Onverwacht verlies voor Metro Group

Onverwacht verlies voor Metro Group
http://www.shutterstock.com/nl/pic-416278519/

De Duitse Metro Group heeft in zijn derde kwartaal onverwacht verlies gemaakt. Dat is het gevolg van de kosten die worden gemaakt bij herstructureringen in de groothandelstak in zowel België als Duitsland.

 

190 miljoen euro kosten

De omzet van de Metro Group daalde in het derde kwartaal met 2,7 procent naar 13,6 miljard euro. Daarmee doet het minder goed dan de verwachtingen van analisten, die uitgingen van een omzet van 13,8 miljard euro. Dat was vooral te wijten aan een daling buiten Duitsland. Op de thuismarkt bleef de omzet immers stabiel.

 

De Duitse groep maakte daarbij een verlies van 79 miljoen euro voor belastingen. Dat was grotendeels te wijten aan de herstructureringen in Duitsland en België, wat voor Metro een extra kost van 190 miljoen euro betekende.

 

Mooie groei bij Media-Saturn

Bij Metro Cash & Carry viel de omzet met 4,5 procent terug naar 7,1 miljard euro, terwijl er bij Media-Saturn sprake was van een groei van 1,5 procent naar 4,7 miljard euro. De online verkoop van Media-Saturn maakte wel een sprong van 7,8 procent.

 

Ondanks de mindere resultaten en het onverwachte verlies in het derde kwartaal, heeft Metro zijn doelstellingen voor het volledige boekjaar niet bijgesteld. Het verwacht nog steeds een kleine stijging in de omzet en de winst.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Beate Uhse vraagt faillissement aan

15/12/2017

Het Duitse eroticabedrijf Beate Uhse heeft het faillissement aangevraagd. Het bedrijf had al langer problemen om in een digitale wereld de omzet op peil te houden. De winkels blijven open. 

Deze retailers pakken uit met knappe kerstcommercials

15/12/2017

Heel wat internationale retailers pakken in de aanloop naar de eindejaarsfeesten uit met ambitieuze kerstcommercials. RetailDetail selecteerde twaalf opmerkelijke reclamespots. Laat u ook een traantje van ontroering?

Unizo wil geen verbod op plastic zakjes

15/12/2017

In tegenstelling tot Vlaams minister van Leefmilieu, Joke Schauvliege, is Unizo een verbod op plastic zakjes in de retail niet genegen. De organisatie pleit voor een systeem waarbij de klant moet betalen voor elk zakje.

Minder klanten en dus minder omzet voor H&M

15/12/2017

De Zweedse H&M Group heeft in het vierde kwartaal de omzet met 4 procent zien dalen. Die daling is te wijten aan het feit dat de winkels van het modebedrijf minder klanten over de vloer hebben gekregen.

Gent lanceert visienota voor handelsvestigingsbeleid

14/12/2017

Gent is naar eigen zeggen de eerste centrumstad (die in navolging van het decreet Integraal Handelsvestigingsbeleid van het Vlaams Parlement) een eigen visienota heeft opgesteld voor de toekomst van handelsvestigingen in de stad.

Alweer 10% meer online uitgaven in ons land

14/12/2017

Alle Belgen samen spendeerden de voorbije drie kwartalen liefst 7,35 miljard euro online, 10% meer dan in dezelfde periode van vorig jaar. De voorspelde kaap van tien miljard euro bestedingen is volgens GfK dan ook nog steeds haalbaar.

Back to top