Prima jaar voor Decathlon dankzij sterke expansie

Prima jaar voor Decathlon dankzij sterke expansie

Prima jaar voor Decathlon dankzij sterke expansie
Shutterstock

In 2016 rondde Decathlon voor  het eerst de kaap van de 10 miljard euro omzet. Vorig jaar werd ook de grens van 11 miljard gesloopt, met dank aan een sterke internationale expansie.

 

Omzetgroei van 11%

De sportretailer, gecontroleerd door de familie Mulliez (ook bekend van Auchan, Phildar en Pimkie) realiseerde in 2017 een omzet exclusief taksen van 11 miljard euro, een groei met 11%. Lang niet slecht voor wat François De Witte, algemeen directeur van Decathlon France, bij de collega’s van de Franse zakenkrant Les Echos omschrijft als een “overgangs- en transformatiejaar”.

 

Op vergelijkbare basis steeg de omzet met 4%. De sprong voorwaarts dankt Decathlon dus aan zijn sterke expansie wereldwijd: de groep opende vorig jaar 185 nieuwe winkels, waarvan 9 in zijn thuisland. Dat brengt het totaal op 1.352 verkooppunten in 39 landen.

 

Frankrijk en online “moeten beter”

Met 3,4 miljard euro is Frankrijk nog altijd goed voor bijna een derde van de omzet. Toch heeft de keten, die in 1976 werd opgericht door Michel Leclercq, het in zijn thuisland niet onder de markt. De keten mag eind januari Amazon dan wel hebben onttroond als “favoriete winkelketen van de Fransen”, de vergelijkbare omzet groeide er met slechts één procentje. Inclusief nieuwe winkels was er een stijging met 4%: “Voor verbetering vatbaar”, aldus de topman.

 

En ook de webshop is er nog lang niet: het internet is nog altijd maar goed voor 4,5% van de totale verkoop. Weliswaar meer dan de 3% in 2016, maar toch... “Eén klant op vijf vindt nog altijd niet het product terug dat hij in de winkel heeft gezien”, zegt De Witte, die al meteen een actieplan ontvouwde: 100% van de producten beschikbaar maken via het internet (nu is dat nog maar 90%), ‘click and collect’ invoeren zodat mensen thuis kunnen bestellen en hun product in een vestiging naar keuze kunnen afhalen én de leveringstermijnen (thuis én in de winkels) verkorten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

H&M brengt eigen hersteldienst naar winkels

21/06/2018

H&M introduceert een nieuw concept: in de afdeling Take Care van sommige winkels kun je kleren laten herstellen of personaliseren. Zowel in de gloednieuwe winkel in Parijs als in het vlaggenschip in Hamburg is al een hersteldienst te vinden.

Pabo start door als ‘be you’

21/06/2018

Het failliete erotiekconcern Beate Uhse, het moederbedrijf achter Pabo, neemt een doorstart onder een nieuwe merknaam. De focus ligt op online handel.

Fox & Cie opent 17e speelgoedwinkel in Doornik

21/06/2018

De Waalse speelgoedketen Fox & Cie heeft haar zeventiende vestiging geopend in het Doornikse winkelcentrum Les Bastions. "Welke crisis in de speelgoedmarkt?", vraagt de keten zich af.

Tom&Co heeft 100 Franse locaties op het oog

21/06/2018

De Belgische dierenspeciaalzaak Tom&Co zet zijn opmars verder op de Franse markt. Zopas opende de 25ste winkel in Nantes, volgens een nieuw concept. Dit jaar zullen er nog zeven vestigingen volgen bij onze zuiderburen.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Speelgoedketen La Grande Récré geeft België op

20/06/2018

De Franse retailer La Grande Récré ondervindt zware financiële problemen en wil zich concentreren op de thuismarkt. De Belgische tak legt volgende maandag de boeken neer: 16 winkels sluiten, 95 jobs gaan verloren.