Oplichters maken Intermarché 15 miljoen euro lichter

Oplichters maken Intermarché 15 miljoen euro lichter

De Franse supermarkteten Intermarché is 15 miljoen euro kwijt aan oplichters die een argeloze medewerker geld lieten overschrijven naar een Poolse rekening. Na vergeefse pogingen het geld te recupereren, heeft het bedrijf de gerechtelijke politie ingeschakeld.

"Presidentiële oplichting"

Een medewerker op de Parijse hoofdzetel van Intermarché heeft zijn werkgever ongewild zo'n 15 miljoen euro armer gemaakt. De man werd benaderd door oplichters die zich voordeden als de topman van het bedrijf. Zij slaagden erin de medewerker enkele dagen na elkaar ettelijke miljoenen over te laten schrijven naar een Poolse rekening en daarbij 'uiterste discretie' te verzekeren. Toen de oplichting aan het licht kwam, probeerde Intermarché het geld nog te recupereren, maar intussen bleek de Poolse rekening al leeggehaald en waren de oplichters gaan vliegen.

 

Het fenomeen, waarbij medewerkers van de financiële dienst van een groot bedrijf zogezegd van hun baas de opdracht krijgen om geld over te schrijven, is niet nieuw. Alleen al in Frankrijk werden er de voorbije jaren zo'n 700 grote bedrijven - bij wie Michelin (1,6 miljoen euro) en Naf-Naf (ruim 1 miljoen euro) - het slachtoffer van, 'goed' voor een slordige 350 miljoen euro. Onze Zuiderburen hebben zelfs al een mooie naam voor het fenomeen: "Arnaque au Président", 'Presidentiële oplichting' zeg maar.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


GS1 Belgilux kondigt grootste productdatabase ter wereld aan

16/01/2018

(publireportage) GS1 Belgium & Luxembourg lanceert GS1 CLOUD, dé grootste productdatabase ter wereld. Hoe komen uw producten erin terecht en wat kunt u ermee doen? Kom op 8 februari naar ons FORUM 2018 in Brussel voor alle details!

Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Metro Group tevreden met eerste kwartaal

15/01/2018

De Duitse Metro Group is tevreden met de prestaties in het eerste kwartaal. De omzet steeg na wisselkoersen wel met slechts 0,2%, maar op vergelijkbare basis was er een groei van 0,8%.

Ophef over etnisch profilerende klantenprofielen bij Albert Heijn

15/01/2018

Een blanke man met bril staat symbool voor de premiumklant bij Albert Heijn, een vrouw en kind met donkere huidskleur voor de budgetklant. Met deze klantenprofielen leerden medewerkers bij AH de klanten kennen, tot er vrijdag ophef over ontstond.

Carrefour gaat in zee met Showroomprivé

12/01/2018

Carrefour neemt een minderheidsbelang van 17% in flashsale-aanbieder Showroomprivé. De Franse supermarktgroep wil zo zijn digitale bereik en non-foodaandeel vergroten. Ex-aandeelhouder Conforama scheurt er wel flink de broek aan.

Stekker uit bijna 150 geldautomaten in supermarkten

11/01/2018

Uitbaters van supermarkten mogen niet langer de geldautomaat in hun zaak zelf vullen met bankbriefjes. Een wet uit 1990 bepaalt namelijk dat enkel een beveiligingsfirma dat nog mag, zelfs al liggen er maar enkele meters tussen de kassa’s en de automaat.

Back to top