Regeringsmaatregelen duwen consumentenuitgaven fors omlaag | RetailDetail

Regeringsmaatregelen duwen consumentenuitgaven fors omlaag

Regeringsmaatregelen duwen consumentenuitgaven fors omlaag

De Belgische consument heeft in de eerste tien maanden van 2016 2,8% minder uitgegeven dan een jaar eerder. In de rest van de EU stegen de uitgaven nochtans met 1,9%. Analisten wijzen daarvoor naar de besparingen van de diverse regeringen.

Besparingen laat op gang gekomen

De Belgische consument gaat met een uitgavendaling van 2,8% sterk in tegen die trend. Er wordt vooral minder geld uitgegeven aan kleding, want daar daalden de uitgaven met 4,4%. Ook op vlak van voeding was er een terugval van 0,7%, terwijl er in de rest van de Europese Unie in die sector net een stijging van 1,2% was. Dat alles blijkt uit de cijfers van Eurostat.

 

Volgens Comeos is het niet verbazingwekkend dat België in gaat tegen de Europese trend. “Dit is het gevolg van de stabilisatoren die eigen zijn aan de Belgische economie, zoals de mogelijkheid op tijdelijke en economische werkloosheid. In tijden van crisis dalen we minder maar als het beter gaat, stijgen we ook minder”, zegt hoofd communicatie Hans Cardyn, .

 

Ook het gevolg van de besparingsmaatregelen van de regering heeft zijn effect op de cijfers. Omdat die besparingen in België later op gang kwamen dan in veel andere Europese landen, is er nu dus tijdelijk een andere dynamiek in België. In oktober was dat al minder het geval, want toen stegen de retailaankopen in België alweer met 0,8%. Ook die cijfers waren wel nog onder het Europese gemiddelde, dat toen 1,1% was.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.

Nationale Loterij plant eigen winkelketen

06/07/2018

De Nationale Loterij heeft plannen om een eigen winkelketen te openen en zoekt daarvoor al naar panden in Antwerpen, Gent, Luik en Namen.