Ook Alibaba test winkel zonder kassa’s

Ook Alibaba test winkel zonder kassa’s
Shutterstock

De kassaloze supermarkt lijkt de volgende grote trend te worden waarvan heel wat bedrijven een graantje willen meepikken. Na onder andere Amazon en Albert Heijn is nu ook het Chinese Alibaba aan de slag met een eigen concept.

QR-code

In de Chinese stad Hangzhou heeft Alibaba het Tao Café geopend, waar klanten hun aankopen kunnen betalen door eerst een QR-code te scannen aan de ingang. Zodra ze met hun producten de winkel verlaten, worden die onmiddellijk afgerekend. Voor het systeem worden een aantal technologieën gebruikt om zowel de klant als de producten in de winkel te volgen. Daardoor kunnen er maximaal vijftig klanten tegelijk aanwezig zijn in de winkel, die ook maar 200 m² groot is.

 

Tijdens de test, die slechts vijf dagen in beslag neemt, wil Alibaba vooral uittesten wanneer er fouten optreden met de afrekening. In 0,02% van de gevallen werd daarbij de verkeerde klant herkend en in 0,1% van de gevallen werd een verkeerd product aangerekend.

 

Smart store

Alibaba is zeker niet het eerste, en ongetwijfeld ook niet het laatste, bedrijf dat een kassaloze winkel test. Amazon was met Amazon Go een van de pioniers, al lijkt dat concept met een aantal kinderziektes te kampen. Ook Albert Heijn wil binnen afzienbare tijd een kassaloze variant van AH to Go in de markt zetten. In Shangai loopt zelfs al een piloot met een mobiele variant van de kassaloze supermarkt.

 

Alibaba wil het systeem zelfs nog een beetje verder drijven en een ‘smart store’ lanceren, waarbij het aanbod aangepast kan worden aan de klant. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Boobs ’n Burps sluit alle winkels

18/08/2017

De borstvoedingswinkels van Boobs ‘n Burps in Antwerpen, Gent, Leuven, Hasselt en Brussel sluiten allemaal de deuren. Oprichtster Roeline Ham zegt dat ze niet kan opboksen tegen de online concurrentie.

Alibaba overstijgt de verwachtingen

17/08/2017

Het Chinese Alibaba heeft in het eerste kwartaal de verwachtingen van de analisten kunnen overtreffen, zowel op vlak van omzet als van winst. Die laatste verdubbelde zelfs ten opzichte van een jaar eerder.

Tom&Co mikt op 25 Franse winkels tegen eind dit jaar

17/08/2017

Ruim een jaar na de verkoop door Delhaize zit de keten van dierenspeciaalzaken Tom&Co boordevol plannen. De groep wil een heus omnichannelbedrijf worden en werkt daarom aan een webshop - en meer fysieke winkels in Frankrijk.

Beate Uhse doet Christine Le Duc van de hand

16/08/2017

Het Duitse Beate Uhse heeft winkelketen Christine Le Duc verkocht aan een Iers investeringsbedrijf. Daarnaast verhuist groothandel Scala Playhouse uit Almere naar een Nederlandse branchegenoot.

Facebook lanceert eigen marktplaats nu ook in Europa

16/08/2017

Facebook lanceerde vorig jaar in oktober in een aantal landen, waaronder het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten, een online marktplaats voor tweedehands spullen. Die komt nu ook naar België, Nederland en vijftien andere Europese landen.

AS Adventure krijgt het Duitse McTrek in handen

14/08/2017

Het Belgische AS Adventure heeft zijn Duitse sectorgenoot McTrek overgenomen. Dankzij de overname van die 39 winkels en de webshop van de keten, krijgt het een voet in de deur in de grootste outdoormarkt van Europa.

Back to top