Producenten willen aan consument verkopen via nieuw digitaal platform | RetailDetail

Producenten willen aan consument verkopen via nieuw digitaal platform

Producenten willen aan consument verkopen via nieuw digitaal platform
Shutterstock

Een aantal grote producenten, zoals Mars, Unilever en Reckitt Benckiser, hebben zich aangesloten bij een nieuw Brits digitaal platform dat hen toelaat rechtstreeks aan de consument te verkopen. 

Volledige vrijheid

Het nieuwe platform wordt ontwikkeld door het technologiebedrijf INS en moet volgend jaar voor het eerst getest worden in het Verenigd Koninkrijk. INS claimt dat artikels op het platform tot 30% goedkoper zullen zijn, omdat de supermarkten uit de keten worden gehaald.

 

Producenten krijgen op het platform ook de volledige vrijheid om de prijzen van hun producten te bepalen, daar waar supermarkten dat steevast moeten onderhandelen met de bedrijven. De prijzen kunnen in theorie dus een stuk lager uitkomen, maar de producenten kunnen ook kiezen voor een hogere winstmarge en het prijsverschil met de supermarkt zo laag houden.

 

Om de online bestellingen bij de klant thuis te krijgen, werkt het platform samen met een netwerk magazijnen en koeriers. Consumenten zullen ook een ‘logistieke vergoeding’ moeten betalen, om de opslag en het vervoer van de producten te betalen.

 

Blockchain

Het platform zal producenten niet enkel rechtstreeks in contact brengen met consumenten, maar moet ook een schat aan informatie opleveren voor bedrijven als Unilever. Het nieuwe platform maakt daarom gebruik van blockchaintechnologie, waarbij alle mogelijke informatie over de consument en zijn aankopen automatisch wordt opgeslagen.

 

Deze zomer maakten Unilever en Nestlé al bekend dat ze met de hulp van het Amerikaanse IBM blockchaintechnologie gaan integreren in hun werking, om de volledige logistieke keten beter in beeld te brengen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Hete standjes in het versrayon

20/04/2018

De meteorologische experts van RetailDetail Food voorspellen nu al: het wordt een gloeiend hete zomer voor de FMCG-branche. Waarom? Dat onthult ons ongezouten en flink gepeperde weekoverzicht.

Colruyt Group zet nieuwe stap op de tweedehandsmarkt

20/04/2018

Colruyt wil met internetplatform NewStory de tweedehandsmarkt voor babyspullen verder veroveren. Het nieuwe platform bouwt verder op het twee jaar oude Dreambaby Tweedehands, een webshop met twee inzamel- en afhaalpunten voor tweedehands babyspullen. 

Thierry Moubax (bpost): "Wie de boot niet wil missen, moet snel schakelen."

20/04/2018

Nog een grote naam voor het RetailDetail Congress van 26 april: bpost-marketingtopman Thierry Moubax zal er zijn visie geven over hoe marketing en handel in het algemeen ingrijpend zullen veranderen door de 'boom' in e-commerce.

The Future Of Shopping is Managementboek van het Jaar

20/04/2018

Met grote trots mag RetailDetail aankondigen dat de titel Managementboek van het jaar 2018 gaat naar het boek The Future Of Shopping: Waar iedereen retailer is van Pauline Neerman en Jorg Snoeck.

Amazon telt al 100 miljoen Prime-abonnees

19/04/2018

E-commercegigant Amazon heeft de kaap van de honderd miljoen Prime-abonnees overschreden. En dat is maar een van de vele mijlpalen waarover CEO Jeff Bezos het heeft in zijn jaarlijkse brief aan de aandeelhouders.

Tien tips om de digitale retailreuzen te verslaan

19/04/2018

“Verkoop wat mensen willen, niet wat je hebt.” Zo luidt het bondige advies van Myrna Moorthamer en Arjan Leest (Retail Rebels) aan retailers die de digitale revolutie willen overleven.