Philip Morris verkocht ruim tiende minder sigaretten

Philip Morris verkocht ruim tiende minder sigaretten

Tabaksgigant Philip Morris, de fabrikant van onder meer Marlboro, L&M en Chesterfield, verkocht het voorbije kwartaal 11,5% minder sigaretten dan in dezelfde periode een jaar eerder. De omzet zakte met 1,4%, de winst ging er wel met 4% op vooruit.

“Relatief zwak kwartaal”

“Het is bijzonder bemoedigend dat vandaag al 1,8 miljoen consumenten effectief gestopt zijn met roken en zijn overgestapt op ons ‘heat-not-burn’-alternatief IQOS, ondanks capaciteitsbeperkingen”, zegt CEO Andre Calantzopoulos. IQOS is een rookloos tabaksproduct dat de tabak niet verbrandt maar verwarmt. Bij dat proces komt geen rook en dus evenmin teer of koolstofmonoxide vrij: de ‘roker’ ademt met andere woorden gewoon tabaksdamp in.

 

Ondanks het relatieve succes van IQOS slaagt Philip Morris er nog lang niet in om de teruglopende verkoop van klassieke sigaretten te compenseren: de tabaksgigant verkocht ruim een tiende minder sigaretten. Ook prijsstijgingen volstonden niet om de omzet op peil te houden: Philip Morris zag zijn inkomsten met 1,4% zakken tot een kleine 17 miljard dollar (16 miljard euro).

 

De nettowinst ging er wel op vooruit, meer bepaald met zo’n 4% tot 1,59 miljard dollar of 1,5 miljard euro. Al bleef Philip Morris daarmee onder de verwachtingen van de analisten. “Onze resultaten lagen in de lijn van wat we eerder al hadden gecommuniceerd, namelijk dat het eerste kwartaal relatief zwak zou zijn”, gaf CEO Andre Calantzopoulos ruiterlijk toe.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Urban Outfitters kruipt uit dal in derde kwartaal

21/11/2017

Na enkele kwartalen met negatieve resultaten heeft Urban Outiftters in het derde kwartaal opnieuw met groei kunnen aanknopen. De totale omzet groeide zo met 3,5%, ook op vergelijkbare basis was er een groei van 1%.

Hema wil fors uitbreiden in Duitsland

21/11/2017

Winkelketen Hema heeft grote plannen in Duitsland: de komende drie jaar moeten er minstens zeventig nieuwe vestigingen openen. Momenteel heeft de keten in Duitsland slechts elf winkels. Daarenboven wil Hema shop-in-shops en winkels in treinstations openen.

"Amazon bijna klaar om kassaloze Go te lanceren"

20/11/2017

Volgens sommige bronnen werft Amazon momenteel bouwmanagers en marketeers aan voor zijn Amazon Go-team. Dat wijst er mogelijk op dat de supermarkt zonder personeel nu ook echt in de startblokken staat.

Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden"

17/11/2017

Volgens Mark Thomson, director of retail industry solutions bij Zebra, verandert de retail in de nabije toekomst ingrijpender dan in de voorbije vijftig jaar bij elkaar opgeteld. Tegen 2020 zal de connectiviteit met klanten immers groter zijn dan ooit, wat een uiterst persoonlijke winkelervaring mogelijk maakt. 

Passoã maakt Lucas Bols vreugdedronken

16/11/2017

De omzet van sterkedrankenproducent Lucas Bols steeg in de eerste zes maanden van het gebroken boekjaar met 23,8% naar 48,8 miljoen euro. Op een half procent na dankt Bols die groei volledig aan de integratie van likeurmerk Passoã.

Qrf Beste Winkelketen van België en Qrf Webshop Awards: spanning stijgt!

16/11/2017

Op donderdag 23 november is het zover: op die avond worden de winnaars van de ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ en ‘Qrf Webshop Awards’ bekendgemaakt tijdens de RetailDetail Night. 

Back to top