ProDem ZO helpt buurtsupermarkten "groen te besparen” | RetailDetail

ProDem ZO helpt buurtsupermarkten "groen te besparen”

ProDem ZO helpt buurtsupermarkten "groen te besparen”

De meeste buurtsupermarkten kunnen enorme besparingen doen door in te zetten op groen, volgens de initiatiefnemers van het proefproject PRODEM Z.O. De besparingen kunnen zo oplopen tot 93% op verwarming, 39% op productkoeling en 36% op verlichting.

 

Goed voor milieu en portemonnee

PRODEM Z.O. staat voor “PROmotie en DEMonstratie van milieu- en energievriendelijke technologieën voor Zelfstandige Ondernemers”. Het project, dat de volle steun krijgt van Unizo en haar sectorfederatie buurtsuper.be, laat de uitbaters stilstaan bij een aantal essentiële vragen: Gebruik ik energie-efficiënte koel- en vriesmeubelen in mijn supermarkt? Wordt de restwarmte van de koelinstallatie nuttig ingezet? Zijn de leidingen goed geïsoleerd? Enzovoort.

 

De Vlaamse Instelling voor Technologisch Onderzoek VITO en de hogescholen KHKempen en HOWEST helpen de ondernemers de juiste ecologische en kostenbesparende investeringen te selecteren. Met succes: in de al opgestarte projecten werd aangetoond dat de gescreende winkels in vergelijking met de ideale supermarkt gemiddeld 93% kunnen besparen op verwarming, 39% op productkoeling en 36% op verlichting. En dat is niet alleen goed voor hun eigen portemonnee, ook het milieu vaart er wel bij.

 

Slim meet- en remedieerinstrument

Speciaal voor dit project heeft VITO een handig meetinstrument ontworpen waarmee men snel de actuele situatie kan vergelijken met de best mogelijke, rekening houdend met wat economisch en technisch mogelijk is. Het meetinstrument berekent ook de terugverdientijd van concrete duurzame investeringen of energierenovaties. De resultaten worden ter plaatste geanalyseerd door adviseurs van de hogescholen. De projectcoördinatoren stellen dat enkele superettes die in het project stappen, de investeringen ook effectief zullen uitvoeren binnen de twee jaar. Dat maakt het ook mogelijk om binnen het project een nacalculatie te doen van de voorspelde kostenbesparingen.

 

Gezocht: 100 buurtsupermarkten voor “gratis” analyse

Vandaag nemen al een 40-tal supermarkten in de Kempen, Oost- en West-Vlaanderen deel aan het project. Er is echter nog ruimte voor een 100-tal bijkomende supermarkten, die dankzij de Vlaamse overheid en het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO) volledig gratis kunnen deelnemen. Inschrijven is nog mogelijk tot eind 2011 via www.vito.be/kmo.

De meeste buurtsupermarkten kunnen enorme besparingen doen door in te zetten op groen, volgens de initiatiefnemers van het proefproject PRODEM Z.O. De besparingen kunnen zo oplopen tot 93% op verwarming, 39% op productkoeling en 36% op verlichting.

 

Goed voor milieu en portemonnee

PRODEM Z.O. staat voor “PROmotie en DEMonstratie van milieu- en energievriendelijke technologieën voor Zelfstandige Ondernemers”. Het project, dat de volle steun krijgt van Unizo en haar sectorfederatie buurtsuper.be, laat de uitbaters stilstaan bij een aantal essentiële vragen: Gebruik ik energie-efficiënte koel- en vriesmeubelen in mijn supermarkt? Wordt de restwarmte van de koelinstallatie nuttig ingezet? Zijn de leidingen goed geïsoleerd? Enzovoort.

 

De Vlaamse Instelling voor Technologisch Onderzoek VITO en de hogescholen KHKempen en HOWEST helpen de ondernemers de juiste ecologische en kostenbesparende investeringen te selecteren. Met succes: in de al opgestarte projecten werd aangetoond dat de gescreende winkels in vergelijking met de ideale supermarkt gemiddeld 93% kunnen besparen op verwarming, 39% op productkoeling en 36% op verlichting. En dat is niet alleen goed voor hun eigen portemonnee, ook het milieu vaart er wel bij.

 

Slim meet- en remedieerinstrument

Speciaal voor dit project heeft VITO een handig meetinstrument ontworpen waarmee men snel de actuele situatie kan vergelijken met de best mogelijke, rekening houdend met wat economisch en technisch mogelijk is. Het meetinstrument berekent ook de terugverdientijd van concrete duurzame investeringen of energierenovaties. De resultaten worden ter plaatste geanalyseerd door adviseurs van de hogescholen. De projectcoördinatoren stellen dat enkele superettes die in het project stappen, de investeringen ook effectief zullen uitvoeren binnen de twee jaar. Dat maakt het ook mogelijk om binnen het project een nacalculatie te doen van de voorspelde kostenbesparingen.

 

Gezocht: 100 buurtsupermarkten voor “gratis” analyse

Vandaag nemen al een 40-tal supermarkten in de Kempen, Oost- en West-Vlaanderen deel aan het project. Er is echter nog ruimte voor een 100-tal bijkomende supermarkten, die dankzij de Vlaamse overheid en het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO) volledig gratis kunnen deelnemen. Inschrijven is nog mogelijk tot eind 2011 via www.vito.be/kmo.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Een mooiere en energiezuinigere winkel zonder investering

18/07/2018

(publireportage) Wilt u al uw winkelfilialen voorzien van LED-verlichting? Maar ziet u op tegen het gedoe, om van de forse investering nog maar te zwijgen? Maxeda kiest daarom voor Light as a Service voor hun Brico en Praxis winkels en bespaart tot wel 70% aan energie.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.