Recordstijging omzet non-foodwinkels | RetailDetail

Recordstijging omzet non-foodwinkels

Recordstijging omzet non-foodwinkels
Shutterstock

In het derde kwartaal is de omzet van de detailhandel in Nederland met bijna 5% gestegen ten opzichte van een jaar eerder. Bij non-foodwinkels steeg de omzet zelfs nog sneller: goed voor de grootste stijging in meer dan tien jaar.

Woningmarkt

In het derde kwartaal van 2017 steeg de omzet bij non-foodwinkels met 5,1% en het is al van de eerste twee kwartalen van 2006 geleden dat die sector zo een sterke groei kende. Dankzij de sterke dynamiek op de woningmarkt deden de woonwinkels het bijzonder goed: zo steeg de omzet bij winkels in meubelen, verlichting en andere huishoudelijke artikelen met bijna 8% en de doe-het-zelfzaken en keukenwinkels groeiden met 6,5%.

 

De modesector heeft in het derde kwartaal tevens weinig reden tot klagen: zo boekten de schoenenverkopers een omzetgroei van 7,5% en steeg bij kledinghandels de omzet met 4,3%, blijkt uit de cijfers van het CBS.

 

Online

Enkel de winkels voor consumentenelektronica konden niet profiteren van de opmars: daar steeg de omzet met slechts 0,3%. Die sector heeft ook te kampen met sterke concurrentie van webshops, waar de omzet bijna 21% groeide. 

 

Online doen vooral de multichannelbedrijven het goed: zij zagen hun online omzet met 24,1% stijgen, terwijl de pure players tevreden moesten zijn met ‘slechts’ +18,5%.

 

Net als bij non-food heeft ook de foodsector redenen om tevreden te zijn: de omzet steeg er met 2,6 procent, voornamelijk dankzij hogere prijzen. Het verkochte volume bleef echter vrijwel stabiel. De omzetgroei was ook vrijwel volledig te danken aan een stijging bij de supermarkten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.