Oudenaardse N60 wordt één langgerekt winkelpark | RetailDetail

Oudenaardse N60 wordt één langgerekt winkelpark

Oudenaardse N60 wordt één langgerekt winkelpark

Unizo en de Oudenaardse winkeliers zijn niet te spreken over de lakse houding van het stadsbestuur. De industriezone langs de N60 groeit langzaam maar zeker uit tot één langgerekt winkelpark boordevol ketens, en het schepencollege staat erbij en kijkt ernaar, zo klinkt het bij de detailhandelaars in het pittoreske stadscentrum.

Steeds meer ketens

Met bekende ketens als Van Den Borre, Carglass, Aldi, Fun, A.S.Adventure en de op stapel staande omvorming van de stopgezette meubelzaak Meubelweelde tot een winkelpark krijgt de ambachtelijke zone aan de Westerring (N60 richting Gent) steeds meer de allure van een winkelavenue zoals de Boomsesteenweg in Aartselaar.


Nu vestigen zich ook al aan de andere kant van de N60, richting Ronse, handelszaken op de industriezone De Bruwaan. De bedrijfsgebouwen van de Peugeot-garage Tack, naast de fabriekspanden van het failliete Mepa, zijn intussen in vier ruimtes opgesplitst. Die bieden nu onderdak aan fietsenzaak Moozes (van ex-wielerprof Ludo Dierckxsens), de keten in verzorgings- en kappersproducten Pro Duo en het autoverhuur- en verhuisbedrijf Dockx, dat er ook een shop uitbaat.

Industrie of handel?

Unizo en de Oudenaardse middenstandsraad wijzen erop dat het stadsbestuur werkt aan een uitbreiding van de industriezone De Bruwaan met het argument dat Oudenaarde nood heeft aan bijkomende ruimte voor milieubelastende industrie, maar dat het ondertussen wel oogluikend toelaat dat leegstaande industriële ruimtes een commerciële invulling krijgen.


Binnen het schepencollege is er alvast grote onenigheid over de zaak. Volgens de schepen van ruimtelijke ordening kan het niet dat detailhandel zich in een zone voor milieubelastende industrie vestigt, want zo ontstaat een zonevreemde situatie. Maar de schepen van middenstand ziet liever handelsactiviteiten dan milieubelastende industrie in de Oudenaardse achtertuin.


De hele discussie komt er op het moment dat het stadsbestuur ook plannen maakt om het Oudenaardse stadscentrum autoluw te maken, een initiatief waar de lokale middenstand ook al grote vraagtekens bij plaatst.

 

Unizo en de Oudenaardse winkeliers zijn niet te spreken over de lakse houding van het stadsbestuur. De industriezone langs de N60 groeit langzaam maar zeker uit tot één langgerekt winkelpark boordevol ketens, en het schepencollege staat erbij en kijkt ernaar, zo klinkt het bij de detailhandelaars in het pittoreske stadscentrum.

Steeds meer ketens

Met bekende ketens als Van Den Borre, Carglass, Aldi, Fun, A.S.Adventure en de op stapel staande omvorming van de stopgezette meubelzaak Meubelweelde tot een winkelpark krijgt de ambachtelijke zone aan de Westerring (N60 richting Gent) steeds meer de allure van een winkelavenue zoals de Boomsesteenweg in Aartselaar.


Nu vestigen zich ook al aan de andere kant van de N60, richting Ronse, handelszaken op de industriezone De Bruwaan. De bedrijfsgebouwen van de Peugeot-garage Tack, naast de fabriekspanden van het failliete Mepa, zijn intussen in vier ruimtes opgesplitst. Die bieden nu onderdak aan fietsenzaak Moozes (van ex-wielerprof Ludo Dierckxsens), de keten in verzorgings- en kappersproducten Pro Duo en het autoverhuur- en verhuisbedrijf Dockx, dat er ook een shop uitbaat.

Industrie of handel?

Unizo en de Oudenaardse middenstandsraad wijzen erop dat het stadsbestuur werkt aan een uitbreiding van de industriezone De Bruwaan met het argument dat Oudenaarde nood heeft aan bijkomende ruimte voor milieubelastende industrie, maar dat het ondertussen wel oogluikend toelaat dat leegstaande industriële ruimtes een commerciële invulling krijgen.


Binnen het schepencollege is er alvast grote onenigheid over de zaak. Volgens de schepen van ruimtelijke ordening kan het niet dat detailhandel zich in een zone voor milieubelastende industrie vestigt, want zo ontstaat een zonevreemde situatie. Maar de schepen van middenstand ziet liever handelsactiviteiten dan milieubelastende industrie in de Oudenaardse achtertuin.


De hele discussie komt er op het moment dat het stadsbestuur ook plannen maakt om het Oudenaardse stadscentrum autoluw te maken, een initiatief waar de lokale middenstand ook al grote vraagtekens bij plaatst.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Een mooiere en energiezuinigere winkel zonder investering

18/07/2018

(publireportage) Wilt u al uw winkelfilialen voorzien van LED-verlichting? Maar ziet u op tegen het gedoe, om van de forse investering nog maar te zwijgen? Maxeda kiest daarom voor Light as a Service voor hun Brico en Praxis winkels en bespaart tot wel 70% aan energie.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.