Prijzen Macintosh-ketens komen aan oppervlakte

Prijzen Macintosh-ketens komen aan oppervlakte

Uit het faillissementsverslag van de Macintosh Retail Group zijn de verschillende prijzen voor de ketens van de failliete groep naar boven gekomen. Daaruit blijkt dat vooral Scapino en Brantano veel geld in het laatje brachten.

Helft winkels gered

Zo betaalde Henk Ziengs ongeveer 19 miljoen euro voor de overname van Scapino. Daarvan werd 16,5 miljoen euro neergeteld voor de voorraden van de keten, terwijl de rest ging naar de immateriële activa, inventaris en kasgeld. Voor dat bedrag kreeg Ziengs 140 tot 180 filialen in handen, schrijft RetailNews. Voor het Belgische Brantano, de enige keten die met het faillissement van Macintosh zelf niet ten onder ging, betaalde een groep bestaande uit FNG Group, Torfs en R&S Retail dan weer 25 miljoen euro voor de overname van 130 vestigingen.

 

De andere ketens trokken veel minder interesse en gingen dus voor een veel lager bedrag van de hand. Sacha betaalde 3 miljoen euro voor de overname van Manfield en Nelson had dan weer 2 miljoen euro over voor Dolcis. Voor de voorraden, inventaris en immateriële activa van PRO en Invito werd telkens 2 miljoen euro neergeteld, terwijl Steve Madden slechts 300.000 euro in het laatje bracht.

 

Na alle overnames blijven volgens de curatoren minstens 208 van de 402 Nederlandse winkels van Macintosh open. Daardoor kunnen 1.750 van de 4.000 werknemers hun baan behouden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Beate Uhse vraagt faillissement aan

15/12/2017

Het Duitse eroticabedrijf Beate Uhse heeft het faillissement aangevraagd. Het bedrijf had al langer problemen om in een digitale wereld de omzet op peil te houden. De winkels blijven open. 

Deze retailers pakken uit met knappe kerstcommercials

15/12/2017

Heel wat internationale retailers pakken in de aanloop naar de eindejaarsfeesten uit met ambitieuze kerstcommercials. RetailDetail selecteerde twaalf opmerkelijke reclamespots. Laat u ook een traantje van ontroering?

Unizo wil geen verbod op plastic zakjes

15/12/2017

In tegenstelling tot Vlaams minister van Leefmilieu, Joke Schauvliege, is Unizo een verbod op plastic zakjes in de retail niet genegen. De organisatie pleit voor een systeem waarbij de klant moet betalen voor elk zakje.

Gent lanceert visienota voor handelsvestigingsbeleid

14/12/2017

Gent is naar eigen zeggen de eerste centrumstad (die in navolging van het decreet Integraal Handelsvestigingsbeleid van het Vlaams Parlement) een eigen visienota heeft opgesteld voor de toekomst van handelsvestigingen in de stad.

Alweer 10% meer online uitgaven in ons land

14/12/2017

Alle Belgen samen spendeerden de voorbije drie kwartalen liefst 7,35 miljard euro online, 10% meer dan in dezelfde periode van vorig jaar. De voorspelde kaap van tien miljard euro bestedingen is volgens GfK dan ook nog steeds haalbaar.

Lees het nieuwe RetailDetail Magazine online

13/12/2017

Ja, er staat bekend volk op de cover van de decembereditie van RetailDetail Magazine, naar aanleiding van onze boeklancering. Maar blader vooral verder, want dit nummer staat ook boordevol boeiende interviews met grote namen uit de retailwereld.  

Back to top