Recordstijging omzet non-foodwinkels | RetailDetail

Recordstijging omzet non-foodwinkels

Recordstijging omzet non-foodwinkels
Shutterstock

In het derde kwartaal is de omzet van de detailhandel in Nederland met bijna 5% gestegen ten opzichte van een jaar eerder. Bij non-foodwinkels steeg de omzet zelfs nog sneller: goed voor de grootste stijging in meer dan tien jaar.

Woningmarkt

In het derde kwartaal van 2017 steeg de omzet bij non-foodwinkels met 5,1% en het is al van de eerste twee kwartalen van 2006 geleden dat die sector zo een sterke groei kende. Dankzij de sterke dynamiek op de woningmarkt deden de woonwinkels het bijzonder goed: zo steeg de omzet bij winkels in meubelen, verlichting en andere huishoudelijke artikelen met bijna 8% en de doe-het-zelfzaken en keukenwinkels groeiden met 6,5%.

 

De modesector heeft in het derde kwartaal tevens weinig reden tot klagen: zo boekten de schoenenverkopers een omzetgroei van 7,5% en steeg bij kledinghandels de omzet met 4,3%, blijkt uit de cijfers van het CBS.

 

Online

Enkel de winkels voor consumentenelektronica konden niet profiteren van de opmars: daar steeg de omzet met slechts 0,3%. Die sector heeft ook te kampen met sterke concurrentie van webshops, waar de omzet bijna 21% groeide. 

 

Online doen vooral de multichannelbedrijven het goed: zij zagen hun online omzet met 24,1% stijgen, terwijl de pure players tevreden moesten zijn met ‘slechts’ +18,5%.

 

Net als bij non-food heeft ook de foodsector redenen om tevreden te zijn: de omzet steeg er met 2,6 procent, voornamelijk dankzij hogere prijzen. Het verkochte volume bleef echter vrijwel stabiel. De omzetgroei was ook vrijwel volledig te danken aan een stijging bij de supermarkten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Omzetten – maar ook prijzen – stijgen weer voor fysieke winkels

25/05/2018

Er ligt weer groei in het verschiet voor de winkels: GfK voorspelt dat de fysieke winkels in Europa 2,1 procent meer omzet zullen draaien in 2018. Het afgelopen jaar groeide hun omzet al met 1,8 procent.

Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.