Pop-upproject Bredabaan start met veertien nieuwe zaken

Pop-upproject Bredabaan start met veertien nieuwe zaken

Het pop-upproject waarmee het Antwerpse stadsbestuur de leegstand op de Bredabaan wil aanpakken, heeft in een eerste fase geleid tot het aantrekken van veertien nieuwe projecten. Van 16 april tot en met 3 juli nemen ze acht locaties op de straat in.

Hoge leegstand

De winkelstraat in Merksem kampt al geruime tijd met een hoge leegstand. In 2013, bij de heraanleg van de baan, piekte ze zelfs even op meer dan 28%. Sindsdien is er een bescheiden daling merkbaar.

 

Om de leegstand verder terug te dringen, namen het district Merksem en de stad Antwerpen eind vorig jaar het initiatief om samen met de handelaarsverenigingen de straat nieuw leven in te blazen. Daarbij werd onder meer gedacht aan een pop-upproject voor zaken die er nog niet aanwezig waren. De formule moet geïnteresseerde winkeliers de kans geven om via een test in enkele weken uit te maken of hun concept kans van slagen heeft.

 

“De Bredabaan wordt niet zoals vroeger, we vinden haar opnieuw uit. Het veranderende winkelgedrag zorgt daarbij voor grote uitdagingen. In Merksem reageren we op deze situatie door te netwerken en kennis te delen. We werken intensief samen met ondernemers, eigenaars en actieve bewoners en gaan op zoek naar vernieuwende winkelconcepten en hotspots. Zo maken we van de Bredabaan opnieuw een aantrekkelijk en origineel winkelgebied”, klonk het in de oproep.

 

Veertien projecten

Na de oproep werden alvast veertien projecten geselecteerd. Het gaat om De Smosbaar (broodjes, croques, hamburgers en taarten), Orajo Activewear (sportkleding zoals jumpsuits en lichtgevende ledsneakers), In Fashion (stoffenhandel), Café De Ziel (huiskamerbar), Kelly De Meyer (illustratrice), Den 2170 (gezonde voeding), Eveline Van Ostaeyen (gerecycleerde meubelen), Het Vindingrijk (upcycling van afgeleefde zaken) en Droom (bundeling van aantal zaken van ondernemers met passie voor stoffen, cadeaus, kleding en handgemaakte tassen en juwelen).

 

Sommige concepten bundelen de krachten, zodat uiteindelijk acht winkelpanden een tijdelijke invulling krijgen. De stad Antwerpen en het district Merksem hopen niettemin dat een aantal van hen ook na 3 juli hun activiteit zal voortzetten.

 

Voorafgaand aan en tijdens het pop-upproject krijgen ze professionele begeleiding en coaching. Ook zijn er netwerkmomenten gepland. De pop-upwinkels openen op zaterdag 16 april met een groot feest in en om de nieuwe winkels op de Bredabaan.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eerste winkels The Mint openen deuren

18/10/2017

De eerste winkels in The Mint, het vernieuwde Muntcentrum in Brussel, hebben de deuren geopend. Iam en Nyx kregen de primeur, morgen en overmorgen zullen nog een aantal merken hun voorbeeld volgen.

RetailDetail Magazine #5 staat online

18/10/2017

Op de cover van de oktobereditie van RetailDetail Magazine prijkt de nieuwe CEO van e5 mode, Alexander Talpe. Verder in dit nummer: een uitgebreid dossier over winkelvastgoed en stadsmobiliteit.

Nederlandse brillenverkoper Eyelove nu ook in België

18/10/2017

Het Nederlandse Eyelove, een prijzenbreker op de brillenmarkt, opent vandaag zijn eerste twee winkels in België. Daarnaast worden er ook al gesprekken gevoerd om snel nog meer vestigingen te openen.

Richemont verwacht forse winststijging voor eerste halfjaar

17/10/2017

Het Zwitserse luxebedrijf Richemont, eigenaar van onder andere horlogemerk Cartier, verwacht dat de winst voor de eerste helft van het boekjaar met maar liefst 80% de hoogte in gaat. De omzet gaat met meer dan 10% vooruit.

“Klantenkaarten leveren amper iets op”

17/10/2017

Klantenkaarten leveren trouwe klanten amper iets op: dat is de conclusie die Het Belang van Limburg trekt na een onderzoek bij twintig grote ketens. Die ketens zeggen dan weer dat de krant te weinig rekening houdt met persoonlijke promoties.

Safe.Shop is nieuw wereldwijd e-commercekeurmerk

16/10/2017

Met Safe.Shop is het eerste wereldwijde keurmerk voor de e-commercesector gelanceerd. Momenteel zijn er nog maar twaalf landen aangesloten, maar dat aantal moet in de toekomst flink uitgebreid worden.

Back to top