ProDem ZO helpt buurtsupermarkten "groen te besparen” | RetailDetail

ProDem ZO helpt buurtsupermarkten "groen te besparen”

ProDem ZO helpt buurtsupermarkten "groen te besparen”

De meeste buurtsupermarkten kunnen enorme besparingen doen door in te zetten op groen, volgens de initiatiefnemers van het proefproject PRODEM Z.O. De besparingen kunnen zo oplopen tot 93% op verwarming, 39% op productkoeling en 36% op verlichting.

 

Goed voor milieu en portemonnee

PRODEM Z.O. staat voor “PROmotie en DEMonstratie van milieu- en energievriendelijke technologieën voor Zelfstandige Ondernemers”. Het project, dat de volle steun krijgt van Unizo en haar sectorfederatie buurtsuper.be, laat de uitbaters stilstaan bij een aantal essentiële vragen: Gebruik ik energie-efficiënte koel- en vriesmeubelen in mijn supermarkt? Wordt de restwarmte van de koelinstallatie nuttig ingezet? Zijn de leidingen goed geïsoleerd? Enzovoort.

 

De Vlaamse Instelling voor Technologisch Onderzoek VITO en de hogescholen KHKempen en HOWEST helpen de ondernemers de juiste ecologische en kostenbesparende investeringen te selecteren. Met succes: in de al opgestarte projecten werd aangetoond dat de gescreende winkels in vergelijking met de ideale supermarkt gemiddeld 93% kunnen besparen op verwarming, 39% op productkoeling en 36% op verlichting. En dat is niet alleen goed voor hun eigen portemonnee, ook het milieu vaart er wel bij.

 

Slim meet- en remedieerinstrument

Speciaal voor dit project heeft VITO een handig meetinstrument ontworpen waarmee men snel de actuele situatie kan vergelijken met de best mogelijke, rekening houdend met wat economisch en technisch mogelijk is. Het meetinstrument berekent ook de terugverdientijd van concrete duurzame investeringen of energierenovaties. De resultaten worden ter plaatste geanalyseerd door adviseurs van de hogescholen. De projectcoördinatoren stellen dat enkele superettes die in het project stappen, de investeringen ook effectief zullen uitvoeren binnen de twee jaar. Dat maakt het ook mogelijk om binnen het project een nacalculatie te doen van de voorspelde kostenbesparingen.

 

Gezocht: 100 buurtsupermarkten voor “gratis” analyse

Vandaag nemen al een 40-tal supermarkten in de Kempen, Oost- en West-Vlaanderen deel aan het project. Er is echter nog ruimte voor een 100-tal bijkomende supermarkten, die dankzij de Vlaamse overheid en het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO) volledig gratis kunnen deelnemen. Inschrijven is nog mogelijk tot eind 2011 via www.vito.be/kmo.

De meeste buurtsupermarkten kunnen enorme besparingen doen door in te zetten op groen, volgens de initiatiefnemers van het proefproject PRODEM Z.O. De besparingen kunnen zo oplopen tot 93% op verwarming, 39% op productkoeling en 36% op verlichting.

 

Goed voor milieu en portemonnee

PRODEM Z.O. staat voor “PROmotie en DEMonstratie van milieu- en energievriendelijke technologieën voor Zelfstandige Ondernemers”. Het project, dat de volle steun krijgt van Unizo en haar sectorfederatie buurtsuper.be, laat de uitbaters stilstaan bij een aantal essentiële vragen: Gebruik ik energie-efficiënte koel- en vriesmeubelen in mijn supermarkt? Wordt de restwarmte van de koelinstallatie nuttig ingezet? Zijn de leidingen goed geïsoleerd? Enzovoort.

 

De Vlaamse Instelling voor Technologisch Onderzoek VITO en de hogescholen KHKempen en HOWEST helpen de ondernemers de juiste ecologische en kostenbesparende investeringen te selecteren. Met succes: in de al opgestarte projecten werd aangetoond dat de gescreende winkels in vergelijking met de ideale supermarkt gemiddeld 93% kunnen besparen op verwarming, 39% op productkoeling en 36% op verlichting. En dat is niet alleen goed voor hun eigen portemonnee, ook het milieu vaart er wel bij.

 

Slim meet- en remedieerinstrument

Speciaal voor dit project heeft VITO een handig meetinstrument ontworpen waarmee men snel de actuele situatie kan vergelijken met de best mogelijke, rekening houdend met wat economisch en technisch mogelijk is. Het meetinstrument berekent ook de terugverdientijd van concrete duurzame investeringen of energierenovaties. De resultaten worden ter plaatste geanalyseerd door adviseurs van de hogescholen. De projectcoördinatoren stellen dat enkele superettes die in het project stappen, de investeringen ook effectief zullen uitvoeren binnen de twee jaar. Dat maakt het ook mogelijk om binnen het project een nacalculatie te doen van de voorspelde kostenbesparingen.

 

Gezocht: 100 buurtsupermarkten voor “gratis” analyse

Vandaag nemen al een 40-tal supermarkten in de Kempen, Oost- en West-Vlaanderen deel aan het project. Er is echter nog ruimte voor een 100-tal bijkomende supermarkten, die dankzij de Vlaamse overheid en het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO) volledig gratis kunnen deelnemen. Inschrijven is nog mogelijk tot eind 2011 via www.vito.be/kmo.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Veel minder inbreuken op verbod cashbetalingen

17/05/2018

Vier jaar na de invoering van het verbod om aankopen van meer dan 3.000 euro nog cash te betalen, is het aantal inbreuken fors gedaald. Werden in 2014 nog 435 handelaars betrapt, dan waren dat er in 2016 nog maar 61.

Colruyt Group lanceert betaalfunctie voor Xtra-kaart

16/05/2018

Vanaf 22 mei zullen klanten in de winkels van Colruyt Group kunnen betalen met hun Xtra-klantenkaart. De vertrouwde Colruyt-betaalkaart verdwijnt. Toch wordt de Xtra-kaart geen krediet- of debetkaart.

"Krantenwinkels moeten uitbreiden om te overleven"

15/05/2018

Vier op de tien krantenwinkels zijn verlieslatend. Krantenwinkels moeten diversifiëren en hun assortiment uitbreiden, zegt Luc Ardies van Unizo. De zelfstandigenorganisatie start dan ook een experiment in die zin.