Ook Alibaba test winkel zonder kassa’s

Ook Alibaba test winkel zonder kassa’s
Shutterstock

De kassaloze supermarkt lijkt de volgende grote trend te worden waarvan heel wat bedrijven een graantje willen meepikken. Na onder andere Amazon en Albert Heijn is nu ook het Chinese Alibaba aan de slag met een eigen concept.

QR-code

In de Chinese stad Hangzhou heeft Alibaba het Tao Café geopend, waar klanten hun aankopen kunnen betalen door eerst een QR-code te scannen aan de ingang. Zodra ze met hun producten de winkel verlaten, worden die onmiddellijk afgerekend. Voor het systeem worden een aantal technologieën gebruikt om zowel de klant als de producten in de winkel te volgen. Daardoor kunnen er maximaal vijftig klanten tegelijk aanwezig zijn in de winkel, die ook maar 200 m² groot is.

 

Tijdens de test, die slechts vijf dagen in beslag neemt, wil Alibaba vooral uittesten wanneer er fouten optreden met de afrekening. In 0,02% van de gevallen werd daarbij de verkeerde klant herkend en in 0,1% van de gevallen werd een verkeerd product aangerekend.

 

Smart store

Alibaba is zeker niet het eerste, en ongetwijfeld ook niet het laatste, bedrijf dat een kassaloze winkel test. Amazon was met Amazon Go een van de pioniers, al lijkt dat concept met een aantal kinderziektes te kampen. Ook Albert Heijn wil binnen afzienbare tijd een kassaloze variant van AH to Go in de markt zetten. In Shangai loopt zelfs al een piloot met een mobiele variant van de kassaloze supermarkt.

 

Alibaba wil het systeem zelfs nog een beetje verder drijven en een ‘smart store’ lanceren, waarbij het aanbod aangepast kan worden aan de klant. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Back to top