Oudenaardse N60 wordt één langgerekt winkelpark

Oudenaardse N60 wordt één langgerekt winkelpark

Unizo en de Oudenaardse winkeliers zijn niet te spreken over de lakse houding van het stadsbestuur. De industriezone langs de N60 groeit langzaam maar zeker uit tot één langgerekt winkelpark boordevol ketens, en het schepencollege staat erbij en kijkt ernaar, zo klinkt het bij de detailhandelaars in het pittoreske stadscentrum.

Steeds meer ketens

Met bekende ketens als Van Den Borre, Carglass, Aldi, Fun, A.S.Adventure en de op stapel staande omvorming van de stopgezette meubelzaak Meubelweelde tot een winkelpark krijgt de ambachtelijke zone aan de Westerring (N60 richting Gent) steeds meer de allure van een winkelavenue zoals de Boomsesteenweg in Aartselaar.


Nu vestigen zich ook al aan de andere kant van de N60, richting Ronse, handelszaken op de industriezone De Bruwaan. De bedrijfsgebouwen van de Peugeot-garage Tack, naast de fabriekspanden van het failliete Mepa, zijn intussen in vier ruimtes opgesplitst. Die bieden nu onderdak aan fietsenzaak Moozes (van ex-wielerprof Ludo Dierckxsens), de keten in verzorgings- en kappersproducten Pro Duo en het autoverhuur- en verhuisbedrijf Dockx, dat er ook een shop uitbaat.

Industrie of handel?

Unizo en de Oudenaardse middenstandsraad wijzen erop dat het stadsbestuur werkt aan een uitbreiding van de industriezone De Bruwaan met het argument dat Oudenaarde nood heeft aan bijkomende ruimte voor milieubelastende industrie, maar dat het ondertussen wel oogluikend toelaat dat leegstaande industriële ruimtes een commerciële invulling krijgen.


Binnen het schepencollege is er alvast grote onenigheid over de zaak. Volgens de schepen van ruimtelijke ordening kan het niet dat detailhandel zich in een zone voor milieubelastende industrie vestigt, want zo ontstaat een zonevreemde situatie. Maar de schepen van middenstand ziet liever handelsactiviteiten dan milieubelastende industrie in de Oudenaardse achtertuin.


De hele discussie komt er op het moment dat het stadsbestuur ook plannen maakt om het Oudenaardse stadscentrum autoluw te maken, een initiatief waar de lokale middenstand ook al grote vraagtekens bij plaatst.

 

Unizo en de Oudenaardse winkeliers zijn niet te spreken over de lakse houding van het stadsbestuur. De industriezone langs de N60 groeit langzaam maar zeker uit tot één langgerekt winkelpark boordevol ketens, en het schepencollege staat erbij en kijkt ernaar, zo klinkt het bij de detailhandelaars in het pittoreske stadscentrum.

Steeds meer ketens

Met bekende ketens als Van Den Borre, Carglass, Aldi, Fun, A.S.Adventure en de op stapel staande omvorming van de stopgezette meubelzaak Meubelweelde tot een winkelpark krijgt de ambachtelijke zone aan de Westerring (N60 richting Gent) steeds meer de allure van een winkelavenue zoals de Boomsesteenweg in Aartselaar.


Nu vestigen zich ook al aan de andere kant van de N60, richting Ronse, handelszaken op de industriezone De Bruwaan. De bedrijfsgebouwen van de Peugeot-garage Tack, naast de fabriekspanden van het failliete Mepa, zijn intussen in vier ruimtes opgesplitst. Die bieden nu onderdak aan fietsenzaak Moozes (van ex-wielerprof Ludo Dierckxsens), de keten in verzorgings- en kappersproducten Pro Duo en het autoverhuur- en verhuisbedrijf Dockx, dat er ook een shop uitbaat.

Industrie of handel?

Unizo en de Oudenaardse middenstandsraad wijzen erop dat het stadsbestuur werkt aan een uitbreiding van de industriezone De Bruwaan met het argument dat Oudenaarde nood heeft aan bijkomende ruimte voor milieubelastende industrie, maar dat het ondertussen wel oogluikend toelaat dat leegstaande industriële ruimtes een commerciële invulling krijgen.


Binnen het schepencollege is er alvast grote onenigheid over de zaak. Volgens de schepen van ruimtelijke ordening kan het niet dat detailhandel zich in een zone voor milieubelastende industrie vestigt, want zo ontstaat een zonevreemde situatie. Maar de schepen van middenstand ziet liever handelsactiviteiten dan milieubelastende industrie in de Oudenaardse achtertuin.


De hele discussie komt er op het moment dat het stadsbestuur ook plannen maakt om het Oudenaardse stadscentrum autoluw te maken, een initiatief waar de lokale middenstand ook al grote vraagtekens bij plaatst.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Back to top