Opticiens gaan klanten beter informeren over prijzen

Opticiens gaan klanten beter informeren over prijzen

De leden van de Algemene Professionele Opticiens- en Optometristenbond van België hebben een gedragscode ondertekend waarin ze stellen de klant beter te informeren over onder meer prijs- en kwaliteitsverschillen van glazen.

Te weinig openheid

De gedragscode komt er nadat een onderzoek van Test-Aankoop in 2015 had aangetoond dat het voor klanten niet eenvoudig is om modellen en prijzen van verschillende opticiens met elkaar te vergelijken. "Dat was niet alleen te wijten aan de opticiens zelf, maar ook aan glasfabrikanten die weinig openheid tonen", zegt minister van Consumentenzaken Kris Peeters. "Een gedragscode moet er nu voor zorgen dat de consument weet wat hij koopt. Het zal de opticien bovendien de kans geven om uit te leggen waarom hij op bepaalde vlakken duurder is dan een concurrent.”

 

Opticiens zullen wel heel wat gegevens moeten opvragen bij de glasproducenten en dus hoopt minister Peeters dat ook zij in de toekomst meer transparantie zullen tonen. In de toekomst moeten opticiens hun klanten beter informeren over de verschillende mogelijkheden bij de keuze van de glazen en krijgen ze een gratis prijsvergelijking en offerte mee naar huis. Daarnaast krijgen ze duidelijke informatie over aanvullende diensten en de garantie.

 

"Voor ons is het vooral belangrijk dat het vanaf nu mogelijk is om een glas van hetzelfde merk te vergelijken bij verschillende opticiens", zegt Serge Bruninx van de APOOB. "De opticien zal de code in de vorm van een soort offerte aan de klant overhandigen, indien die dat wenst."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eerste winkels The Mint openen deuren

18/10/2017

De eerste winkels in The Mint, het vernieuwde Muntcentrum in Brussel, hebben de deuren geopend. Iam en Nyx kregen de primeur, morgen en overmorgen zullen nog een aantal merken hun voorbeeld volgen.

RetailDetail Magazine #5 staat online

18/10/2017

Op de cover van de oktobereditie van RetailDetail Magazine prijkt de nieuwe CEO van e5 mode, Alexander Talpe. Verder in dit nummer: een uitgebreid dossier over winkelvastgoed en stadsmobiliteit.

Nederlandse brillenverkoper Eyelove nu ook in België

18/10/2017

Het Nederlandse Eyelove, een prijzenbreker op de brillenmarkt, opent vandaag zijn eerste twee winkels in België. Daarnaast worden er ook al gesprekken gevoerd om snel nog meer vestigingen te openen.

Richemont verwacht forse winststijging voor eerste halfjaar

17/10/2017

Het Zwitserse luxebedrijf Richemont, eigenaar van onder andere horlogemerk Cartier, verwacht dat de winst voor de eerste helft van het boekjaar met maar liefst 80% de hoogte in gaat. De omzet gaat met meer dan 10% vooruit.

“Klantenkaarten leveren amper iets op”

17/10/2017

Klantenkaarten leveren trouwe klanten amper iets op: dat is de conclusie die Het Belang van Limburg trekt na een onderzoek bij twintig grote ketens. Die ketens zeggen dan weer dat de krant te weinig rekening houdt met persoonlijke promoties.

Safe.Shop is nieuw wereldwijd e-commercekeurmerk

16/10/2017

Met Safe.Shop is het eerste wereldwijde keurmerk voor de e-commercesector gelanceerd. Momenteel zijn er nog maar twaalf landen aangesloten, maar dat aantal moet in de toekomst flink uitgebreid worden.

Back to top