Primera blijft groeien en zet in op buurtfunctie

Primera blijft groeien en zet in op buurtfunctie

Winkelketen Primera heeft vorig jaar de kaap van 500 winkels overschreden: de keten heeft vandaag 504 vestigingen. De omzet bleef stabiel, ondanks een dalende tabakverkoop.

 

Omzetten tabak en loterij dalen

In 2017 opende Primera negentien nieuwe winkels, waarmee de keten aan het einde van het jaar op 504 vestigingen uitkwam en zo, volgens Locatus, een notering verdiende in de top 10 van formules in Nederland op basis van verkooppunten.

 

Hoewel de omzet van tabak met 3% daalde en de omzet van loterijproducten 5% zakte, tekende de totale omzet een lichte stijging op naar 689 miljoen euro. Dat is volgens Primera opvallend, gezien het grote omzetaandeel van de assortimentsgroepen tabak en loterij. Toch wist het die daling te compenseren met meer cadeaukaarten, e-sigaretten en cadeaus. Ook wist Primera naar eigen zeggen meer omzet bij concurrenten weg te halen met onder andere de assortimenten tijdschriften, wenskaarten en kantoorartikelen. De marge groeide zo met 3%.

 

Margemix verbeteren

“Klanten verwachten bij ons type winkels een breed assortiment en daar zetten wij als Primera flink op in. Wij vervullen een duidelijke buurtfunctie en hebben de koers ingezet om de margemix te verbeteren met deze assortimentsgroepen. Dit is ook noodzakelijk voor onze aangesloten ondernemers, om zo de daling van traditionele groepen op te kunnen vangen”, aldus algemeen directeur Gert van Doorn.

 

Vorig jaar lanceerde de keten de Primera Keuze cadeaukaart, een nieuw concept voor de zakelijke markt. Het stuwde de online omzet met liefst 59% omhoog. “Zakelijke klanten willen de ontvanger zelf laten kiezen, een cadeaukaart geven die onbeperkt geldig is, maar ook gemak. Wij spelen daar succesvol op in met de Primera Keuze cadeaukaart en bedienen hiermee online een nieuwe doelgroep die vervolgens weer in de winkel komt”, zei hoofd marketing Angelo Ridderhof.