond, waardoor we in Brazilië nu marktleider zijn in incontinentieproducten voor volwassenen en een top drie positie hebben op vlak van luiers.”

 

Vergelijkbare omzetdaling in Oost-Europa

De grootste groei bij Ontex kwam - logischerwijs - in de groeimarkten: daar steeg de omzet met 30,6% en op vergelijkbare basis met 14,4%. In de andere markten steeg de omzet met 3,4%, op vergelijkbare basis bleef daar nog 2% van over. In Oost-Europa daalde de omzet op vergelijkbare basis wel met 3,3%.

 

De divisie met de grootste groei binnen het bedrijf was die van babyverzorgingsproducten, waar de omzet met 34,3% de hoogte in ging. Op vergelijkbare basis bleef daar wel nog maar 4% van over. Bij incontinentieproducten voor volwassenen steeg de omzet met 12% en bij verzorgingsproducten voor vrouwen met 7,5%.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Speelgoedketen La Grande Récré geeft België op

20/06/2018

De Franse retailer La Grande Récré ondervindt zware financiële problemen en wil zich concentreren op de thuismarkt. De Belgische tak legt volgende maandag de boeken neer: 16 winkels sluiten, 95 jobs gaan verloren.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Naar efficiënte en gelukkige retailmedewerkers

19/06/2018

In België worden de kosten van arbeidsongeschiktheid door burn-out geschat op 7,96 miljard euro. Retailers ontsnappen er niet aan. Ondernemers Fabian Jeanmart en Hendrik Deroo van Clarity Upgrades zien heil in nieuwe managementmodellen.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Coolblue haalt 311 miljoen euro Belgische omzet

15/06/2018

De Nederlandse elektronicaretailer Coolblue realiseerde vorig jaar in België een recordomzet van 311 miljoen euro. Het bedrijf maakt ook bekend nieuwe, lokale depots te openen voor de uitrol van witgoed in Wallonië.