Belg verbruikt jaarlijks 1,1 miljard plastic zakjes | RetailDetail

"Ook in Vlaanderen plastic zakjes verbieden!"

"Ook in Vlaanderen plastic zakjes verbieden!"
Shutterstock

Uit een onderzoek van Groen blijkt dat er in België jaarlijks maar liefst 1,1 miljard plastic zakjes worden gebruikt, wat neerkomt op bijna 100 zakjes per persoon. Bovendien brengt het een grote extra kost met zich mee, waar de partij van af wil.

“Hoog tijd”

In Vlaanderen en Brussel moet er zo jaarlijks 61,5 miljoen euro worden uitgegeven voor het opruimen van zwerfafval. Volgens Groen wordt het dan ook dringend tijd dat ons gewest, net als Wallonië en Brussel, ook besluit om het gebruik van plastic zakjes te verbieden. 

 

In supermarkten werd het verbruik van plastic zakjes sinds 2004 al fors teruggedreven. Toen gingen de grote ketens vrijwillig het engagement aan om herbruikbare alternatieven te promoten. Het probleem zijn momenteel echter nog alle andere locaties waar die zakjes worden gegeven, zoals slagerijen, bakkerijen, frietkoten en apotheken.

 

“Het wordt dus hoog tijd voor een totaalverbod op plastic zakjes in ons land”, zegt Brussels parlementslid Annemie Maes in Het Nieuwsblad. “Wallonië verbood ze eind vorig jaar al voor eenmalig gebruik, in Brussel is het vanaf september zover. Vlaanderen moet nu volgen. Elk jaar komt er tien miljoen ton plastic in zeeën en oceanen terecht. Bij dit tempo zal er in 2050 evenveel plastic als vis in de oceanen zwemmen. En jaarlijks stijgt de productie van plastic nog met vier procent.”

 

Geen meerderheid

Momenteel is er bij de meerderheid in het parlement echter nog geen consensus over een verbod. Vlaams minister van Milieu Joke Schauvliege probeerde dat eerder al door te drukken, maar werd toen een halt toegeroepen door de Open VLD, dat op zoek wil gaan naar een oplossing in samenspraak met de sector.

 

Op het kabinet van Schauvliege klinkt nog altijd dat het verbod er moet komen. “Je kunt er namelijk niet naast kijken: de maatschappelijke ongerustheid over de plastic vervuiling wordt steeds groter”, klonk het. “Plastic zakjes verbannen is dus ook niet meer dan logisch. We kunnen alleen maar hopen dat we er op een dag toch een meerderheid voor vinden. Zodra die er is, komt het verbod er meteen.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Chinese internetreus JD.com dit jaar van start in Europa

23/07/2018

Topman Richard Liu van JD.com wil ook op de Europese markt de concurrentie aangaan met Amazon en Alibaba. In Frankrijk heeft de retailer een logistiek centrum gebouwd, en nog voor het einde van het jaar wordt het bedrijf operationeel in Duitsland.

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Een mooiere en energiezuinigere winkel zonder investering

18/07/2018

(publireportage) Wilt u al uw winkelfilialen voorzien van LED-verlichting? Maar ziet u op tegen het gedoe, om van de forse investering nog maar te zwijgen? Maxeda kiest daarom voor Light as a Service voor hun Brico en Praxis winkels en bespaart tot wel 70% aan energie.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.