Hoofddoek in de winkel?

Opinie: Hoofddoek in de winkel: wel/geen issue?

Opinie: Hoofddoek in de winkel: wel/geen issue?

Wouter Torfs haalt de krantenkoppen omdat hij aankondigt dat verkoopsters in z’n winkels voortaan een hoofddoek mogen dragen. Voor de meeste internationale ketens is het nochtans helemaal geen punt. 

Uitzonderlijk? 

Er weerklonk applaus én boegeroep toen Wouter Torfs vorige week aankondigde dat zijn winkelpersoneel voortaan een hoofddoek mag dragen en dat hij moslima’s had aangeworven in de winkels van Wijnegem en Leuven. In elk geval haalde hij er vlot alle media mee. 

 

Zijn hoofddoeken in de winkel zo uitzonderlijk misschien? IKEA-woordvoerder Annelies Nauwelaerts was snel met haar reactie: “Tof, doen we al jaren zo. En bovendien in al onze winkels. Onze klanten zijn even goed geholpen. Slechts af en toe krijgen we hierop reacties, zowel negatieve als positieve.”

 

Klanten moet je verdienen

Bij de opening van een van de eerste Belgische Albert Heijn-winkels, in het kleurrijke Antwerpse district Hoboken, maakte ik mee hoe zowat de hele buurt ongeduldig voor de deur stond te trappelen, zichtbaar trots op “hun” meisjes die in de winkel mochten werken, allemaal met zo’n mooi AH-hoofddoekje op. H&M, Uniqlo of Mango maken er evenmin een punt van, idem dito bij Zeeman, Action, Kruidvat en Wibra. Krijgen die retailers opmerkingen van klanten? Zelden of nooit. Halen ze het nieuws omdat ze hoofddoeken toelaten? Hoegenaamd niet. Bereiken ze een divers publiek? Zeker weten. 

 

Eigenlijk is het maar logisch dat de medewerkers in en achter de winkel een afspiegeling vormen van het cliënteel in de winkelstraat, zou ik denken. Zoals het ook logisch is dat mensen liefst gaan shoppen in winkels waar ze zich welkom voelen. En dat retailers daar een beetje moeite voor mogen doen. Klanten moet je per slot van rekening verdienen. 

 

Relevant zijn

Is het u ook opgevallen? Ik vernoemde in de bovenstaande paragraaf uitsluitend buitenlandse retailers. Blijkbaar ligt dit onderwerp voor een “oervlaams” familiebedrijf delicater dan voor een internationale keten. Daarom wordt het initiatief van Torfs “moedig” genoemd. Hij steekt inderdaad zijn nek uit. Afgelopen weekend toonde onder andere Colruyt zich in De Tijd eerder afwijzend


Zo formuleerde etnomarketeer Rachid Lamrabat (die Torfs adviseerde) het eerder dit jaar in een interview met RetailDetail Food: “Ik ben geen voorstander van positieve discriminatie, maar als er geen hoofddoeken achter de kassa zitten, hoe wil je dan dat de moslimgemeenschap zich aangesproken voelt? Bij Albert Heijn zie ik die hoofddoeken wél. En dan weet ik: dat bedrijf wil relevant zijn. Maar hoe relevant zijn de vestigingen van Delhaize of Colruyt in Borgerhout of Molenbeek? Ze hebben een leger marketeers in dienst, maar kennis ontbreekt… Het is toch normaal dat je je aanpast aan je lokale klanten?”

 

Relevantie als sleutel tot succesvolle marketing. Zo moeilijk is dat toch niet? Benieuwd of Torfs snel andere Vlaamse retailers kan inspireren...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Veel minder inbreuken op verbod cashbetalingen

17/05/2018

Vier jaar na de invoering van het verbod om aankopen van meer dan 3.000 euro nog cash te betalen, is het aantal inbreuken fors gedaald. Werden in 2014 nog 435 handelaars betrapt, dan waren dat er in 2016 nog maar 61.

Colruyt Group lanceert betaalfunctie voor Xtra-kaart

16/05/2018

Vanaf 22 mei zullen klanten in de winkels van Colruyt Group kunnen betalen met hun Xtra-klantenkaart. De vertrouwde Colruyt-betaalkaart verdwijnt. Toch wordt de Xtra-kaart geen krediet- of debetkaart.

"Krantenwinkels moeten uitbreiden om te overleven"

15/05/2018

Vier op de tien krantenwinkels zijn verlieslatend. Krantenwinkels moeten diversifiëren en hun assortiment uitbreiden, zegt Luc Ardies van Unizo. De zelfstandigenorganisatie start dan ook een experiment in die zin.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.