Politie treedt meer op tegen malafide webshops | RetailDetail

Politie treedt meer op tegen malafide webshops

Politie treedt meer op tegen malafide webshops
Shutterstock

In 2017 heeft de Nederlandse politie 438 keer opgetreden tegen malafide of frauduleuze webshops. Dat is beduidend meer dan een jaar eerder, toen er slechts in 35 gevallen actie werd ondernemen. Het aantal meldingen is nochtans gedaald.

 

“Niet ontevreden zijn”

Het aantal aangiftes van internetoplichting bij Landelijk Meldpunt Internet Oplichting (LMIO) daalde in 2017 neer 38.343, terwijl er dat in 2016 nog meer dan 45.000 waren. In ongeveer 5.500 gevallen werd de klacht terug ingetrokken, omdat het product bijvoorbeeld toch nog werd geleverd of er een andere oplossing werd gevonden.

 

Volgens het LMIO moet die stijging wel in de juiste context worden geplaatst. “Afgezet tegen de alsmaar stijgende handel en verkoop via e-commerce, mogen we niet ontevreden zijn. We hebben de afgelopen jaren flink ingezet op bewustwording bij de consument, waarbij ik wil benadrukken dat veel webwinkels betrouwbaar zijn”, zegt LMIO-teamleider Gijs van der Linden aan Twinkle. Bovendien mogen banken sinds vorig jaar sneller aangifte doen wanneer ze verdacht betaalverkeer opmerken.

 

Helft doet geen aangifte

Slachtoffers van internetoplichting doen trouwens niet altijd aangifte. Op basis van de analyse van betalingen aan verdachten, blijkt dat ongeveer de helft van de slachtoffers geen aangifte doet. Gedupeerde klanten verliezen gemiddeld een bedrag van 197,32 euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Bestseller investeert in About You

20/07/2018

De Deense Bestseller-groep neemt een aanzienlijke participatie in het Duitse modeplatform About You. Een kapitaalverhoging met zo’n 250 miljoen euro moet een verdere groei van de online retailer mogelijk maken.

Een mooiere en energiezuinigere winkel zonder investering

18/07/2018

(publireportage) Wilt u al uw winkelfilialen voorzien van LED-verlichting? Maar ziet u op tegen het gedoe, om van de forse investering nog maar te zwijgen? Maxeda kiest daarom voor Light as a Service voor hun Brico en Praxis winkels en bespaart tot wel 70% aan energie.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.