Philip Morris verkocht ruim tiende minder sigaretten

Philip Morris verkocht ruim tiende minder sigaretten

Tabaksgigant Philip Morris, de fabrikant van onder meer Marlboro, L&M en Chesterfield, verkocht het voorbije kwartaal 11,5% minder sigaretten dan in dezelfde periode een jaar eerder. De omzet zakte met 1,4%, de winst ging er wel met 4% op vooruit.

“Relatief zwak kwartaal”

“Het is bijzonder bemoedigend dat vandaag al 1,8 miljoen consumenten effectief gestopt zijn met roken en zijn overgestapt op ons ‘heat-not-burn’-alternatief IQOS, ondanks capaciteitsbeperkingen”, zegt CEO Andre Calantzopoulos. IQOS is een rookloos tabaksproduct dat de tabak niet verbrandt maar verwarmt. Bij dat proces komt geen rook en dus evenmin teer of koolstofmonoxide vrij: de ‘roker’ ademt met andere woorden gewoon tabaksdamp in.

 

Ondanks het relatieve succes van IQOS slaagt Philip Morris er nog lang niet in om de teruglopende verkoop van klassieke sigaretten te compenseren: de tabaksgigant verkocht ruim een tiende minder sigaretten. Ook prijsstijgingen volstonden niet om de omzet op peil te houden: Philip Morris zag zijn inkomsten met 1,4% zakken tot een kleine 17 miljard dollar (16 miljard euro).

 

De nettowinst ging er wel op vooruit, meer bepaald met zo’n 4% tot 1,59 miljard dollar of 1,5 miljard euro. Al bleef Philip Morris daarmee onder de verwachtingen van de analisten. “Onze resultaten lagen in de lijn van wat we eerder al hadden gecommuniceerd, namelijk dat het eerste kwartaal relatief zwak zou zijn”, gaf CEO Andre Calantzopoulos ruiterlijk toe.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

“Heritage House is hét voorbeeld van een conceptstore”

24/05/2017

De Antwerpse conceptstore Heritage House, gespecialiseerd in Belgisch fooddesign, wil uitgroeien tot een belevingsmerk met internationale allure. De initiatiefnemers openden een pop-up in Home of Retail, het co-creatieplatform van RetailDetail. 

Waarom retailers kleur moeten bekennen

24/05/2017

Of het nu gaat om een sofa, een schoonmaakproduct of een nieuwe outfit: kleur is cruciaal bij de aankoop. Toch wordt het belang van de factor kleur nog onderschat. Trendwatcher Hilde Francq schreef er een boek over: ‘Kleur verkoopt’. 

Forse winstdaling voor Marks & Spencer

24/05/2017

Ondanks een lichte omzetstijging is de winst voor belastingen bij het Britse Marks & Spencer vorig jaar met meer dan de helft teruggevallen. Zoals verwacht was er bij de verkoop van kleding een omzetdaling.

Shoptalk Europe maakt agenda bekend en geeft tickets weg

23/05/2017

(publireportage) De beurs Shoptalk Europe, die van 9 tot 11 oktober doorgaat in Kopenhagen, heeft naast haar agenda ook een programma bekendgemaakt waarmee retailers gratis kaarten en een deelname in de reiskosten kunnen krijgen.

Foot Locker kent kleine omzetstijging bij start van boekjaar

23/05/2017

Schoenenketen Foot Locker heeft in het eerste kwartaal van 2017 een kleine omzetstijging gekend van 0,7%, naar 2 miljard dollar (1,8 miljard euro). De nettowinst daalde wel ten opzichte van een jaar eerder, van 191 naar 180 miljoen dollar (160 miljoen euro).

Hema Schilde als eerste in nieuw jasje

23/05/2017

De vestiging van Hema in Schilde is de eerste Belgische winkel die in een nieuw jasje is gestoken en voortaan volgens het nieuwe concept van de keten werkt. Dit jaar moeten er nog zeventig winkels vernieuwd worden.

Back to top