Ontex neemt vliegende start in eerste kwartaal

Ontex neemt vliegende start in eerste kwartaal
Shutterstock

Het Belgische Ontex, vooral bekend van zijn babyverzorgingsproducten, heeft een sterke start genomen in het eerste kwartaal van het jaar. Zo ging de omzet er bijna een kwart op vooruit en was er groei in elke divisie van het bedrijf.

Overname Ontex Brazil

De totale omzet bij Ontex steeg in het eerste kwartaal met 23,1% naar 556,9 miljoen euro. Een groot deel van die groei was te danken aan de overname van het Braziliaanse Hypermarcas Personal Hygiene (voortaan Ontex Brazil), maar ook op vergelijkbare basis was er sprake van een groei van 3,6%. De aangepaste EBITDA groeide in het eerste kwartaal met 22,8% naar 70 miljoen euro.

 

“De prestaties in het eerste kwartaal tonen de vooruitgang die we maken in competitieve markten en met de voortdurende transformatie van Ontex”, zegt CEO Charles Bouaziz. “We hebben begin maart ook de aankoop van Ontex Brazil afgerond, waardoor we in Brazilië nu marktleider zijn in incontinentieproducten voor volwassenen en een top drie positie hebben op vlak van luiers.”

 

Vergelijkbare omzetdaling in Oost-Europa

De grootste groei bij Ontex kwam - logischerwijs - in de groeimarkten: daar steeg de omzet met 30,6% en op vergelijkbare basis met 14,4%. In de andere markten steeg de omzet met 3,4%, op vergelijkbare basis bleef daar nog 2% van over. In Oost-Europa daalde de omzet op vergelijkbare basis wel met 3,3%.

 

De divisie met de grootste groei binnen het bedrijf was die van babyverzorgingsproducten, waar de omzet met 34,3% de hoogte in ging. Op vergelijkbare basis bleef daar wel nog maar 4% van over. Bij incontinentieproducten voor volwassenen steeg de omzet met 12% en bij verzorgingsproducten voor vrouwen met 7,5%.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Heineken mag duizenden Britse pubs overnemen

18/08/2017

Heineken heeft van de Britse concurrentiewaakhond CMA een positief signaal gekregen om de Britse pubs van Punch Taverns over te nemen. In totaal krijgt Heineken zo 1.900 pubs in handen, in ruil voor 305 miljoen pond (350 miljoen euro).

Boobs ’n Burps sluit alle winkels

18/08/2017

De borstvoedingswinkels van Boobs ‘n Burps in Antwerpen, Gent, Leuven, Hasselt en Brussel sluiten allemaal de deuren. Oprichtster Roeline Ham zegt dat ze niet kan opboksen tegen de online concurrentie.

Alibaba overstijgt de verwachtingen

17/08/2017

Het Chinese Alibaba heeft in het eerste kwartaal de verwachtingen van de analisten kunnen overtreffen, zowel op vlak van omzet als van winst. Die laatste verdubbelde zelfs ten opzichte van een jaar eerder.

Twaalfde groeikwartaal op rij voor Walmart

17/08/2017

’s Werelds grootste supermarktketen, het Amerikaanse Walmart, heeft het voorbije kwartaal de analistenverwachtingen overtroffen en legt voor het twaalfde kwartaal op rij mooie groeicijfers voor. Motor was de sterke groei online.

Tom&Co mikt op 25 Franse winkels tegen eind dit jaar

17/08/2017

Ruim een jaar na de verkoop door Delhaize zit de keten van dierenspeciaalzaken Tom&Co boordevol plannen. De groep wil een heus omnichannelbedrijf worden en werkt daarom aan een webshop - en meer fysieke winkels in Frankrijk.

Kingfisher ziet omzet weer dalen

17/08/2017

Doe-het-zelfgroep Kingfisher heeft er opnieuw een zwak kwartaal opzitten: de Brits-Franse groep heeft op beide thuismarkten te maken met een terugval en daarnaast weegt het herstructureringsplan op de resultaten.

Back to top