Recordcijfers voor Henkel | RetailDetail

Recordcijfers voor Henkel

Recordcijfers voor Henkel
Shutterstock

Het Duitse Henkel heeft er een sterk 2017 opzitten, met zowel op vlak van omzet als op vlak van winst absolute recordcijfers. Zo wist het bedrijf voor het eerst de grens van 20 miljard euro omzet te doorbreken.

 

“Succesvol jaar”

De omzet van Henkel steeg het voorbije jaar met 7% naar 20,029 miljard euro, waarbij de organische omzetgroei uitkwam op 3,1%. De opkomende markten waren daarbij zeer belangrijk, met een organische omzetgroei van 5,3%. Op de andere markten was er een organische omzetgroei van 1,5%. De EBIT steeg daarbij met 9,1% van 3,17 naar 3,46 miljard euro en de nettowinst steeg eveneens met 9,1%, naar 2,53 miljard euro.

 

“2017 was een succesvol jaar voor Henkel. Ondanks uitdagende en volatiele marktomstandigheden, bereikten we een nieuwe recordomzet -en winst en behaalden we onze financiële doelstellingen voor het boekjaar. Voor de eerste keer oversteeg onze jaaromzet de kaap van de 20 miljard euro. Ook onze marge en winst per preferent aandeel bereikten nieuwe hoogten, in lijn met ons engagement om duurzame winstgevende groei te verwezenlijken”, zei CEO Hans Van Bylen.

 

Voor het boekjaar 2018 verwacht Henkel een organische omzetgroei tussen 2 en 4% en een verdere stijging van de winst. “In ons verdere traject blijven we ons toeleggen op duurzame winstgevende groei met aantrekkelijk rendement. We zijn vastberaden om onze financiële ambitie 2020 te realiseren”, aldus Van Bylen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Omzetten – maar ook prijzen – stijgen weer voor fysieke winkels

25/05/2018

Er ligt weer groei in het verschiet voor de winkels: GfK voorspelt dat de fysieke winkels in Europa 2,1 procent meer omzet zullen draaien in 2018. Het afgelopen jaar groeide hun omzet al met 1,8 procent.

Henkel en PostNL stappen in Nederlands wasplatform

24/05/2018

Een nieuwe Nederlandse startup, Dobbi, draait de was voor jou: de onderneming haalt thuis je vuile was op en brengt het schoon gestreken en gevouwen terug. PostNL en Henkel investeren al mee in het bedrijf, dat een nieuwe disruptor wil zijn.

Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.