Ook Ikea stopt met Amazon: “Nog andere merken zullen volgen”

Archiefbeeld: een Ikea-interieur

Recent trokken zowel Nike als Ikea zich terug van de Amazon-marktplaats. Over de mogelijke gevolgen van die beslissing lopen de meningen sterk uiteen.

 

Amazon niet nodig

Nike maakte vorige week bekend dat het stopt met de directe verkoop van zijn producten via Amazon, waarmee er een einde kwam aan een twee jaar durende samenwerking. Het sportmerk stelde daarbij dat het meer wou inzetten op een "directe en persoonlijke relatie met de klant". Eigenlijk maakte Nike daarmee duidelijk dat het de Amerikaanse marktplaats niet nodig heeft.

 

Ook een andere gigant, Ikea, heeft nu een soortgelijke overeenkomst met Amazon opgezegd, meldt The Drum. De Zweedse meubelketen heeft bij wijze van proef kleine artikelen, zoals keukengerei en lampen, via de marktplaats verkocht in de Verenigde Staten, maar het experiment werd intussen stopgezet. Waarom de deal ten einde kwam, is niet duidelijk.

 

Controle

In het geval van Nike gaat het om controle, zegt Maureen Hinton, onderzoeksdirecteur van Global Data. "Nike wil de volledige controle over zijn merk. Eric Heller van het WPP Amazon Center of Excellence zegt echter dat de beslissing van Nike wel eens het omgekeerde effect kan veroorzaken dat wat het sportmerk beoogt: hij verwijst daarvoor naar Birkenstock, dat drie jaar geleden besliste om zijn schoenen niet meer op Amazon te verkopen. "Birkenstock is het beste voorbeeld van wat er met Nike zal gebeuren. Een zoekopdracht op Amazon naar Birkenstock Arizona – één model van het merk - toont 601 resultaten. Dit is wat er op Amazon gebeurt wanneer je vertrekt."

 

Lang niet iedereen is het eens met Heller: Jefferies-analist Randy Konik denkt zelfs dat het voorbeeld van Ikea en Nike navolging zal krijgen van andere grote merken. "De stap toont aan dat sterke merken beseffen dat verkeer naar hun eigen site zelfvoorzienend, winstgevender en zelfs merkversterkend is, terwijl het Amazon-verkeer minder winstgevend is en minder bijdraagt aan het merk. We geloven dat veel sterke kledingmerken (en zelfs niet-kledingmerken) hun relaties met Amazon in de toekomst zullen beperken of zelfs vermijden."

Tags: