Opticiens gaan klanten beter informeren over prijzen

Opticiens gaan klanten beter informeren over prijzen

De leden van de Algemene Professionele Opticiens- en Optometristenbond van België hebben een gedragscode ondertekend waarin ze stellen de klant beter te informeren over onder meer prijs- en kwaliteitsverschillen van glazen.

Te weinig openheid

De gedragscode komt er nadat een onderzoek van Test-Aankoop in 2015 had aangetoond dat het voor klanten niet eenvoudig is om modellen en prijzen van verschillende opticiens met elkaar te vergelijken. "Dat was niet alleen te wijten aan de opticiens zelf, maar ook aan glasfabrikanten die weinig openheid tonen", zegt minister van Consumentenzaken Kris Peeters. "Een gedragscode moet er nu voor zorgen dat de consument weet wat hij koopt. Het zal de opticien bovendien de kans geven om uit te leggen waarom hij op bepaalde vlakken duurder is dan een concurrent.”

 

Opticiens zullen wel heel wat gegevens moeten opvragen bij de glasproducenten en dus hoopt minister Peeters dat ook zij in de toekomst meer transparantie zullen tonen. In de toekomst moeten opticiens hun klanten beter informeren over de verschillende mogelijkheden bij de keuze van de glazen en krijgen ze een gratis prijsvergelijking en offerte mee naar huis. Daarnaast krijgen ze duidelijke informatie over aanvullende diensten en de garantie.

 

"Voor ons is het vooral belangrijk dat het vanaf nu mogelijk is om een glas van hetzelfde merk te vergelijken bij verschillende opticiens", zegt Serge Bruninx van de APOOB. "De opticien zal de code in de vorm van een soort offerte aan de klant overhandigen, indien die dat wenst."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

De pioniersrol van merchandisingketen Shop For Geek

11/12/2017

Een mok van Game of Thrones, een paraplu van Harry Potter, een T-shirt van Assassin’s Creed? Die vind je bij Shop For Geek, de eerste Belgische winkelketen voor merchandisingartikelen. De franchiseformule opende al tien winkels en heeft ambitie. 

Stockpots heeft al meer dan 100 opslagplaatsen in de aanbieding

11/12/2017

Enkele maanden na de lancering hebben al meer dan 100 warenhuizen zich aangesloten bij Stockspots, het online platform waar bedrijven op een eenvoudige manier tijdelijk ruimte kunnen huren.

Vijf nieuwe winkels voor A12 Shopping

08/12/2017

In het winkelgebied A12 Shopping, langs de Boomsesteenweg in Schelle, openen de komende weken vijf nieuwe winkels. Ze vervoegen er onder andere Decathlon, dat al langer aanwezig is op het winkelgebied.

Belg interim-topman bij speelgoedketen Intertoys

07/12/2017

Stefaan Vansteenkiste is de nieuwe topman bij speelgoedketen Intertoys. Die aanstelling gebeurt in het kader van de overname van Intertoys door Alteri eerder deze week. Vansteenkiste zal het bedrijf nu leiden tot er een permanente CEO is gevonden. 

Hema maakt eindelijk weer winst

07/12/2017

Hema weet weer wat winst is: nadat het de voorbije kwartalen het nettoverlies al had kunnen drukken, is de Nederlandse keten er in het derde kwartaal in geslaagd om voor het eerst sinds lang een nettowinst op te tekenen.

Winkeldiefstallen pieken na zonsondergang

07/12/2017

Tijdens de ‘donkere’ maanden november tot maart ligt het aantal winkeldiefstallen bij valavond gemiddeld 13% hoger dan in de maanden waarin het zomeruur nog geldt. Handelaars vragen dan ook meer politie in de winkelstraat en een snelle invoering van de ‘winkeldiefstalboete’ naar Nederlands voorbeeld.

Back to top