Politie niet meer nodig bij winkeldiefstal | RetailDetail

Politie niet meer nodig bij winkeldiefstal

Politie niet meer nodig bij winkeldiefstal
Shutterstock

Winkeliers moeten binnenkort niet langer de politie inschakelen bij een winkeldiefstal, maar ze zullen dieven zelf kunnen bestraffen door middel van een schadevergoeding. Unizo is tevreden met de nieuwe regeling.

Minnelijke schikking

De nieuwe regeling werd goedgekeurd op de superministerraad van afgelopen zondag. Vanaf volgend jaar zijn winkeliers daardoor niet langer verplicht om de politie te bellen bij kleine winkeldiestallen. In plaats daarvan kan er onmiddellijk een minnelijke schikking worden getroffen.

 

Die minnelijke schikking kan er wel enkel komen als de winkeldief ook zijn fout toegeeft. “Het is een overeenkomst tussen twee partijen. De winkeldief moet zijn schuld erkennen en bereid zijn om een schadevergoeding te betalen”, zegt Luc Ardies van buurtsuper.be, de Unizo-organisatie van supermarkten. Wordt die schadevergoeding betaald, dan is de zaak afgerond en wordt er niet langer een proces-verbaal opgesteld.

 

Vast bedrag

Tot nu toe waren winkeliers verplicht om de politie er bij te halen, als ze de winkeldieven een boete wilden opleggen voor de geleden schade. Werkgeversorganisaties vroegen echter al langer om dat systeem aan te passen. Er wordt wel nog werk gemaakt van een modelformulier dat moet worden ingevuld en doorgestuurd worden naar de politie, zodat die recidivisten nog steeds kan vervolgen. Zo wil de regering vermijden dat het zicht verliest op de criminaliteit.

 

Ook over het precieze bedrag dat geëist kan worden, moet nog onderhandeld worden. In Nederland is er een vast bedrag van 181 euro, waarvan 30 euro naar het incassobureau gaat en de rest naar de winkelier, een systeem dat ook Unizo wel ziet zitten. “Dat bedrag heeft het voordeel van de duidelijkheid”, zegt Ardies. “Winkeliers kunnen daar ook op afficheren, dat heeft een duidelijk ontradend effect.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Colruyt Group zet nieuwe stap op de tweedehandsmarkt

20/04/2018

Colruyt wil met internetplatform NewStory de tweedehandsmarkt voor babyspullen verder veroveren. Het nieuwe platform bouwt verder op het twee jaar oude Dreambaby Tweedehands, een webshop met twee inzamel- en afhaalpunten voor tweedehands babyspullen. 

Thierry Moubax (bpost): "Wie de boot niet wil missen, moet snel schakelen."

20/04/2018

Nog een grote naam voor het RetailDetail Congress van 26 april: bpost-marketingtopman Thierry Moubax zal er zijn visie geven over hoe marketing en handel in het algemeen ingrijpend zullen veranderen door de 'boom' in e-commerce.

The Future Of Shopping is Managementboek van het Jaar

20/04/2018

Met grote trots mag RetailDetail aankondigen dat de titel Managementboek van het jaar 2018 gaat naar het boek The Future Of Shopping: Waar iedereen retailer is van Pauline Neerman en Jorg Snoeck.

Amazon telt al 100 miljoen Prime-abonnees

19/04/2018

E-commercegigant Amazon heeft de kaap van de honderd miljoen Prime-abonnees overschreden. En dat is maar een van de vele mijlpalen waarover CEO Jeff Bezos het heeft in zijn jaarlijkse brief aan de aandeelhouders.

Tien tips om de digitale retailreuzen te verslaan

19/04/2018

“Verkoop wat mensen willen, niet wat je hebt.” Zo luidt het bondige advies van Myrna Moorthamer en Arjan Leest (Retail Rebels) aan retailers die de digitale revolutie willen overleven.

Distributeurs en transporteurs eisen schonere vrachtwagens

19/04/2018

35 bedrijven, waaronder Colruyt, Carrefour en Ikea, vragen dat Europa de constructeurs van vrachtwagens verplicht de uitstoot tegen 2025 met een vierde terug te dringen. “Totaal onrealistisch”, reageert de spreekbuis van de constructeurs.