Pop-upproject Bredabaan start met veertien nieuwe zaken | RetailDetail

Pop-upproject Bredabaan start met veertien nieuwe zaken

Pop-upproject Bredabaan start met veertien nieuwe zaken

Het pop-upproject waarmee het Antwerpse stadsbestuur de leegstand op de Bredabaan wil aanpakken, heeft in een eerste fase geleid tot het aantrekken van veertien nieuwe projecten. Van 16 april tot en met 3 juli nemen ze acht locaties op de straat in.

Hoge leegstand

De winkelstraat in Merksem kampt al geruime tijd met een hoge leegstand. In 2013, bij de heraanleg van de baan, piekte ze zelfs even op meer dan 28%. Sindsdien is er een bescheiden daling merkbaar.

 

Om de leegstand verder terug te dringen, namen het district Merksem en de stad Antwerpen eind vorig jaar het initiatief om samen met de handelaarsverenigingen de straat nieuw leven in te blazen. Daarbij werd onder meer gedacht aan een pop-upproject voor zaken die er nog niet aanwezig waren. De formule moet geïnteresseerde winkeliers de kans geven om via een test in enkele weken uit te maken of hun concept kans van slagen heeft.

 

“De Bredabaan wordt niet zoals vroeger, we vinden haar opnieuw uit. Het veranderende winkelgedrag zorgt daarbij voor grote uitdagingen. In Merksem reageren we op deze situatie door te netwerken en kennis te delen. We werken intensief samen met ondernemers, eigenaars en actieve bewoners en gaan op zoek naar vernieuwende winkelconcepten en hotspots. Zo maken we van de Bredabaan opnieuw een aantrekkelijk en origineel winkelgebied”, klonk het in de oproep.

 

Veertien projecten

Na de oproep werden alvast veertien projecten geselecteerd. Het gaat om De Smosbaar (broodjes, croques, hamburgers en taarten), Orajo Activewear (sportkleding zoals jumpsuits en lichtgevende ledsneakers), In Fashion (stoffenhandel), Café De Ziel (huiskamerbar), Kelly De Meyer (illustratrice), Den 2170 (gezonde voeding), Eveline Van Ostaeyen (gerecycleerde meubelen), Het Vindingrijk (upcycling van afgeleefde zaken) en Droom (bundeling van aantal zaken van ondernemers met passie voor stoffen, cadeaus, kleding en handgemaakte tassen en juwelen).

 

Sommige concepten bundelen de krachten, zodat uiteindelijk acht winkelpanden een tijdelijke invulling krijgen. De stad Antwerpen en het district Merksem hopen niettemin dat een aantal van hen ook na 3 juli hun activiteit zal voortzetten.

 

Voorafgaand aan en tijdens het pop-upproject krijgen ze professionele begeleiding en coaching. Ook zijn er netwerkmomenten gepland. De pop-upwinkels openen op zaterdag 16 april met een groot feest in en om de nieuwe winkels op de Bredabaan.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Omnichannel in retail: Hoe maak je de marketingafdeling echt omnichannel?

15/02/2018

De transitie naar een omnichannelorganisatie is cruciaal én dringend in de retailsector, ziet Peter Desmyttere, oprichter en CEO van Husky Marketing Planner: “In retail werken organisaties nog vaak in silo’s.” Hij geeft een concreet stappenplan op het Omnichannel Congress.

Amazon rekruteert 2.000 medewerkers in Frankrijk

15/02/2018

Het Franse filiaal van het Amerikaanse internetwarenhuis Amazon is op zoek naar 2.000 medewerkers om de sterke groei te kunnen bijbenen. Amazon.fr is niet alleen bij onze zuiderburen, maar ook in ons land de populairste webshop.

Gino Van Ossel: “Omnichannel kan wél rendabel zijn”

15/02/2018

Omnichannel is nog geen verworvenheid in retail: veel ketens blijven vasthangen aan hun fysieke winkelnetwerk en hebben niet de volledige klantreis in kaart. Toch zijn er ook inspirerende voorbeelden.

Prima jaar voor Decathlon dankzij sterke expansie

15/02/2018

In 2016 rondde Decathlon voor  het eerst de kaap van de 10 miljard euro omzet. Vorig jaar werd ook de grens van 11 miljard gesloopt, met dank aan een sterke internationale expansie.

Generatiewissel bij BIC op moeilijk moment

15/02/2018

Wissel aan de top bij Bic, de Franse specialist van wegwerpartikelen: huidig CEO Bruno Bich geeft de touwtjes in handen van zijn 39-jarige zoon Gonzalve. Die staat voor de moeilijke opdracht om de winstdaling een halt toe te roepen.

“Boycot selfscankassa’s” roepen Carrefour-vakbonden op

15/02/2018

Medewerkers van Carrefour hebben opgeroepen om selfscankassa’s te boycotten, uit protest tegen de geplande ontslagen bij de keten. Het blijft echter niet bij woorden: actievoerders hebben de selfscankassa’s in de hypermarkt in Bergen gesaboteerd.

Back to top