Regering stelt gedragscode deur-aan-deurverkopers op | RetailDetail

Regering stelt gedragscode deur-aan-deurverkopers op

Regering stelt gedragscode deur-aan-deurverkopers op
Shutterstock

Minister van Economie Kris Peeters heeft een gedragscode opgesteld voor deur-aan-deurverkopers, die een einde moet maken aan opdringerige verkopers. Het is de bedoeling dat alle bedrijven in de sector de gedragscode ondertekenen.

Imago verbeteren

“19 van de 50 aangeschreven bedrijven hebben die al ondertekend”, stelt minister Peeters. “Ik hoop dat ze een voorbeeld zijn voor de anderen. Het zou in ieder geval goed zijn voor het imago van de hele sector dat zo veel mogelijk bedrijven ze ondertekenen.”

 

De gedragscode werd samen met sectorvereniging Belgian Direct Sales Organisation (BDSO) opgesteld en geldt voor elke vorm van directe verkoop, dus ook op straat of in een winkelcentrum. Toch is ze vooral opgesteld met de bedoeling opdringerige huis-aan-huisverkopers te bannen. Zo mogen er na 20u geen bezoeken meer gedaan worden en moet het verkooppraatje gestopt worden als de klant laat merken dat het storend of ongepast is.

 

Als de gedragscode niet wordt nageleefd, dan kan dat strafrechtelijk vervolgd worden en bedrijven moeten voortaan steekproeven doen bij de klanten om na te gaan of de gedragscode wordt gevolgd. Daarnaast komt er ook een jaarlijkse evaluatie.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Erotiekketen Christine le Duc wil weer verleiden

14/08/2018

De keten van eroticashops Christine le Duc wil in Nederlandse handen een nieuwe verleidingspoging wagen. Gered uit het failliete concern Beate Uhse, zet de retailer haar zinnen op de Belgische en Nederlandse markt.

Amazon mag levering volgende dag niet garanderen

13/08/2018

De Britse reclamewaakhond heeft het niet voor Amazons belofte om bestellingen van Prime-leden de volgende dag te zullen leveren. Tijdens de feestdagen vorig jaar waren er vertragingen, dus moet Amazon de garantie schrappen.

RetailDetail Day 2018: geobsedeerd door de klant

13/08/2018

Meer dan ooit staat de klant hoog op de agenda van retailers en merken. Maar is dat niet altijd zo geweest? De RetailDetail Day kijkt voorbij de hype en peilt naar de essentie van klantgericht ondernemen in het digitale tijdperk.

Hoe koopt de consument van morgen?

09/08/2018

Wist je dat winkelen en kopen twee verschillende activiteiten zijn geworden? De weg die de klant van de toekomst aflegt, ziet er helemaal anders uit. Beleef hem zelf in een Inspiration Tour van retailhub en dompel je onder in 1.250 m² innovatie. 

Decathlon neemt Zwitserse sportketen Athleticum over

09/08/2018

Decathlon neemt de Zwitserse sportketen Athleticum over. Verkoper Maus Frères krijgt een minderheidsbelang in Decathlon Zwitserland, een overnamebedrag is niet meegedeeld.

Prima halfjaar voor Rakuten

09/08/2018

De Japanse e-commercereus Rakuten, ’s werelds nummer 5 gemeten naar handelsvolume, zag zowel zijn omzet als zijn winst de voorbije zes maanden flink toenemen. Intussen gaat de groep zijn interne structuur grondig reorganiseren om sneller te kunnen inspelen op de almaar sneller wijzigende marktomstandigheden.