Pop-upproject Bredabaan start met veertien nieuwe zaken

Pop-upproject Bredabaan start met veertien nieuwe zaken

Het pop-upproject waarmee het Antwerpse stadsbestuur de leegstand op de Bredabaan wil aanpakken, heeft in een eerste fase geleid tot het aantrekken van veertien nieuwe projecten. Van 16 april tot en met 3 juli nemen ze acht locaties op de straat in.

Hoge leegstand

De winkelstraat in Merksem kampt al geruime tijd met een hoge leegstand. In 2013, bij de heraanleg van de baan, piekte ze zelfs even op meer dan 28%. Sindsdien is er een bescheiden daling merkbaar.

 

Om de leegstand verder terug te dringen, namen het district Merksem en de stad Antwerpen eind vorig jaar het initiatief om samen met de handelaarsverenigingen de straat nieuw leven in te blazen. Daarbij werd onder meer gedacht aan een pop-upproject voor zaken die er nog niet aanwezig waren. De formule moet geïnteresseerde winkeliers de kans geven om via een test in enkele weken uit te maken of hun concept kans van slagen heeft.

 

“De Bredabaan wordt niet zoals vroeger, we vinden haar opnieuw uit. Het veranderende winkelgedrag zorgt daarbij voor grote uitdagingen. In Merksem reageren we op deze situatie door te netwerken en kennis te delen. We werken intensief samen met ondernemers, eigenaars en actieve bewoners en gaan op zoek naar vernieuwende winkelconcepten en hotspots. Zo maken we van de Bredabaan opnieuw een aantrekkelijk en origineel winkelgebied”, klonk het in de oproep.

 

Veertien projecten

Na de oproep werden alvast veertien projecten geselecteerd. Het gaat om De Smosbaar (broodjes, croques, hamburgers en taarten), Orajo Activewear (sportkleding zoals jumpsuits en lichtgevende ledsneakers), In Fashion (stoffenhandel), Café De Ziel (huiskamerbar), Kelly De Meyer (illustratrice), Den 2170 (gezonde voeding), Eveline Van Ostaeyen (gerecycleerde meubelen), Het Vindingrijk (upcycling van afgeleefde zaken) en Droom (bundeling van aantal zaken van ondernemers met passie voor stoffen, cadeaus, kleding en handgemaakte tassen en juwelen).

 

Sommige concepten bundelen de krachten, zodat uiteindelijk acht winkelpanden een tijdelijke invulling krijgen. De stad Antwerpen en het district Merksem hopen niettemin dat een aantal van hen ook na 3 juli hun activiteit zal voortzetten.

 

Voorafgaand aan en tijdens het pop-upproject krijgen ze professionele begeleiding en coaching. Ook zijn er netwerkmomenten gepland. De pop-upwinkels openen op zaterdag 16 april met een groot feest in en om de nieuwe winkels op de Bredabaan.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Lees het nieuwe RetailDetail Magazine online

13/12/2017

Ja, er staat bekend volk op de cover van de decembereditie van RetailDetail Magazine, naar aanleiding van onze boeklancering. Maar blader vooral verder, want dit nummer staat ook boordevol boeiende interviews met grote namen uit de retailwereld.  

Colruyt Group: omzet stijgt, winst daalt

12/12/2017

De toegenomen promotiedruk op de Belgische foodretailmarkt weegt op de resultaten van Colruyt Group, zo blijkt uit de halfjaarcijfers. Met de concurrentiepositie van de retailer is niets mis, maar de marges krimpen.

De toekomst van het winkelen: waar iedereen retailer is

12/12/2017

Waarom gingen Mexx en vele anderen ten onder, wat bezielt Amazon en kunnen kleine handelaars morgen nog overleven? RetailDetails eigen Jorg Snoeck en Pauline Neerman leggen het uit in hun eerste boek The Future of Shopping: Waar iedereen retailer is.

Nieuwe CEO moet Fiets! volgende fase inleiden

12/12/2017

Fietsenketen Fiets! heeft een nieuwe CEO, die de keten terug op het juiste spoor moet zetten na een moeilijk jaar waarin oprichter Hendrik Winkelmans meer naar de achtergrond verdween.

De pioniersrol van merchandisingketen Shop For Geek

11/12/2017

Een mok van Game of Thrones, een paraplu van Harry Potter, een T-shirt van Assassin’s Creed? Die vind je bij Shop For Geek, de eerste Belgische winkelketen voor merchandisingartikelen. De franchiseformule opende al tien winkels en heeft ambitie. 

Stockpots heeft al meer dan 100 opslagplaatsen in de aanbieding

11/12/2017

Enkele maanden na de lancering hebben al meer dan 100 warenhuizen zich aangesloten bij Stockspots, het online platform waar bedrijven op een eenvoudige manier tijdelijk ruimte kunnen huren.

Back to top