Prémaman overgenomen door Franse sectorgenoot Orchestra

Prémaman overgenomen door Franse sectorgenoot Orchestra

De babyartikelenketen Prémaman, die sinds december in de etalage stond, heeft in Orchestra zijn nieuwe eigenaar gevonden. De Franse keten is gespecialiseerd in kinderkleding, maar zoekt er al een tijdje naar zijn babytak en internationale aanwezigheid uit te breiden.

Enige uitweg voor financiële problemen

Prémaman zat al enkele jaren in zwaar weer. In 2010 boekte de Belgische keten een verlies van 2,4 miljoen euro op een omzet van 61,4 miljoen (-3%). Ook het jaar daarvoor eindigde het in 1953 opgerichte familiebedrijf in het rood, met een verlies van 0,6 miljoen.

 

Behalve de consumentencrisis worden ook de verscherpte concurrentie in de markt (zoals Baby 2000 en DreamBaby, maar ook H&M en Zara) en een verzwakt imago als oorzaken voor de financiële problemen genoemd. Uiteindelijk moest de retailer van baby- en zwangerschapsartikelen zijn toevlucht zoeken tot extern kapitaal. Orchestra neemt 100% van de aandelen over van de oprichtersfamilie Escojido.

 

Orchestra ambitieus in babysector

Dankzij de overname zal Orchestra nog dit jaar de omzetkaap van 400 miljoen euro overschrijden. Orchesta, dat sterke groeicijfers optekent, behaalde in 2011 een geconsolideerde omzet van 257 miljoen euro, dat was voor de ambitieuze retailgroep een stijging van liefst 54%.

 

De overname past ook perfect in de doelstelling van de groep om een “stevig ontwikkelingsplatform uit te bouwen in het babysegment en vernieuwende producten en diensten aan te bieden op internationaal niveau,” zegt Pierre Mestre, bestuursvoorzitter van Orchestra. Zo lanceerde Orchestra reeds eerder het enseigne Babycare in Frankrijk, Zwitserland en Spanje. Nog in april opende de groep in Montpellier de grootste babywinkel van Frankrijk (3.000 m²).

 

Prémaman realiseerde in het vorige boekjaar een omzet van 45 miljoen euro met 280 winkels in 38 landen, waarvan 134 winkels in België. Overnemer Orchesta heeft in België een tiental winkels onder de naam Club Orchestra, voornamelijk in Wallonië.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Back to top