Hoofddoek in de winkel?

Opinie: Hoofddoek in de winkel: wel/geen issue?

Opinie: Hoofddoek in de winkel: wel/geen issue?

Wouter Torfs haalt de krantenkoppen omdat hij aankondigt dat verkoopsters in z’n winkels voortaan een hoofddoek mogen dragen. Voor de meeste internationale ketens is het nochtans helemaal geen punt. 

Uitzonderlijk? 

Er weerklonk applaus én boegeroep toen Wouter Torfs vorige week aankondigde dat zijn winkelpersoneel voortaan een hoofddoek mag dragen en dat hij moslima’s had aangeworven in de winkels van Wijnegem en Leuven. In elk geval haalde hij er vlot alle media mee. 

 

Zijn hoofddoeken in de winkel zo uitzonderlijk misschien? IKEA-woordvoerder Annelies Nauwelaerts was snel met haar reactie: “Tof, doen we al jaren zo. En bovendien in al onze winkels. Onze klanten zijn even goed geholpen. Slechts af en toe krijgen we hierop reacties, zowel negatieve als positieve.”

 

Klanten moet je verdienen

Bij de opening van een van de eerste Belgische Albert Heijn-winkels, in het kleurrijke Antwerpse district Hoboken, maakte ik mee hoe zowat de hele buurt ongeduldig voor de deur stond te trappelen, zichtbaar trots op “hun” meisjes die in de winkel mochten werken, allemaal met zo’n mooi AH-hoofddoekje op. H&M, Uniqlo of Mango maken er evenmin een punt van, idem dito bij Zeeman, Action, Kruidvat en Wibra. Krijgen die retailers opmerkingen van klanten? Zelden of nooit. Halen ze het nieuws omdat ze hoofddoeken toelaten? Hoegenaamd niet. Bereiken ze een divers publiek? Zeker weten. 

 

Eigenlijk is het maar logisch dat de medewerkers in en achter de winkel een afspiegeling vormen van het cliënteel in de winkelstraat, zou ik denken. Zoals het ook logisch is dat mensen liefst gaan shoppen in winkels waar ze zich welkom voelen. En dat retailers daar een beetje moeite voor mogen doen. Klanten moet je per slot van rekening verdienen. 

 

Relevant zijn

Is het u ook opgevallen? Ik vernoemde in de bovenstaande paragraaf uitsluitend buitenlandse retailers. Blijkbaar ligt dit onderwerp voor een “oervlaams” familiebedrijf delicater dan voor een internationale keten. Daarom wordt het initiatief van Torfs “moedig” genoemd. Hij steekt inderdaad zijn nek uit. Afgelopen weekend toonde onder andere Colruyt zich in De Tijd eerder afwijzend


Zo formuleerde etnomarketeer Rachid Lamrabat (die Torfs adviseerde) het eerder dit jaar in een interview met RetailDetail Food: “Ik ben geen voorstander van positieve discriminatie, maar als er geen hoofddoeken achter de kassa zitten, hoe wil je dan dat de moslimgemeenschap zich aangesproken voelt? Bij Albert Heijn zie ik die hoofddoeken wél. En dan weet ik: dat bedrijf wil relevant zijn. Maar hoe relevant zijn de vestigingen van Delhaize of Colruyt in Borgerhout of Molenbeek? Ze hebben een leger marketeers in dienst, maar kennis ontbreekt… Het is toch normaal dat je je aanpast aan je lokale klanten?”

 

Relevantie als sleutel tot succesvolle marketing. Zo moeilijk is dat toch niet? Benieuwd of Torfs snel andere Vlaamse retailers kan inspireren...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Een mooiere en energiezuinigere winkel zonder investering

18/07/2018

(publireportage) Wilt u al uw winkelfilialen voorzien van LED-verlichting? Maar ziet u op tegen het gedoe, om van de forse investering nog maar te zwijgen? Maxeda kiest daarom voor Light as a Service voor hun Brico en Praxis winkels en bespaart tot wel 70% aan energie.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.