Onverwacht verlies voor Metro Group

Onverwacht verlies voor Metro Group

Onverwacht verlies voor Metro Group
http://www.shutterstock.com/nl/pic-416278519/

De Duitse Metro Group heeft in zijn derde kwartaal onverwacht verlies gemaakt. Dat is het gevolg van de kosten die worden gemaakt bij herstructureringen in de groothandelstak in zowel België als Duitsland.

 

190 miljoen euro kosten

De omzet van de Metro Group daalde in het derde kwartaal met 2,7 procent naar 13,6 miljard euro. Daarmee doet het minder goed dan de verwachtingen van analisten, die uitgingen van een omzet van 13,8 miljard euro. Dat was vooral te wijten aan een daling buiten Duitsland. Op de thuismarkt bleef de omzet immers stabiel.

 

De Duitse groep maakte daarbij een verlies van 79 miljoen euro voor belastingen. Dat was grotendeels te wijten aan de herstructureringen in Duitsland en België, wat voor Metro een extra kost van 190 miljoen euro betekende.

 

Mooie groei bij Media-Saturn

Bij Metro Cash & Carry viel de omzet met 4,5 procent terug naar 7,1 miljard euro, terwijl er bij Media-Saturn sprake was van een groei van 1,5 procent naar 4,7 miljard euro. De online verkoop van Media-Saturn maakte wel een sprong van 7,8 procent.

 

Ondanks de mindere resultaten en het onverwachte verlies in het derde kwartaal, heeft Metro zijn doelstellingen voor het volledige boekjaar niet bijgesteld. Het verwacht nog steeds een kleine stijging in de omzet en de winst.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Walmart kan online groei niet aanhouden

21/02/2018

De Amerikaanse retailreus Walmart heeft in het laatste kwartaal van 2017 een teleurstellende online groei gekend. De online omzet steeg nog wel met een kwart, maar dat was een stuk minder dan verwacht.

Brugge bindt strijd aan met toeristenwinkeltjes

21/02/2018

Als het van het Brugse Open VLD Plus afhangt, komt er een verbod op nieuwe winkeltjes die mikken op toeristen in de binnenstad. Brugge zou zo een voorbeeld nemen aan Amsterdam.

Consolidatie bij Amerikaanse ketens in strijd tegen Amazon

21/02/2018

De Amerikaanse retailer Albertsons heeft zijn sectorgenoot Rite Aid overgenomen, nadat die laatste eerder ook al een flink aantal winkels verkocht had aan Walgreens. De overnames zijn vooral een reactie op de opmars van Amazon en andere online spelers.

Thierry Moubax (bpost): "Het businessmodel van de retail zal ingrijpend veranderen"

21/02/2018

Omnichannel is wat anders dan de optelsom van offline en online. Zijn retailers klaar voor een realiteit waarin de meeste aankoopbeslissingen genomen worden door digitale assistenten?

Walmart denkt aan nieuwe keten in India

21/02/2018

De onderhandelingen van de Amerikaanse warenhuisketen Walmart en de Indische e-commercespeler Flipkart gaan mogelijk over meer dan enkel online retail. De kans bestaat dat er ook een fysieke keten komt.

bpost vergroot zijn netwerk aan afhaalpunten

20/02/2018

(publireportage) Gemak speelt een steeds grotere rol bij online shopping en de huidige consument weet exact wat hij wil: zelf bepalen waar en wanneer zijn aankopen geleverd worden. bpost blijft dan ook zijn netwerk aan afhaalpunten verder uitbreiden.

Back to top