Ontex neemt vliegende start in eerste kwartaal | RetailDetail

Ontex neemt vliegende start in eerste kwartaal

Ontex neemt vliegende start in eerste kwartaal
Shutterstock

Het Belgische Ontex, vooral bekend van zijn babyverzorgingsproducten, heeft een sterke start genomen in het eerste kwartaal van het jaar. Zo ging de omzet er bijna een kwart op vooruit en was er groei in elke divisie van het bedrijf.

Overname Ontex Brazil

De totale omzet bij Ontex steeg in het eerste kwartaal met 23,1% naar 556,9 miljoen euro. Een groot deel van die groei was te danken aan de overname van het Braziliaanse Hypermarcas Personal Hygiene (voortaan Ontex Brazil), maar ook op vergelijkbare basis was er sprake van een groei van 3,6%. De aangepaste EBITDA groeide in het eerste kwartaal met 22,8% naar 70 miljoen euro.

 

“De prestaties in het eerste kwartaal tonen de vooruitgang die we maken in competitieve markten en met de voortdurende transformatie van Ontex”, zegt CEO Charles Bouaziz. “We hebben begin maart ook de aankoop van Ontex Brazil afgerond, waardoor we in Brazilië nu marktleider zijn in incontinentieproducten voor volwassenen en een top drie positie hebben op vlak van luiers.”

 

Vergelijkbare omzetdaling in Oost-Europa

De grootste groei bij Ontex kwam - logischerwijs - in de groeimarkten: daar steeg de omzet met 30,6% en op vergelijkbare basis met 14,4%. In de andere markten steeg de omzet met 3,4%, op vergelijkbare basis bleef daar nog 2% van over. In Oost-Europa daalde de omzet op vergelijkbare basis wel met 3,3%.

 

De divisie met de grootste groei binnen het bedrijf was die van babyverzorgingsproducten, waar de omzet met 34,3% de hoogte in ging. Op vergelijkbare basis bleef daar wel nog maar 4% van over. Bij incontinentieproducten voor volwassenen steeg de omzet met 12% en bij verzorgingsproducten voor vrouwen met 7,5%.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Kraft Heinz voldoet niet aan verwachtingen

16/02/2018

Het Amerikaanse Kraft Heinz heeft in het vierde kwartaal zowel op vlak van omzet als op vlak van winst niet kunnen voldoen aan de verwachtingen van de analisten. De winst vernegenvoudigde wel, maar dat overtuigde de analisten niet.

Sterke tweede jaarhelft stuwt Danone in 2017

16/02/2018

Danone heeft het boekjaar 2017 kunnen afsluiten met een vergelijkbare groei van 2,5%, die het vooral te danken heeft aan een sterke tweede jaarhelft. Daarin ging de vergelijkbare omzet er met 4,2% op vooruit.

Omzet Coca-Cola Europa in één klap kwart hoger

16/02/2018

Coca-Cola European Partners, de Europese tak van de frisdankproducent, zag in 2017 de omzet boven 11 miljard euro groeien. Daarbij maakte ook de winst een mooie sprong voorwaarts ten opzichte van een jaar eerder.

Omnichannel in retail: Hoe maak je de marketingafdeling echt omnichannel?

15/02/2018

De transitie naar een omnichannelorganisatie is cruciaal én dringend in de retailsector, ziet Peter Desmyttere, oprichter en CEO van Husky Marketing Planner: “In retail werken organisaties nog vaak in silo’s.” Hij geeft een concreet stappenplan op het Omnichannel Congress.

Meer omzet maar (pak) minder winst voor PepsiCo

15/02/2018

Ondanks een ‘vlak’ vierde kwartaal, waarin de snacks de afkalvende verkoop van frisdranken alsnog wisten te compenseren, is PepsiCo er toch in geslaagd 2017 met een lichte omzetgroei af te sluiten. De nettowinst nam wel een flinke duik.

Teleurstellende groei voor Nestlé in 2017

15/02/2018

Nestlé heeft in 2017 een teleurstellende groei gekend (+0,4%), waarbij het niet voldeed aan de verwachtingen van analisten. 

Back to top