Pop-upproject Bredabaan start met veertien nieuwe zaken | RetailDetail

Pop-upproject Bredabaan start met veertien nieuwe zaken

Pop-upproject Bredabaan start met veertien nieuwe zaken

Het pop-upproject waarmee het Antwerpse stadsbestuur de leegstand op de Bredabaan wil aanpakken, heeft in een eerste fase geleid tot het aantrekken van veertien nieuwe projecten. Van 16 april tot en met 3 juli nemen ze acht locaties op de straat in.

Hoge leegstand

De winkelstraat in Merksem kampt al geruime tijd met een hoge leegstand. In 2013, bij de heraanleg van de baan, piekte ze zelfs even op meer dan 28%. Sindsdien is er een bescheiden daling merkbaar.

 

Om de leegstand verder terug te dringen, namen het district Merksem en de stad Antwerpen eind vorig jaar het initiatief om samen met de handelaarsverenigingen de straat nieuw leven in te blazen. Daarbij werd onder meer gedacht aan een pop-upproject voor zaken die er nog niet aanwezig waren. De formule moet geïnteresseerde winkeliers de kans geven om via een test in enkele weken uit te maken of hun concept kans van slagen heeft.

 

“De Bredabaan wordt niet zoals vroeger, we vinden haar opnieuw uit. Het veranderende winkelgedrag zorgt daarbij voor grote uitdagingen. In Merksem reageren we op deze situatie door te netwerken en kennis te delen. We werken intensief samen met ondernemers, eigenaars en actieve bewoners en gaan op zoek naar vernieuwende winkelconcepten en hotspots. Zo maken we van de Bredabaan opnieuw een aantrekkelijk en origineel winkelgebied”, klonk het in de oproep.

 

Veertien projecten

Na de oproep werden alvast veertien projecten geselecteerd. Het gaat om De Smosbaar (broodjes, croques, hamburgers en taarten), Orajo Activewear (sportkleding zoals jumpsuits en lichtgevende ledsneakers), In Fashion (stoffenhandel), Café De Ziel (huiskamerbar), Kelly De Meyer (illustratrice), Den 2170 (gezonde voeding), Eveline Van Ostaeyen (gerecycleerde meubelen), Het Vindingrijk (upcycling van afgeleefde zaken) en Droom (bundeling van aantal zaken van ondernemers met passie voor stoffen, cadeaus, kleding en handgemaakte tassen en juwelen).

 

Sommige concepten bundelen de krachten, zodat uiteindelijk acht winkelpanden een tijdelijke invulling krijgen. De stad Antwerpen en het district Merksem hopen niettemin dat een aantal van hen ook na 3 juli hun activiteit zal voortzetten.

 

Voorafgaand aan en tijdens het pop-upproject krijgen ze professionele begeleiding en coaching. Ook zijn er netwerkmomenten gepland. De pop-upwinkels openen op zaterdag 16 april met een groot feest in en om de nieuwe winkels op de Bredabaan.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Een mooiere en energiezuinigere winkel zonder investering

18/07/2018

(publireportage) Wilt u al uw winkelfilialen voorzien van LED-verlichting? Maar ziet u op tegen het gedoe, om van de forse investering nog maar te zwijgen? Maxeda kiest daarom voor Light as a Service voor hun Brico en Praxis winkels en bespaart tot wel 70% aan energie.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.