Oudenaardse N60 wordt één langgerekt winkelpark

Oudenaardse N60 wordt één langgerekt winkelpark

Unizo en de Oudenaardse winkeliers zijn niet te spreken over de lakse houding van het stadsbestuur. De industriezone langs de N60 groeit langzaam maar zeker uit tot één langgerekt winkelpark boordevol ketens, en het schepencollege staat erbij en kijkt ernaar, zo klinkt het bij de detailhandelaars in het pittoreske stadscentrum.

Steeds meer ketens

Met bekende ketens als Van Den Borre, Carglass, Aldi, Fun, A.S.Adventure en de op stapel staande omvorming van de stopgezette meubelzaak Meubelweelde tot een winkelpark krijgt de ambachtelijke zone aan de Westerring (N60 richting Gent) steeds meer de allure van een winkelavenue zoals de Boomsesteenweg in Aartselaar.


Nu vestigen zich ook al aan de andere kant van de N60, richting Ronse, handelszaken op de industriezone De Bruwaan. De bedrijfsgebouwen van de Peugeot-garage Tack, naast de fabriekspanden van het failliete Mepa, zijn intussen in vier ruimtes opgesplitst. Die bieden nu onderdak aan fietsenzaak Moozes (van ex-wielerprof Ludo Dierckxsens), de keten in verzorgings- en kappersproducten Pro Duo en het autoverhuur- en verhuisbedrijf Dockx, dat er ook een shop uitbaat.

Industrie of handel?

Unizo en de Oudenaardse middenstandsraad wijzen erop dat het stadsbestuur werkt aan een uitbreiding van de industriezone De Bruwaan met het argument dat Oudenaarde nood heeft aan bijkomende ruimte voor milieubelastende industrie, maar dat het ondertussen wel oogluikend toelaat dat leegstaande industriële ruimtes een commerciële invulling krijgen.


Binnen het schepencollege is er alvast grote onenigheid over de zaak. Volgens de schepen van ruimtelijke ordening kan het niet dat detailhandel zich in een zone voor milieubelastende industrie vestigt, want zo ontstaat een zonevreemde situatie. Maar de schepen van middenstand ziet liever handelsactiviteiten dan milieubelastende industrie in de Oudenaardse achtertuin.


De hele discussie komt er op het moment dat het stadsbestuur ook plannen maakt om het Oudenaardse stadscentrum autoluw te maken, een initiatief waar de lokale middenstand ook al grote vraagtekens bij plaatst.

 

Unizo en de Oudenaardse winkeliers zijn niet te spreken over de lakse houding van het stadsbestuur. De industriezone langs de N60 groeit langzaam maar zeker uit tot één langgerekt winkelpark boordevol ketens, en het schepencollege staat erbij en kijkt ernaar, zo klinkt het bij de detailhandelaars in het pittoreske stadscentrum.

Steeds meer ketens

Met bekende ketens als Van Den Borre, Carglass, Aldi, Fun, A.S.Adventure en de op stapel staande omvorming van de stopgezette meubelzaak Meubelweelde tot een winkelpark krijgt de ambachtelijke zone aan de Westerring (N60 richting Gent) steeds meer de allure van een winkelavenue zoals de Boomsesteenweg in Aartselaar.


Nu vestigen zich ook al aan de andere kant van de N60, richting Ronse, handelszaken op de industriezone De Bruwaan. De bedrijfsgebouwen van de Peugeot-garage Tack, naast de fabriekspanden van het failliete Mepa, zijn intussen in vier ruimtes opgesplitst. Die bieden nu onderdak aan fietsenzaak Moozes (van ex-wielerprof Ludo Dierckxsens), de keten in verzorgings- en kappersproducten Pro Duo en het autoverhuur- en verhuisbedrijf Dockx, dat er ook een shop uitbaat.

Industrie of handel?

Unizo en de Oudenaardse middenstandsraad wijzen erop dat het stadsbestuur werkt aan een uitbreiding van de industriezone De Bruwaan met het argument dat Oudenaarde nood heeft aan bijkomende ruimte voor milieubelastende industrie, maar dat het ondertussen wel oogluikend toelaat dat leegstaande industriële ruimtes een commerciële invulling krijgen.


Binnen het schepencollege is er alvast grote onenigheid over de zaak. Volgens de schepen van ruimtelijke ordening kan het niet dat detailhandel zich in een zone voor milieubelastende industrie vestigt, want zo ontstaat een zonevreemde situatie. Maar de schepen van middenstand ziet liever handelsactiviteiten dan milieubelastende industrie in de Oudenaardse achtertuin.


De hele discussie komt er op het moment dat het stadsbestuur ook plannen maakt om het Oudenaardse stadscentrum autoluw te maken, een initiatief waar de lokale middenstand ook al grote vraagtekens bij plaatst.

 

Tags: