Opnieuw amper groei op FMCG-markt | RetailDetail

Opnieuw amper groei op FMCG-markt

Opnieuw amper groei op FMCG-markt
Nielsen

De Europese consumentenbestedingen aan voeding, dranken en verzorgingsproducten, groeiden in het eerste kwartaal van dit jaar met amper 0,2%. Daar zit een late Pasen voor iets tussen, maar ook de aanhoudend lage inflatiecijfers.   

Nauwelijks inflatie

De Nielsencijfers die de supermarktverkopen in 21 Europese landen in kaart brengen, tonen een daling van de volumes met 0,7%, terwijl de prijzen stegen met 0,9%. Daardoor zagen supermarkten hun opbrengsten aan de kassa toenemen met een povere 0,2%, het laagste niveau sinds acht jaar. Een wat ongelukkige timing van de Paasvakantie beïnvloedde de vergelijkingsbasis negatief.  

 

“De prijsinflatie is het belangrijke cijfer, de lage verkoopgroei en de terugval in volume zijn puur een gevolg van de timing van Pasen”, bevestigt vicepresident Olivier Deschamps. “De stijging van consumentenprijzen met 0,9% bleef stabiel in vergelijking met de 1% voor 2016. Dat duidt erop dat er maar weinig inflatiedruk is op de Europese FMCG-markt.”

 

België stabiel, Nederland daalt

In België bedroeg de nominale groei 0,0%: de volumes daalden met 0,9% (als gevolg van een late Paasvakantie), terwijl de prijzen stegen met 0,9%: zo hielden beide factoren elkaar perfect in evenwicht. In Nederland daalden de volumes met 1,9% en stegen de prijzen met 1,7%, wat leidde tot een terugval van de opbrengsten met 0,2%. 

 

Turkije noteerde de sterkste opbrengstengroei van de gemeten landen (+11,6%), gevolgd door Slovakije (+3,9%) en Hongarije (+3,4%). Eén van de grootste dalers is Griekenland (-7,3%), waar de verkopen al negatief zijn sinds het begin van 2016. 
Onder de vijf grote West-Europese makten presteerde Spanje het best (+2,2%), gevolgd door Italië (+0,7%). Duitsland en het Verenigd Koninkrijk deden een pak minder goed met een daling van 1,5%. 

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit z’n voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.

Nationale Loterij plant eigen winkelketen

06/07/2018

De Nationale Loterij heeft plannen om een eigen winkelketen te openen en zoekt daarvoor al naar panden in Antwerpen, Gent, Luik en Namen.

“Fusie Karstadt en Kaufhof zo goed als rond”

05/07/2018

Het Canadese winkelconcern Hudson’s Bay heeft een deal met de Oostenrijkse Sigma Holding, eigenaar van de Duitse warenhuisketen Karstadt. Volgens Duitse media was een voorlopige overeenkomst getekend, volgens de Canadezen is het echter helemaal nog niet zo ver.

Zomeractie: ontdek Antwerpen als internationaal retaillaboratorium

04/07/2018

Antwerpen is een van de meest trendsettende steden en belangrijkste retaillaboratoria van het moment. Zowel grote internationale ketens als startups innoveren en experimenteren er met nieuwe concepten. Antwerp hunt gidst je er langs, nu met exclusieve zomerkorting.