Opnieuw amper groei op FMCG-markt

Opnieuw amper groei op FMCG-markt
Nielsen

De Europese consumentenbestedingen aan voeding, dranken en verzorgingsproducten, groeiden in het eerste kwartaal van dit jaar met amper 0,2%. Daar zit een late Pasen voor iets tussen, maar ook de aanhoudend lage inflatiecijfers.   

Nauwelijks inflatie

De Nielsencijfers die de supermarktverkopen in 21 Europese landen in kaart brengen, tonen een daling van de volumes met 0,7%, terwijl de prijzen stegen met 0,9%. Daardoor zagen supermarkten hun opbrengsten aan de kassa toenemen met een povere 0,2%, het laagste niveau sinds acht jaar. Een wat ongelukkige timing van de Paasvakantie beïnvloedde de vergelijkingsbasis negatief.  

 

“De prijsinflatie is het belangrijke cijfer, de lage verkoopgroei en de terugval in volume zijn puur een gevolg van de timing van Pasen”, bevestigt vicepresident Olivier Deschamps. “De stijging van consumentenprijzen met 0,9% bleef stabiel in vergelijking met de 1% voor 2016. Dat duidt erop dat er maar weinig inflatiedruk is op de Europese FMCG-markt.”

 

België stabiel, Nederland daalt

In België bedroeg de nominale groei 0,0%: de volumes daalden met 0,9% (als gevolg van een late Paasvakantie), terwijl de prijzen stegen met 0,9%: zo hielden beide factoren elkaar perfect in evenwicht. In Nederland daalden de volumes met 1,9% en stegen de prijzen met 1,7%, wat leidde tot een terugval van de opbrengsten met 0,2%. 

 

Turkije noteerde de sterkste opbrengstengroei van de gemeten landen (+11,6%), gevolgd door Slovakije (+3,9%) en Hongarije (+3,4%). Eén van de grootste dalers is Griekenland (-7,3%), waar de verkopen al negatief zijn sinds het begin van 2016. 
Onder de vijf grote West-Europese makten presteerde Spanje het best (+2,2%), gevolgd door Italië (+0,7%). Duitsland en het Verenigd Koninkrijk deden een pak minder goed met een daling van 1,5%. 

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Back to top