Prijsstijgingen zorgen voor hogere omzet bij Unilever | RetailDetail

Prijsstijgingen zorgen voor hogere omzet bij Unilever

Prijsstijgingen zorgen voor hogere omzet bij Unilever
Shutterstock

In het eerste kwartaal van 2017 is de omzet van Unilever met 6,1% gestegen, ondanks een volumedaling met 0,1%. Het waren dus vooral prijsstijgingen en wisselkoerseffecten die de omzet omhoog duwden.

Grotere groei dan de markt

In de eerste drie maanden van 2017 kwam de omzet van Unilever uit op 13,3 miljard euro. Daarbij steeg de autonome omzet met 2,9%, dankzij prijsstijgingen van 3%. Het verkochte volume daalde dus met 0,1%. Als de afdeling ‘spreads’, die sinds kort in de etalage staat, niet wordt meegeteld, dan kwam de autonome groei uit op 3,4%. In totaal verwacht Unilever voor het volledige jaar een autonome omzetgroei tussen 3 en 5%.

 

“Het eerste kwartaal toonde opnieuw groei die groter was dan de markt”, zegt CEO Paul Polman. “Dit toont onze voortdurende investeringen in zowel innovaties als in het ondersteunen van de merken, en bevestigt de kracht van onze duurzame strategie op lange termijn”. Vooral in opkomende markten zette Unilever een mooie stap voorwaarts: daar was er een autonome omzetgroei van 6,1%, waarvan 0,8% dankzij een hoger volume.

 

De omzet bij ‘Home Care and Personal Care’ groeide met 3,4%, waarvan 2,7% dankzij hogere prijzen. Bij ‘Foods and Refreshment’ steeg de omzet met 2,2%, maar daalde het volume met 1,1%. Eén van de best presterende takken in het eerste kwartaal, was de verkoop van ijsjes, met merken als Magnum en Ben & Jerry’s.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Erotiekketen Christine le Duc wil weer verleiden

14/08/2018

De keten van eroticashops Christine le Duc wil in Nederlandse handen een nieuwe verleidingspoging wagen. Gered uit het failliete concern Beate Uhse, zet de retailer haar zinnen op de Belgische en Nederlandse markt.

Media Markt boet voor Metro en voor Turkije

14/08/2018

Ceconomy, het moederbedrijf van Media Markt en Saturn, stagneerde in het voorbije kwartaal. De elektronicagroep moet op de beurs ook boeten voor de aandelendip bij Metro, de holding waarvan het vorig jaar afsplitste, en bezorgdheden om de Turkse expansie.

HelloFresh gaat toch nog niet voor winst

14/08/2018

Hoewel HelloFresh winst had beloofd voor het einde van dit jaar, geeft de leverancier van maaltijdboxen nu toch de voorkeur aan nieuwe investeringen. Na een sterk tweede kwartaal gaat het bedrijf voor extra groei in de Verenigde Staten.

Amazon mag levering volgende dag niet garanderen

13/08/2018

De Britse reclamewaakhond heeft het niet voor Amazons belofte om bestellingen van Prime-leden de volgende dag te zullen leveren. Tijdens de feestdagen vorig jaar waren er vertragingen, dus moet Amazon de garantie schrappen.

RetailDetail Day 2018: geobsedeerd door de klant

13/08/2018

Meer dan ooit staat de klant hoog op de agenda van retailers en merken. Maar is dat niet altijd zo geweest? De RetailDetail Day kijkt voorbij de hype en peilt naar de essentie van klantgericht ondernemen in het digitale tijdperk.

Omzet modegroep WE blijft teruglopen

10/08/2018

Modegroep WE International blijft omzet verliezen: de verkoopcijfers liepen vorig jaar met 2,8% terug naar 275,8 miljoen euro. Ook de operationele winst gaat erop achteruit, al blijft de nettowinst stabiel.