Ook Alibaba test winkel zonder kassa’s | RetailDetail

Ook Alibaba test winkel zonder kassa’s

Ook Alibaba test winkel zonder kassa’s
Shutterstock

De kassaloze supermarkt lijkt de volgende grote trend te worden waarvan heel wat bedrijven een graantje willen meepikken. Na onder andere Amazon en Albert Heijn is nu ook het Chinese Alibaba aan de slag met een eigen concept.

QR-code

In de Chinese stad Hangzhou heeft Alibaba het Tao Café geopend, waar klanten hun aankopen kunnen betalen door eerst een QR-code te scannen aan de ingang. Zodra ze met hun producten de winkel verlaten, worden die onmiddellijk afgerekend. Voor het systeem worden een aantal technologieën gebruikt om zowel de klant als de producten in de winkel te volgen. Daardoor kunnen er maximaal vijftig klanten tegelijk aanwezig zijn in de winkel, die ook maar 200 m² groot is.

 

Tijdens de test, die slechts vijf dagen in beslag neemt, wil Alibaba vooral uittesten wanneer er fouten optreden met de afrekening. In 0,02% van de gevallen werd daarbij de verkeerde klant herkend en in 0,1% van de gevallen werd een verkeerd product aangerekend.

 

Smart store

Alibaba is zeker niet het eerste, en ongetwijfeld ook niet het laatste, bedrijf dat een kassaloze winkel test. Amazon was met Amazon Go een van de pioniers, al lijkt dat concept met een aantal kinderziektes te kampen. Ook Albert Heijn wil binnen afzienbare tijd een kassaloze variant van AH to Go in de markt zetten. In Shangai loopt zelfs al een piloot met een mobiele variant van de kassaloze supermarkt.

 

Alibaba wil het systeem zelfs nog een beetje verder drijven en een ‘smart store’ lanceren, waarbij het aanbod aangepast kan worden aan de klant. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.