Regeringsmaatregelen duwen consumentenuitgaven fors omlaag | RetailDetail

Regeringsmaatregelen duwen consumentenuitgaven fors omlaag

Regeringsmaatregelen duwen consumentenuitgaven fors omlaag

De Belgische consument heeft in de eerste tien maanden van 2016 2,8% minder uitgegeven dan een jaar eerder. In de rest van de EU stegen de uitgaven nochtans met 1,9%. Analisten wijzen daarvoor naar de besparingen van de diverse regeringen.

Besparingen laat op gang gekomen

De Belgische consument gaat met een uitgavendaling van 2,8% sterk in tegen die trend. Er wordt vooral minder geld uitgegeven aan kleding, want daar daalden de uitgaven met 4,4%. Ook op vlak van voeding was er een terugval van 0,7%, terwijl er in de rest van de Europese Unie in die sector net een stijging van 1,2% was. Dat alles blijkt uit de cijfers van Eurostat.

 

Volgens Comeos is het niet verbazingwekkend dat België in gaat tegen de Europese trend. “Dit is het gevolg van de stabilisatoren die eigen zijn aan de Belgische economie, zoals de mogelijkheid op tijdelijke en economische werkloosheid. In tijden van crisis dalen we minder maar als het beter gaat, stijgen we ook minder”, zegt hoofd communicatie Hans Cardyn, .

 

Ook het gevolg van de besparingsmaatregelen van de regering heeft zijn effect op de cijfers. Omdat die besparingen in België later op gang kwamen dan in veel andere Europese landen, is er nu dus tijdelijk een andere dynamiek in België. In oktober was dat al minder het geval, want toen stegen de retailaankopen in België alweer met 0,8%. Ook die cijfers waren wel nog onder het Europese gemiddelde, dat toen 1,1% was.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.