Opticiens gaan klanten beter informeren over prijzen

Opticiens gaan klanten beter informeren over prijzen

De leden van de Algemene Professionele Opticiens- en Optometristenbond van België hebben een gedragscode ondertekend waarin ze stellen de klant beter te informeren over onder meer prijs- en kwaliteitsverschillen van glazen.

Te weinig openheid

De gedragscode komt er nadat een onderzoek van Test-Aankoop in 2015 had aangetoond dat het voor klanten niet eenvoudig is om modellen en prijzen van verschillende opticiens met elkaar te vergelijken. "Dat was niet alleen te wijten aan de opticiens zelf, maar ook aan glasfabrikanten die weinig openheid tonen", zegt minister van Consumentenzaken Kris Peeters. "Een gedragscode moet er nu voor zorgen dat de consument weet wat hij koopt. Het zal de opticien bovendien de kans geven om uit te leggen waarom hij op bepaalde vlakken duurder is dan een concurrent.”

 

Opticiens zullen wel heel wat gegevens moeten opvragen bij de glasproducenten en dus hoopt minister Peeters dat ook zij in de toekomst meer transparantie zullen tonen. In de toekomst moeten opticiens hun klanten beter informeren over de verschillende mogelijkheden bij de keuze van de glazen en krijgen ze een gratis prijsvergelijking en offerte mee naar huis. Daarnaast krijgen ze duidelijke informatie over aanvullende diensten en de garantie.

 

"Voor ons is het vooral belangrijk dat het vanaf nu mogelijk is om een glas van hetzelfde merk te vergelijken bij verschillende opticiens", zegt Serge Bruninx van de APOOB. "De opticien zal de code in de vorm van een soort offerte aan de klant overhandigen, indien die dat wenst."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Algemeen directeur Blokker treedt terug

22/08/2017

Rob Heesen, algemeen directeur bij winkelketen Blokker, treedt met onmiddellijke ingang af. Zijn functie wordt overgenomen door Casper Meijer, CEO van de Blokker Holding: hij zal de beide functies voortaan combineren.

Storesquare mikt op 1 miljoen bezoekers - en Nederland

21/08/2017

Sinds de start in februari 2016 is Storesquare uitgegroeid tot de grootste Vlaamse start-up in e-commerce. Met een nieuwe look, een aangepaste prijsstructuur en doorgedreven data-analyse zet het bedrijf nieuwe stappen - ook richting Nederland. 

Heineken mag duizenden Britse pubs overnemen

18/08/2017

Heineken heeft van de Britse concurrentiewaakhond CMA een positief signaal gekregen om de Britse pubs van Punch Taverns over te nemen. In totaal krijgt Heineken zo 1.900 pubs in handen, in ruil voor 305 miljoen pond (350 miljoen euro).

Boobs ’n Burps sluit alle winkels

18/08/2017

De borstvoedingswinkels van Boobs ‘n Burps in Antwerpen, Gent, Leuven, Hasselt en Brussel sluiten allemaal de deuren. Oprichtster Roeline Ham zegt dat ze niet kan opboksen tegen de online concurrentie.

Tom&Co mikt op 25 Franse winkels tegen eind dit jaar

17/08/2017

Ruim een jaar na de verkoop door Delhaize zit de keten van dierenspeciaalzaken Tom&Co boordevol plannen. De groep wil een heus omnichannelbedrijf worden en werkt daarom aan een webshop - en meer fysieke winkels in Frankrijk.

Beate Uhse doet Christine Le Duc van de hand

16/08/2017

Het Duitse Beate Uhse heeft winkelketen Christine Le Duc verkocht aan een Iers investeringsbedrijf. Daarnaast verhuist groothandel Scala Playhouse uit Almere naar een Nederlandse branchegenoot.

Back to top