Ontex neemt vliegende start in eerste kwartaal

Ontex neemt vliegende start in eerste kwartaal
Shutterstock

Het Belgische Ontex, vooral bekend van zijn babyverzorgingsproducten, heeft een sterke start genomen in het eerste kwartaal van het jaar. Zo ging de omzet er bijna een kwart op vooruit en was er groei in elke divisie van het bedrijf.

Overname Ontex Brazil

De totale omzet bij Ontex steeg in het eerste kwartaal met 23,1% naar 556,9 miljoen euro. Een groot deel van die groei was te danken aan de overname van het Braziliaanse Hypermarcas Personal Hygiene (voortaan Ontex Brazil), maar ook op vergelijkbare basis was er sprake van een groei van 3,6%. De aangepaste EBITDA groeide in het eerste kwartaal met 22,8% naar 70 miljoen euro.

 

“De prestaties in het eerste kwartaal tonen de vooruitgang die we maken in competitieve markten en met de voortdurende transformatie van Ontex”, zegt CEO Charles Bouaziz. “We hebben begin maart ook de aankoop van Ontex Brazil afgerond, waardoor we in Brazilië nu marktleider zijn in incontinentieproducten voor volwassenen en een top drie positie hebben op vlak van luiers.”

 

Vergelijkbare omzetdaling in Oost-Europa

De grootste groei bij Ontex kwam - logischerwijs - in de groeimarkten: daar steeg de omzet met 30,6% en op vergelijkbare basis met 14,4%. In de andere markten steeg de omzet met 3,4%, op vergelijkbare basis bleef daar nog 2% van over. In Oost-Europa daalde de omzet op vergelijkbare basis wel met 3,3%.

 

De divisie met de grootste groei binnen het bedrijf was die van babyverzorgingsproducten, waar de omzet met 34,3% de hoogte in ging. Op vergelijkbare basis bleef daar wel nog maar 4% van over. Bij incontinentieproducten voor volwassenen steeg de omzet met 12% en bij verzorgingsproducten voor vrouwen met 7,5%.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Amazon denkt aan fysieke winkels in Duitsland

18/12/2017

De topman van de Duitse tak van Amazon heeft in een interview gezegd dat fysieke winkels van de online retailer in Duitsland slechts "een kwestie van tijd" zijn. Volgens hem is dat noodzakelijk, omdat de klant dat wil.

Beate Uhse vraagt faillissement aan

15/12/2017

Het Duitse eroticabedrijf Beate Uhse heeft het faillissement aangevraagd. Het bedrijf had al langer problemen om in een digitale wereld de omzet op peil te houden. De winkels blijven open. 

Deze retailers pakken uit met knappe kerstcommercials

15/12/2017

Heel wat internationale retailers pakken in de aanloop naar de eindejaarsfeesten uit met ambitieuze kerstcommercials. RetailDetail selecteerde twaalf opmerkelijke reclamespots. Laat u ook een traantje van ontroering?

Unizo wil geen verbod op plastic zakjes

15/12/2017

In tegenstelling tot Vlaams minister van Leefmilieu, Joke Schauvliege, is Unizo een verbod op plastic zakjes in de retail niet genegen. De organisatie pleit voor een systeem waarbij de klant moet betalen voor elk zakje.

Minder klanten en dus minder omzet voor H&M

15/12/2017

De Zweedse H&M Group heeft in het vierde kwartaal de omzet met 4 procent zien dalen. Die daling is te wijten aan het feit dat de winkels van het modebedrijf minder klanten over de vloer hebben gekregen.

Gent lanceert visienota voor handelsvestigingsbeleid

14/12/2017

Gent is naar eigen zeggen de eerste centrumstad (die in navolging van het decreet Integraal Handelsvestigingsbeleid van het Vlaams Parlement) een eigen visienota heeft opgesteld voor de toekomst van handelsvestigingen in de stad.

Back to top