Producenten willen aan consument verkopen via nieuw digitaal platform

Producenten willen aan consument verkopen via nieuw digitaal platform
Shutterstock

Een aantal grote producenten, zoals Mars, Unilever en Reckitt Benckiser, hebben zich aangesloten bij een nieuw Brits digitaal platform dat hen toelaat rechtstreeks aan de consument te verkopen. 

Volledige vrijheid

Het nieuwe platform wordt ontwikkeld door het technologiebedrijf INS en moet volgend jaar voor het eerst getest worden in het Verenigd Koninkrijk. INS claimt dat artikels op het platform tot 30% goedkoper zullen zijn, omdat de supermarkten uit de keten worden gehaald.

 

Producenten krijgen op het platform ook de volledige vrijheid om de prijzen van hun producten te bepalen, daar waar supermarkten dat steevast moeten onderhandelen met de bedrijven. De prijzen kunnen in theorie dus een stuk lager uitkomen, maar de producenten kunnen ook kiezen voor een hogere winstmarge en het prijsverschil met de supermarkt zo laag houden.

 

Om de online bestellingen bij de klant thuis te krijgen, werkt het platform samen met een netwerk magazijnen en koeriers. Consumenten zullen ook een ‘logistieke vergoeding’ moeten betalen, om de opslag en het vervoer van de producten te betalen.

 

Blockchain

Het platform zal producenten niet enkel rechtstreeks in contact brengen met consumenten, maar moet ook een schat aan informatie opleveren voor bedrijven als Unilever. Het nieuwe platform maakt daarom gebruik van blockchaintechnologie, waarbij alle mogelijke informatie over de consument en zijn aankopen automatisch wordt opgeslagen.

 

Deze zomer maakten Unilever en Nestlé al bekend dat ze met de hulp van het Amerikaanse IBM blockchaintechnologie gaan integreren in hun werking, om de volledige logistieke keten beter in beeld te brengen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Retailers verzetten zich tegen Black Friday

23/11/2017

In Frankrijk rijst er onder retailers verzet tegen Black Friday: sommigen boycotten het 'retailfeest', anderen gaan zelfs nog een stapje verder en sluiten hun webshop gewoon voor een dag.

Akkoord over zondagsopening bij Franse hypermarkten Carrefour

23/11/2017

Vier maanden na zijn aantreden heeft Carrefour-CEO Alexandre Bompard een eerste trofee beet: een akkoord met de belangrijkste vakbonden om in een eerste fase een dertigtal hypermarkten op zondag te openen.

Gimv ziet brood in huisdierartikelen

23/11/2017

Investeringsmaatschappij Gimv heeft een meerderheidsbelang verworven in AgroBiothers, een Franse groep die hygiëne- en verzorgingsartikelen en accessoires voor huisdieren produceert.

LensOnline beoogt Duitse expansie

22/11/2017

LensGroup uit Kruibeke, dat met LensOnline de Belgische webverkoop van contactlenzen domineert, verovert stilaan ook de Europese markt. Na Nederland, Italië en Spanje laat de contactlenswebshop het oog nu vallen op Duitsland.

Europa zet stop op geoblocking

22/11/2017

Onderhandelaars van het Europees Parlement, de Europese Raad en de Europese Commissie hebben een akkoord bereikt rond het verbieden van geoblocking, waarbij webshops bezoekers uit het buitenland uitsluiten.

Hema wil fors uitbreiden in Duitsland

21/11/2017

Winkelketen Hema heeft grote plannen in Duitsland: de komende drie jaar moeten er minstens zeventig nieuwe vestigingen openen. Momenteel heeft de keten in Duitsland slechts elf winkels. Daarenboven wil Hema shop-in-shops en winkels in treinstations openen.

Back to top