Ook Alibaba test winkel zonder kassa’s

Ook Alibaba test winkel zonder kassa’s
Shutterstock

De kassaloze supermarkt lijkt de volgende grote trend te worden waarvan heel wat bedrijven een graantje willen meepikken. Na onder andere Amazon en Albert Heijn is nu ook het Chinese Alibaba aan de slag met een eigen concept.

QR-code

In de Chinese stad Hangzhou heeft Alibaba het Tao Café geopend, waar klanten hun aankopen kunnen betalen door eerst een QR-code te scannen aan de ingang. Zodra ze met hun producten de winkel verlaten, worden die onmiddellijk afgerekend. Voor het systeem worden een aantal technologieën gebruikt om zowel de klant als de producten in de winkel te volgen. Daardoor kunnen er maximaal vijftig klanten tegelijk aanwezig zijn in de winkel, die ook maar 200 m² groot is.

 

Tijdens de test, die slechts vijf dagen in beslag neemt, wil Alibaba vooral uittesten wanneer er fouten optreden met de afrekening. In 0,02% van de gevallen werd daarbij de verkeerde klant herkend en in 0,1% van de gevallen werd een verkeerd product aangerekend.

 

Smart store

Alibaba is zeker niet het eerste, en ongetwijfeld ook niet het laatste, bedrijf dat een kassaloze winkel test. Amazon was met Amazon Go een van de pioniers, al lijkt dat concept met een aantal kinderziektes te kampen. Ook Albert Heijn wil binnen afzienbare tijd een kassaloze variant van AH to Go in de markt zetten. In Shangai loopt zelfs al een piloot met een mobiele variant van de kassaloze supermarkt.

 

Alibaba wil het systeem zelfs nog een beetje verder drijven en een ‘smart store’ lanceren, waarbij het aanbod aangepast kan worden aan de klant. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden"

17/11/2017

Volgens Mark Thomson, Director of Retail Industry Solutions bij Zebra, verandert de retail in de nabije toekomst ingrijpender dan in de voorbije vijftig jaar bij elkaar opgeteld.

Qrf Beste Winkelketen van België en Qrf Webshop Awards: spanning stijgt!

16/11/2017

Op donderdag 23 november is het zover: op die avond worden de winnaars van de ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ en ‘Qrf Webshop Awards’ bekendgemaakt tijdens de RetailDetail Night. 

Omzet 100 grootste webshops in België stijgt 13,5%

16/11/2017

De omzet van de top 100 webshops in België is van 3,7 miljard euro toegenomen naar 4,2 miljard euro, een stijging met 13,5%. Vooral voedingsmiddelen en huishoudelijke artikelen gaan vlotter over de digitale toonbank.

Supermarkten aan de ketting in regio Turnhout

16/11/2017

Grootwarenhuizen kunnen niet langer uitbreiden of nieuwe filialen openen in de stadsregio Turnhout. De maatregel moet de lokale handel in Turnhout, Vosselaar, Beerse en Oud-Turnhout een duwtje in de rug geven.

Topman Horeca Vlaanderen nieuwe baas Unizo

16/11/2017

Als de raad van bestuur van Unizo op 7 december het licht op groen zet, wordt Danny Van Assche de opvolger van Karel Van Eetvelt als topman bij ondernemersorganisatie. Voor de 45-jarige Van Assche zou dat een terugkeer naar de roots zijn.

Barbie wijst G.I. Joe & Co (voorlopig?) af

16/11/2017

Speelgoedreus Mattel zou het overnamebod door concurrent Hasbro hebben afgewezen, schrijft persbureau Reuters op basis van bronnen dicht bij het dossier. Welke gevolgen dat heeft, is vooralsnog onduidelijk.

Back to top