Positieve start wintersolden ondanks stormweer

Positieve start wintersolden ondanks stormweer

Positieve start wintersolden ondanks stormweer
Shutterstock

De weergoden waren de koopjesjagers niet gunstig gezind, maar dat kon de pret niet bederven: ondanks een trage start hadden de winkeliers en ketens tegen 's avonds toch twee tot vier procent meer verkocht dan vorig jaar.

 

Minder volk maar meer kopers

“Er was minder volk in de winkelstraten, maar er waren meer kopers en zij die kochten, spendeerden meer dan vorig jaar”, zegt Dominique Michel van Comeos, de handelsfederatie die vooral de grote ketens vertegenwoordigt. “De shoppingcentra scoorden in de voormiddag beter dan de winkels in de steden, maar dat lag wellicht aan de weersomstandigheden.” De winkelketens verkochten uiteindelijk 4% meer dan op de eerste soldendag vorig jaar.

 

Ook de zelfstandige modeboetieks verkochten meer dan vorig jaar. “Storm maar geen stormloop”, vat Christine Mattheeuws van zelfstandigenorgansatie NSZ de eerste koopjesdag samen. Een telefonische bevraging bij 228 boetieks leert dat hun omzet gemiddeld 2% hoger lag dan tijdens de eerste wintersoldendag van 2017. “Blijkbaar hebben heel wat consumenten ervoor gekozen om toch, ondanks de steeds toenemende en wettelijk toegelaten koppelverkoop tijdens de sperperiode, tot de wintersolden te wachten om iets moois en warms tegen een zachte prijs op de kop te tikken.”

 

Dat bevestigt ook Isolde Delanghe, directeur van Mode Unie (Unizo): “Veel consumenten hebben bewust gewacht tot de start van de solden om dan pas grotere en duurdere winterstuks zoals jassen en dikke truien aan te kopen.” De gemiddelde meerverkoop klokte af op 4%. Volgens Mode Unie koopt de klant ook zeer gericht: "Hij gaat op zoek naar basisstukken om zijn garderobe verder aan te vullen."

 

Meteen kortingen van 30 à 50%

Eerder raakte al bekend dat de koopjes met grote kortingen van 30 à 50% zouden starten. Heel wat winkeliers zaten immers met grotere voorraden dan vorige keer. 

 

De eerste dag was dus positief en dat zou ook de rest van de week het geval zijn, omdat het nog kerstvakantie is. Nadien zal het succes vooral afhangen van het weer, waarbij vooral lagere temperaturen de verkoop van winterstukken moeten aanzwengelen.

 

De solden staan onder druk, vorige maand raakte bekend dat bevoegd minister Kris Peeters de sperperiode zou willen afschaffen zodat er een heel jaar door kortingen kunnen worden toegekend. Daar willen de sectorfederaties echter niet van weten: "De start van de solden blijft een magisch moment voor de consument, ondanks de fluistersolden en de koppelverkoop vooraf", klinkt het in koor bij de drie organisaties.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Veel minder inbreuken op verbod cashbetalingen

17/05/2018

Vier jaar na de invoering van het verbod om aankopen van meer dan 3.000 euro nog cash te betalen, is het aantal inbreuken fors gedaald. Werden in 2014 nog 435 handelaars betrapt, dan waren dat er in 2016 nog maar 61.

Colruyt Group lanceert betaalfunctie voor Xtra-kaart

16/05/2018

Vanaf 22 mei zullen klanten in de winkels van Colruyt Group kunnen betalen met hun Xtra-klantenkaart. De vertrouwde Colruyt-betaalkaart verdwijnt. Toch wordt de Xtra-kaart geen krediet- of debetkaart.

"Krantenwinkels moeten uitbreiden om te overleven"

15/05/2018

Vier op de tien krantenwinkels zijn verlieslatend. Krantenwinkels moeten diversifiëren en hun assortiment uitbreiden, zegt Luc Ardies van Unizo. De zelfstandigenorganisatie start dan ook een experiment in die zin.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.