Overname Moleskine door D’Ieteren niet gesmaakt door aandeelhouders

Overname Moleskine door D’Ieteren niet gesmaakt door aandeelhouders

Overname Moleskine door D’Ieteren niet gesmaakt door aandeelhouders

De aandeelhouders van de Brusselse groep D’Ieteren lijken niet helemaal tevreden met de overname van het Italiaanse Moleskine. Op de beurs in Brussel viel het aandeel sterk terug, nadat het nieuws werd bekend gemaakt.

Klassieke holding

De overname van Moleskine is op het eerste zicht dan ook een bijzonder vreemde stap: D’Ieteren is toch vooral bekend als invoerder van VW-merken en als meerderheidsaandeelhouder in Belron, het moederbedrijf van Carglass. Notitieboekjesmaker Moleskine past niet helemaal in dat rijtje.

 

CEO Alex Mille van D’Ieteren is het daar echter niet helemaal mee eens: hij noemt Moleskine een interessant project en zegt dat er in de toekomst mogelijk nog dergelijke investeringen zullen volgen. “We willen een strategische partner worden van bedrijven en ondernemers ondersteunen”, stelt hij volgens De Tijd.

 

Ook de analisten zijn het er niet helemaal over eens of de overname al dan niet een goede deal is. De overname zal onmiddellijk bijdragen tot de groepswinst, maar het moet nog blijken of het uiteindelijk een goede investering is geweest. Waar ze het wel over eens zijn, is dat D’Ieteren zich meer en meer lijkt om te vormen tot een industriële holding en dat de overname van Moleskine de deur openzet voor meer gelijkaardige deals.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.