Retail in 2020: met betrouwbare data zorgen voor customer engagement | RetailDetail

Retail in 2020: met betrouwbare data zorgen voor customer engagement

Retail in 2020: met betrouwbare data zorgen voor customer engagement

(publireportage) De retail verandert de komende vijf jaar ingrijpender dan in de afgelopen vijftig jaar. Dat komt vooral door de totaal andere manier waarop de consument in contact treedt met de retailer. 

 

Vijf tips om klaar te zijn voor 2020

Voorheen kwam de consument uitsluitend in een fysieke winkel, nu winkelt hij afwisselend in een fysieke winkel, een webshop of zelfs via social media. Er zijn bovendien verschillende manieren om die kanalen te gebruiken – mobiele devices worden steeds belangrijker. Dit alles zorgt voor pittige uitdagingen voor de retailer. 

 

Gewijzigd consumentengedrag beïnvloedt de bedrijfsvoering van de retailer. Om te kunnen concurreren, moet hij kunnen voorzien in een optimale customer journey, waarbij de consument via alle kanalen eenzelfde positieve klantervaring opdoet. Daarvoor is totale integratie van alle verkoopkanalen essentieel, zodat hij een compleet klantbeeld kan creëren en precies weet welke kanalen voor welke omzet zorgen. 

 

Wat kunt u als retailer doen om in te spelen op deze ontwikkelingen? Vijf tips om nu al klaar te zijn voor de retailwereld van 2020. 

 

1. Laat zien wat u te bieden heeft.

Bied de consument de diepte en breedte van een online catalogus, ook in uw fysieke winkel. Denk aan een elektronische kiosk in uw winkel, waar klanten artikelen kunnen bestellen die niet op voorraad zijn of die alleen online beschikbaar zijn. Zo breidt u uw aanbod uit zonder dat dit tot hogere voorraadkosten leidt. Tegelijkertijd vergroot u uw omzetkansen.

 

2. Maak winkelen zo gemakkelijk mogelijk. Zorg voor convenience.

Zet technologie in waarmee het winkelen voor klanten echt gemakkelijk wordt. Denk aan sneller afrekenen door self-service, zodat klanten niet hoeven te wachten bij de kassa, contactloos betalen met NFC (near field communication), en beacons en mobiele verkooppunten om klanten optimaal te informeren over aanbiedingen.

 

Denk ook aan het afhalen van online bestelde producten in uw winkel. Retailers die dit mogelijk maakten, zagen hun omzet gemiddeld met twaalf procent toenemen. 

 

3. Vergroot de betrokkenheid in de winkel.

Voor klanten is winkelen meer dan een lijstje afwerken. Zij zoeken naar een ervaring. Bied daarom bijvoorbeeld digitale promoties en aanbevelingen aan in paskamers op basis van de artikelen in het winkelmandje van de klant. Zorg verder voor in-store digitale displays in de buurt van veelgekochte producten om de winkelende klant in actie te laten komen.

 

4. Zorg voor gepersonaliseerde promoties op alle kanalen.

Klanten overladen met irrelevante informatie leidt tot irritatie. Maar personalisatie kan een aanzienlijke positieve impact op de omzetstijging hebben – achttien procent gemiddeld, volgens een onderzoek van EKN Research.

 

Investeren in geïntegreerd campagnemanagement, micro-locatietechnologieën (zoals beacons) en customer analytics zijn belangrijke thema’s. Op die manier is iedere klant te herkennen en kunt u ieder van hen voorzien van honderd procent relevante informatie. 

 

5. Stel uw klanten in staat om optimaal te profiteren van de kracht van mobiel in de winkel.

Iedere klant in uw winkel beschikt over een mobiele telefoon. Profiteer daarvan en denk aan mogelijkheden voor bewegwijzering in de winkel op basis van wat er in de mobiele mand van de klant zit of het bieden van speciale promoties op de smartphone van de consument.

 

Om werk te kunnen maken van deze aanbevelingen heeft iedere retailer een stevige informaticabasis nodig in de vorm van een geïntegreerd ERP-platform. Avanade biedt met zijn Connected Retail-portfolio een compleet aanbod van oplossingen en services waarmee retailers niet alleen hun klanten optimaal bedienen, maar ook hun medewerkers voorzien van alle tools om hun werk efficiënt uit te voeren.

 

De retailoplossingen van Avanade bieden functionaliteit voor onder omni-channel sales & service, product- en prijsbeleid, supply chain management en financieel beheer. Daarnaast profiteert u van mogelijkheden voor onder meer assisted selling, mobile point of sale, digitale displays en kiosks, multi-channel marketing en business intelligence. Het belangrijkste voordeel is dat u werkt met één geïntegreerde omgeving, waarin al uw data eenduidig is vastgelegd en te gebruiken is voor alle processen. 

 

Kijk op www.avanade.be voor meer informatie over onze Connected Retail-oplossingen.

 

Avanade 
Guldensporenpark 76 
BLOK H
9820 Merelbeke 
Tel: +32 9 272 91 00

Fotogalerij

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.