Producenten willen aan consument verkopen via nieuw digitaal platform

Producenten willen aan consument verkopen via nieuw digitaal platform

Een aantal grote producenten, zoals Mars, Unilever en Reckitt Benckiser, hebben zich aangesloten bij een nieuw Brits digitaal platform dat hen toelaat rechtstreeks aan de consument te verkopen. 

Volledige vrijheid

Het nieuwe platform wordt ontwikkeld door het technologiebedrijf INS en moet volgend jaar voor het eerst getest worden in het Verenigd Koninkrijk. INS claimt dat artikels op het platform tot 30% goedkoper zullen zijn, omdat de supermarkten uit de keten worden gehaald.

 

Producenten krijgen op het platform ook de volledige vrijheid om de prijzen van hun producten te bepalen, daar waar supermarkten dat steevast moeten onderhandelen met de bedrijven. De prijzen kunnen in theorie dus een stuk lager uitkomen, maar de producenten kunnen ook kiezen voor een hogere winstmarge en het prijsverschil met de supermarkt zo laag houden.

 

Om de online bestellingen bij de klant thuis te krijgen, werkt het platform samen met een netwerk magazijnen en koeriers. Consumenten zullen ook een ‘logistieke vergoeding’ moeten betalen, om de opslag en het vervoer van de producten te betalen.

 

Blockchain

Het platform zal producenten niet enkel rechtstreeks in contact brengen met consumenten, maar moet ook een schat aan informatie opleveren voor bedrijven als Unilever. Het nieuwe platform maakt daarom gebruik van blockchaintechnologie, waarbij alle mogelijke informatie over de consument en zijn aankopen automatisch wordt opgeslagen.

 

Deze zomer maakten Unilever en Nestlé al bekend dat ze met de hulp van het Amerikaanse IBM blockchaintechnologie gaan integreren in hun werking, om de volledige logistieke keten beter in beeld te brengen.