Opnieuw amper groei op FMCG-markt | RetailDetail

Opnieuw amper groei op FMCG-markt

Opnieuw amper groei op FMCG-markt
Nielsen

De Europese consumentenbestedingen aan voeding, dranken en verzorgingsproducten, groeiden in het eerste kwartaal van dit jaar met amper 0,2%. Daar zit een late Pasen voor iets tussen, maar ook de aanhoudend lage inflatiecijfers.   

Nauwelijks inflatie

De Nielsencijfers die de supermarktverkopen in 21 Europese landen in kaart brengen, tonen een daling van de volumes met 0,7%, terwijl de prijzen stegen met 0,9%. Daardoor zagen supermarkten hun opbrengsten aan de kassa toenemen met een povere 0,2%, het laagste niveau sinds acht jaar. Een wat ongelukkige timing van de Paasvakantie beïnvloedde de vergelijkingsbasis negatief.  

 

“De prijsinflatie is het belangrijke cijfer, de lage verkoopgroei en de terugval in volume zijn puur een gevolg van de timing van Pasen”, bevestigt vicepresident Olivier Deschamps. “De stijging van consumentenprijzen met 0,9% bleef stabiel in vergelijking met de 1% voor 2016. Dat duidt erop dat er maar weinig inflatiedruk is op de Europese FMCG-markt.”

 

België stabiel, Nederland daalt

In België bedroeg de nominale groei 0,0%: de volumes daalden met 0,9% (als gevolg van een late Paasvakantie), terwijl de prijzen stegen met 0,9%: zo hielden beide factoren elkaar perfect in evenwicht. In Nederland daalden de volumes met 1,9% en stegen de prijzen met 1,7%, wat leidde tot een terugval van de opbrengsten met 0,2%. 

 

Turkije noteerde de sterkste opbrengstengroei van de gemeten landen (+11,6%), gevolgd door Slovakije (+3,9%) en Hongarije (+3,4%). Eén van de grootste dalers is Griekenland (-7,3%), waar de verkopen al negatief zijn sinds het begin van 2016. 
Onder de vijf grote West-Europese makten presteerde Spanje het best (+2,2%), gevolgd door Italië (+0,7%). Duitsland en het Verenigd Koninkrijk deden een pak minder goed met een daling van 1,5%. 

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Zo pakt Fun het artikelbeheer van de webshop aan

24/04/2018

Voor speelgoed- en feestwinkel Fun wordt e-commerce almaar belangrijker. De grootste uitdaging: de productspecificaties van het sterk groeiende en wisselende assortiment onderhouden. De oplossing: doorgedreven automatisering.

Blokker onthoofd: CEO Holding en CEO België stappen op

24/04/2018

Het einde lijkt nabij voor de Nederlandse winkelketen en holding Blokker. CEO Casper Meijer maakt vandaag bekend dat hij eind juni opstapt bij Blokker Holding, CEO Belux Bernd Bosch vertrekt zelfs meteen.

Filet Pur: Hete standjes in het versrayon

20/04/2018

De meteorologische experts van RetailDetail Food voorspellen nu al: het wordt een gloeiend hete zomer voor de FMCG-branche. Waarom? Dat onthult ons ongezouten en flink gepeperde weekoverzicht.

Colruyt Group zet nieuwe stap op de tweedehandsmarkt

20/04/2018

Colruyt wil met internetplatform NewStory de tweedehandsmarkt voor babyspullen verder veroveren. Het nieuwe platform bouwt verder op het twee jaar oude Dreambaby Tweedehands, een webshop met twee inzamel- en afhaalpunten voor tweedehands babyspullen. 

Thierry Moubax (bpost): "Wie de boot niet wil missen, moet snel schakelen."

20/04/2018

Nog een grote naam voor het RetailDetail Congress van 26 april: bpost-marketingtopman Thierry Moubax zal er zijn visie geven over hoe marketing en handel in het algemeen ingrijpend zullen veranderen door de 'boom' in e-commerce.

The Future Of Shopping is Managementboek van het Jaar

20/04/2018

Met grote trots mag RetailDetail aankondigen dat de titel Managementboek van het jaar 2018 gaat naar het boek The Future Of Shopping: Waar iedereen retailer is van Pauline Neerman en Jorg Snoeck.