Retail in 2020: met betrouwbare data zorgen voor customer engagement | RetailDetail

Retail in 2020: met betrouwbare data zorgen voor customer engagement

Retail in 2020: met betrouwbare data zorgen voor customer engagement

(publireportage) De retail verandert de komende vijf jaar ingrijpender dan in de afgelopen vijftig jaar. Dat komt vooral door de totaal andere manier waarop de consument in contact treedt met de retailer. 

 

Vijf tips om klaar te zijn voor 2020

Voorheen kwam de consument uitsluitend in een fysieke winkel, nu winkelt hij afwisselend in een fysieke winkel, een webshop of zelfs via social media. Er zijn bovendien verschillende manieren om die kanalen te gebruiken – mobiele devices worden steeds belangrijker. Dit alles zorgt voor pittige uitdagingen voor de retailer. 

 

Gewijzigd consumentengedrag beïnvloedt de bedrijfsvoering van de retailer. Om te kunnen concurreren, moet hij kunnen voorzien in een optimale customer journey, waarbij de consument via alle kanalen eenzelfde positieve klantervaring opdoet. Daarvoor is totale integratie van alle verkoopkanalen essentieel, zodat hij een compleet klantbeeld kan creëren en precies weet welke kanalen voor welke omzet zorgen. 

 

Wat kunt u als retailer doen om in te spelen op deze ontwikkelingen? Vijf tips om nu al klaar te zijn voor de retailwereld van 2020. 

 

1. Laat zien wat u te bieden heeft.

Bied de consument de diepte en breedte van een online catalogus, ook in uw fysieke winkel. Denk aan een elektronische kiosk in uw winkel, waar klanten artikelen kunnen bestellen die niet op voorraad zijn of die alleen online beschikbaar zijn. Zo breidt u uw aanbod uit zonder dat dit tot hogere voorraadkosten leidt. Tegelijkertijd vergroot u uw omzetkansen.

 

2. Maak winkelen zo gemakkelijk mogelijk. Zorg voor convenience.

Zet technologie in waarmee het winkelen voor klanten echt gemakkelijk wordt. Denk aan sneller afrekenen door self-service, zodat klanten niet hoeven te wachten bij de kassa, contactloos betalen met NFC (near field communication), en beacons en mobiele verkooppunten om klanten optimaal te informeren over aanbiedingen.

 

Denk ook aan het afhalen van online bestelde producten in uw winkel. Retailers die dit mogelijk maakten, zagen hun omzet gemiddeld met twaalf procent toenemen. 

 

3. Vergroot de betrokkenheid in de winkel.

Voor klanten is winkelen meer dan een lijstje afwerken. Zij zoeken naar een ervaring. Bied daarom bijvoorbeeld digitale promoties en aanbevelingen aan in paskamers op basis van de artikelen in het winkelmandje van de klant. Zorg verder voor in-store digitale displays in de buurt van veelgekochte producten om de winkelende klant in actie te laten komen.

 

4. Zorg voor gepersonaliseerde promoties op alle kanalen.

Klanten overladen met irrelevante informatie leidt tot irritatie. Maar personalisatie kan een aanzienlijke positieve impact op de omzetstijging hebben – achttien procent gemiddeld, volgens een onderzoek van EKN Research.

 

Investeren in geïntegreerd campagnemanagement, micro-locatietechnologieën (zoals beacons) en customer analytics zijn belangrijke thema’s. Op die manier is iedere klant te herkennen en kunt u ieder van hen voorzien van honderd procent relevante informatie. 

 

5. Stel uw klanten in staat om optimaal te profiteren van de kracht van mobiel in de winkel.

Iedere klant in uw winkel beschikt over een mobiele telefoon. Profiteer daarvan en denk aan mogelijkheden voor bewegwijzering in de winkel op basis van wat er in de mobiele mand van de klant zit of het bieden van speciale promoties op de smartphone van de consument.

 

Om werk te kunnen maken van deze aanbevelingen heeft iedere retailer een stevige informaticabasis nodig in de vorm van een geïntegreerd ERP-platform. Avanade biedt met zijn Connected Retail-portfolio een compleet aanbod van oplossingen en services waarmee retailers niet alleen hun klanten optimaal bedienen, maar ook hun medewerkers voorzien van alle tools om hun werk efficiënt uit te voeren.

 

De retailoplossingen van Avanade bieden functionaliteit voor onder omni-channel sales & service, product- en prijsbeleid, supply chain management en financieel beheer. Daarnaast profiteert u van mogelijkheden voor onder meer assisted selling, mobile point of sale, digitale displays en kiosks, multi-channel marketing en business intelligence. Het belangrijkste voordeel is dat u werkt met één geïntegreerde omgeving, waarin al uw data eenduidig is vastgelegd en te gebruiken is voor alle processen. 

 

Kijk op www.avanade.be voor meer informatie over onze Connected Retail-oplossingen.

 

Avanade 
Guldensporenpark 76 
BLOK H
9820 Merelbeke 
Tel: +32 9 272 91 00

Fotogalerij

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.