Parcify test deurslot dat klant vanop afstand kan openen | RetailDetail

Parcify test deurslot dat klant vanop afstand kan openen

Parcify test deurslot dat klant vanop afstand kan openen
Nuki

Pakjesbedrijf Parcify test in Antwerpen een nieuw systeem, waarbij klanten een deurslot krijgen dat vanop afstand kan worden geopend. Zo kan de koerier het pakje bij de klant binnen zetten, zodat het niet gestolen kan worden.

“Zeker een publiek voor”

Het slimme slot dat Parcify gebruikt, is verbonden met de smartphone van de klant. Wanneer er een koerier voor de deur staat, krijgt hij een boodschap en kan hij de deur ontgrendelen voor de koerier. Die kan het pakje dan binnen zetten en de deur achter zich sluiten. Na tien seconden vervalt het toegangsrecht voor de koerier.

 

Het slot is niet goedkoop, want het kost normaal 299 euro. Producent Nuki heeft er echter enkele beschikbaar gesteld aan Parcify, zodat het systeem nu gratis kan getest worden door een aantal klanten.

 

Gino Van Ossel, retailexpert van de Vlerick Business School, gelooft dat het nieuwe systeem een succes kan worden, als het tenminste wordt geïnstalleerd bij nieuwbouwwoningen: dan zal de kostprijs flink dalen. “Je moet natuurlijk bereid zijn om een vreemde bij je thuis binnen te laten. Maar er zijn vandaag ook mensen die liever hebben dat hun poetshulp komt wanneer zij niet thuis zijn. Hier is dus zeker een publiek voor”, zegt hij aan GVA.

 

Gelijkaardig systeem bij Amazon en Walmart

In de Verenigde Staten werken Walmart en Amazon aan gelijkaardige systemen. Bij Walmart krijgen klanten ook een bericht op hun smartphone en kunnen ze via een camera ook effectief zien wie er voor hun deur staat. Amazon is dan weer in gesprek met Phrame, dat niet enkel toegang wil verschaffen tot de huizen van klanten. Het heeft ook een systeem ontwikkeld waarbij de koerier toegang kan krijgen tot de auto van de klant.

 

Parcify werkt sinds kort ook samen met de vestiging van Carrefour aan de Groenplaats in Antwerpen. Klanten kunnen daarbij hun boodschappen achterlaten in de winkel en binnen het uur aan huis laten leveren. Zo wil Carrefour tegemoetkomen aan klanten die met de fiets of het openbaar vervoer komen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit z’n voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Chinese webreus zet aanval op Italië in

11/07/2018

De Chinese webreus JD.com wil gaan uitbreiden naar Italië. Het zou voor de grote rivaal van Alibaba het tweede Europese kantoor op korte tijd betekenen.

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.

Nationale Loterij plant eigen winkelketen

06/07/2018

De Nationale Loterij heeft plannen om een eigen winkelketen te openen en zoekt daarvoor al naar panden in Antwerpen, Gent, Luik en Namen.