Politie niet meer nodig bij winkeldiefstal

Politie niet meer nodig bij winkeldiefstal
Shutterstock

Winkeliers moeten binnenkort niet langer de politie inschakelen bij een winkeldiefstal, maar ze zullen dieven zelf kunnen bestraffen door middel van een schadevergoeding. Unizo is tevreden met de nieuwe regeling.

Minnelijke schikking

De nieuwe regeling werd goedgekeurd op de superministerraad van afgelopen zondag. Vanaf volgend jaar zijn winkeliers daardoor niet langer verplicht om de politie te bellen bij kleine winkeldiestallen. In plaats daarvan kan er onmiddellijk een minnelijke schikking worden getroffen.

 

Die minnelijke schikking kan er wel enkel komen als de winkeldief ook zijn fout toegeeft. “Het is een overeenkomst tussen twee partijen. De winkeldief moet zijn schuld erkennen en bereid zijn om een schadevergoeding te betalen”, zegt Luc Ardies van buurtsuper.be, de Unizo-organisatie van supermarkten. Wordt die schadevergoeding betaald, dan is de zaak afgerond en wordt er niet langer een proces-verbaal opgesteld.

 

Vast bedrag

Tot nu toe waren winkeliers verplicht om de politie er bij te halen, als ze de winkeldieven een boete wilden opleggen voor de geleden schade. Werkgeversorganisaties vroegen echter al langer om dat systeem aan te passen. Er wordt wel nog werk gemaakt van een modelformulier dat moet worden ingevuld en doorgestuurd worden naar de politie, zodat die recidivisten nog steeds kan vervolgen. Zo wil de regering vermijden dat het zicht verliest op de criminaliteit.

 

Ook over het precieze bedrag dat geëist kan worden, moet nog onderhandeld worden. In Nederland is er een vast bedrag van 181 euro, waarvan 30 euro naar het incassobureau gaat en de rest naar de winkelier, een systeem dat ook Unizo wel ziet zitten. “Dat bedrag heeft het voordeel van de duidelijkheid”, zegt Ardies. “Winkeliers kunnen daar ook op afficheren, dat heeft een duidelijk ontradend effect.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Forse winstdaling voor Marks & Spencer

24/05/2017

Ondanks een lichte omzetstijging is de winst voor belastingen bij het Britse Marks & Spencer vorig jaar met meer dan de helft teruggevallen. Zoals verwacht was er bij de verkoop van kleding een omzetdaling.

Shoptalk Europe maakt agenda bekend en geeft tickets weg

23/05/2017

(publireportage) De beurs Shoptalk Europe, die van 9 tot 11 oktober doorgaat in Kopenhagen, heeft naast haar agenda ook een programma bekendgemaakt waarmee retailers gratis kaarten en een deelname in de reiskosten kunnen krijgen.

Hema Schilde als eerste in nieuw jasje

23/05/2017

De vestiging van Hema in Schilde is de eerste Belgische winkel die in een nieuw jasje is gestoken en voortaan volgens het nieuwe concept van de keten werkt. Dit jaar moeten er nog zeventig winkels vernieuwd worden.

Pieter Malfliet versterkt RetailDetail

23/05/2017

Het team van RetailDetail blijft groeien: deze week haalden we opnieuw een jonge kracht aan boord. Sinds maandag 22 mei werkt Pieter Malfliet bij RetailDetail als Event & Partnerships Manager.

Games geven uw promotie een ROI-boost

19/05/2017

(Publireportage) De ontwikkeling van een eigen game kan een merk een stevige boost geven en hoeft verre van duur en ingewikkeld te zijn. HighCo DATA beschikt over de nodige expertise om dit proces van A tot Z voor u in goede banen te leiden.

Duurzame strategie werpt vruchten af voor Unilever

19/05/2017

Het is al een tijdje een discussiepunt binnen Unilever, maar de duurzame strategie werpt wel degelijk zijn vruchten af. Zo waren de duurzame merken in 2016 goed voor 60% van de omzetgroei van het bedrijf.

Back to top