Philip Morris verkocht ruim tiende minder sigaretten

Philip Morris verkocht ruim tiende minder sigaretten

Tabaksgigant Philip Morris, de fabrikant van onder meer Marlboro, L&M en Chesterfield, verkocht het voorbije kwartaal 11,5% minder sigaretten dan in dezelfde periode een jaar eerder. De omzet zakte met 1,4%, de winst ging er wel met 4% op vooruit.

“Relatief zwak kwartaal”

“Het is bijzonder bemoedigend dat vandaag al 1,8 miljoen consumenten effectief gestopt zijn met roken en zijn overgestapt op ons ‘heat-not-burn’-alternatief IQOS, ondanks capaciteitsbeperkingen”, zegt CEO Andre Calantzopoulos. IQOS is een rookloos tabaksproduct dat de tabak niet verbrandt maar verwarmt. Bij dat proces komt geen rook en dus evenmin teer of koolstofmonoxide vrij: de ‘roker’ ademt met andere woorden gewoon tabaksdamp in.

 

Ondanks het relatieve succes van IQOS slaagt Philip Morris er nog lang niet in om de teruglopende verkoop van klassieke sigaretten te compenseren: de tabaksgigant verkocht ruim een tiende minder sigaretten. Ook prijsstijgingen volstonden niet om de omzet op peil te houden: Philip Morris zag zijn inkomsten met 1,4% zakken tot een kleine 17 miljard dollar (16 miljard euro).

 

De nettowinst ging er wel op vooruit, meer bepaald met zo’n 4% tot 1,59 miljard dollar of 1,5 miljard euro. Al bleef Philip Morris daarmee onder de verwachtingen van de analisten. “Onze resultaten lagen in de lijn van wat we eerder al hadden gecommuniceerd, namelijk dat het eerste kwartaal relatief zwak zou zijn”, gaf CEO Andre Calantzopoulos ruiterlijk toe.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Categoriewinnaars ‘Qrf Retailer of the Year 2017-2018’ bekend

22/09/2017

Gisteren maakte Qrf City Retail de veertig winnaars bekend van de Beste Winkelketen van België voor 2017-18. Klanten vinden betrouwbaarheid het allerbelangrijkst bij webshops, klantvriendelijkheid kan het verschil maken in fysieke winkels.

A.S. Adventure en Juttu samen in Brusselse flagshipstore

22/09/2017

A.S. Adventure en zusterketen Juttu gaan in maart van volgend jaar een gezamenlijke winkel openen in Brussel. Ze nemen daarbij het voormalige pand van Marks & Spencer aan de Guldenvlieslaan over.

Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Zwak eerste kwartaal voor General Mills

21/09/2017

De Amerikaanse voedingsproducent General Mills, bekend van merken als Yoplait, Cheerios en Häagen-Dazs, heeft er een teleurstellend kwartaal op zitten. Zowel de omzet als de winst ging achteruit.

DHZ-reus Kingfisher heeft het knap lastig

21/09/2017

Kingfisher, Europa’s grootste doe-het-zelfgroep, heeft het voorbije halfjaar meer winst geboekt dan de analisten hadden verwacht. Tot daar het goede nieuws, want het zwakke pond vertekent de omzet en de slechte prestaties van de Franse dochters gooien roet in het eten.

Back to top