Opticiens gaan klanten beter informeren over prijzen | RetailDetail

Opticiens gaan klanten beter informeren over prijzen

Opticiens gaan klanten beter informeren over prijzen

De leden van de Algemene Professionele Opticiens- en Optometristenbond van België hebben een gedragscode ondertekend waarin ze stellen de klant beter te informeren over onder meer prijs- en kwaliteitsverschillen van glazen.

Te weinig openheid

De gedragscode komt er nadat een onderzoek van Test-Aankoop in 2015 had aangetoond dat het voor klanten niet eenvoudig is om modellen en prijzen van verschillende opticiens met elkaar te vergelijken. "Dat was niet alleen te wijten aan de opticiens zelf, maar ook aan glasfabrikanten die weinig openheid tonen", zegt minister van Consumentenzaken Kris Peeters. "Een gedragscode moet er nu voor zorgen dat de consument weet wat hij koopt. Het zal de opticien bovendien de kans geven om uit te leggen waarom hij op bepaalde vlakken duurder is dan een concurrent.”

 

Opticiens zullen wel heel wat gegevens moeten opvragen bij de glasproducenten en dus hoopt minister Peeters dat ook zij in de toekomst meer transparantie zullen tonen. In de toekomst moeten opticiens hun klanten beter informeren over de verschillende mogelijkheden bij de keuze van de glazen en krijgen ze een gratis prijsvergelijking en offerte mee naar huis. Daarnaast krijgen ze duidelijke informatie over aanvullende diensten en de garantie.

 

"Voor ons is het vooral belangrijk dat het vanaf nu mogelijk is om een glas van hetzelfde merk te vergelijken bij verschillende opticiens", zegt Serge Bruninx van de APOOB. "De opticien zal de code in de vorm van een soort offerte aan de klant overhandigen, indien die dat wenst."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

“Coolblue doet z’n stinkende best om klanten blij te maken”

23/02/2018

Een retailer die met humor het verschil maakt: het kan. Als je erin slaagt klanten blij te maken, hoef je nauwelijks in reclame te investeren, zegt Matthias De Clercq, manager van Coolblue België. Hij spreekt op het RetailDetail Omnichannel Congress.

150e Belgische Action opent de deuren

23/02/2018

Winkelketen Action opent op 24 februari haar 150e Belgische vestiging, in Nieuwpoort. De eerste Belgische winkel van Action opende in 2005, vorig jaar werden er nog zeventien nieuwe vestigingen neergepoot.

Nieuwe Europese garantierichtlijnen niet overal goed onthaald

23/02/2018

Het Europees Parlement heeft vandaag een voorstel goedgekeurd om de garantieregels voor heel Europa te harmoniseren. Die beslissing wordt door Comeos op applaus onthaald, maar Unizo ziet het dan weer als een gemiste kans.

Handelaars richten eigen netwerk op tegen winkelcriminaliteit

23/02/2018

Comeos, de Belgische federatie voor handel en diensten, heeft in samenwerking met de politie het Commerce Information Network (COMIN) opgericht. Dat moet handelaars helpen georganiseerde winkelcriminaliteit aan te pakken.

Blokker wil in 2019 opnieuw winst maken

23/02/2018

Met de Nederlandse winkelketen Blokker gaat het stilaan de juiste kant op, althans volgens CEO Casper Meijer. Hij verwacht wel dat Blokker dit jaar nog een verlies zal moeten slikken, maar mikt op winst in 2019.

KaDeTe, ’s werelds eerste startup-supermarkt, opent in Berlijn

22/02/2018

In Berlijn opent volgende maand KaDeTe, ’s werelds eerste startupsupermarkt. De fysieke marktplaats geeft startende merken en bedrijven de kans om in contact te komen met consumenten en inkopers.

Back to top