Retail in 2020: met betrouwbare data zorgen voor customer engagement

Retail in 2020: met betrouwbare data zorgen voor customer engagement

(publireportage) De retail verandert de komende vijf jaar ingrijpender dan in de afgelopen vijftig jaar. Dat komt vooral door de totaal andere manier waarop de consument in contact treedt met de retailer. 

 

Vijf tips om klaar te zijn voor 2020

Voorheen kwam de consument uitsluitend in een fysieke winkel, nu winkelt hij afwisselend in een fysieke winkel, een webshop of zelfs via social media. Er zijn bovendien verschillende manieren om die kanalen te gebruiken – mobiele devices worden steeds belangrijker. Dit alles zorgt voor pittige uitdagingen voor de retailer. 

 

Gewijzigd consumentengedrag beïnvloedt de bedrijfsvoering van de retailer. Om te kunnen concurreren, moet hij kunnen voorzien in een optimale customer journey, waarbij de consument via alle kanalen eenzelfde positieve klantervaring opdoet. Daarvoor is totale integratie van alle verkoopkanalen essentieel, zodat hij een compleet klantbeeld kan creëren en precies weet welke kanalen voor welke omzet zorgen. 

 

Wat kunt u als retailer doen om in te spelen op deze ontwikkelingen? Vijf tips om nu al klaar te zijn voor de retailwereld van 2020. 

 

1. Laat zien wat u te bieden heeft.

Bied de consument de diepte en breedte van een online catalogus, ook in uw fysieke winkel. Denk aan een elektronische kiosk in uw winkel, waar klanten artikelen kunnen bestellen die niet op voorraad zijn of die alleen online beschikbaar zijn. Zo breidt u uw aanbod uit zonder dat dit tot hogere voorraadkosten leidt. Tegelijkertijd vergroot u uw omzetkansen.

 

2. Maak winkelen zo gemakkelijk mogelijk. Zorg voor convenience.

Zet technologie in waarmee het winkelen voor klanten echt gemakkelijk wordt. Denk aan sneller afrekenen door self-service, zodat klanten niet hoeven te wachten bij de kassa, contactloos betalen met NFC (near field communication), en beacons en mobiele verkooppunten om klanten optimaal te informeren over aanbiedingen.

 

Denk ook aan het afhalen van online bestelde producten in uw winkel. Retailers die dit mogelijk maakten, zagen hun omzet gemiddeld met twaalf procent toenemen. 

 

3. Vergroot de betrokkenheid in de winkel.

Voor klanten is winkelen meer dan een lijstje afwerken. Zij zoeken naar een ervaring. Bied daarom bijvoorbeeld digitale promoties en aanbevelingen aan in paskamers op basis van de artikelen in het winkelmandje van de klant. Zorg verder voor in-store digitale displays in de buurt van veelgekochte producten om de winkelende klant in actie te laten komen.

 

4. Zorg voor gepersonaliseerde promoties op alle kanalen.

Klanten overladen met irrelevante informatie leidt tot irritatie. Maar personalisatie kan een aanzienlijke positieve impact op de omzetstijging hebben – achttien procent gemiddeld, volgens een onderzoek van EKN Research.

 

Investeren in geïntegreerd campagnemanagement, micro-locatietechnologieën (zoals beacons) en customer analytics zijn belangrijke thema’s. Op die manier is iedere klant te herkennen en kunt u ieder van hen voorzien van honderd procent relevante informatie. 

 

5. Stel uw klanten in staat om optimaal te profiteren van de kracht van mobiel in de winkel.

Iedere klant in uw winkel beschikt over een mobiele telefoon. Profiteer daarvan en denk aan mogelijkheden voor bewegwijzering in de winkel op basis van wat er in de mobiele mand van de klant zit of het bieden van speciale promoties op de smartphone van de consument.

 

Om werk te kunnen maken van deze aanbevelingen heeft iedere retailer een stevige informaticabasis nodig in de vorm van een geïntegreerd ERP-platform. Avanade biedt met zijn Connected Retail-portfolio een compleet aanbod van oplossingen en services waarmee retailers niet alleen hun klanten optimaal bedienen, maar ook hun medewerkers voorzien van alle tools om hun werk efficiënt uit te voeren.

 

De retailoplossingen van Avanade bieden functionaliteit voor onder omni-channel sales & service, product- en prijsbeleid, supply chain management en financieel beheer. Daarnaast profiteert u van mogelijkheden voor onder meer assisted selling, mobile point of sale, digitale displays en kiosks, multi-channel marketing en business intelligence. Het belangrijkste voordeel is dat u werkt met één geïntegreerde omgeving, waarin al uw data eenduidig is vastgelegd en te gebruiken is voor alle processen. 

 

Kijk op www.avanade.be voor meer informatie over onze Connected Retail-oplossingen.

 

Avanade 
Guldensporenpark 76 
BLOK H
9820 Merelbeke 
Tel: +32 9 272 91 00

Fotogalerij

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Amazon denkt aan fysieke winkels in Duitsland

18/12/2017

De topman van de Duitse tak van Amazon heeft in een interview gezegd dat fysieke winkels van de online retailer in Duitsland slechts "een kwestie van tijd" zijn. Volgens hem is dat noodzakelijk, omdat de klant dat wil.

Beate Uhse vraagt faillissement aan

15/12/2017

Het Duitse eroticabedrijf Beate Uhse heeft het faillissement aangevraagd. Het bedrijf had al langer problemen om in een digitale wereld de omzet op peil te houden. De winkels blijven open. 

Deze retailers pakken uit met knappe kerstcommercials

15/12/2017

Heel wat internationale retailers pakken in de aanloop naar de eindejaarsfeesten uit met ambitieuze kerstcommercials. RetailDetail selecteerde twaalf opmerkelijke reclamespots. Laat u ook een traantje van ontroering?

Unizo wil geen verbod op plastic zakjes

15/12/2017

In tegenstelling tot Vlaams minister van Leefmilieu, Joke Schauvliege, is Unizo een verbod op plastic zakjes in de retail niet genegen. De organisatie pleit voor een systeem waarbij de klant moet betalen voor elk zakje.

Gent lanceert visienota voor handelsvestigingsbeleid

14/12/2017

Gent is naar eigen zeggen de eerste centrumstad (die in navolging van het decreet Integraal Handelsvestigingsbeleid van het Vlaams Parlement) een eigen visienota heeft opgesteld voor de toekomst van handelsvestigingen in de stad.

Alweer 10% meer online uitgaven in ons land

14/12/2017

Alle Belgen samen spendeerden de voorbije drie kwartalen liefst 7,35 miljard euro online, 10% meer dan in dezelfde periode van vorig jaar. De voorspelde kaap van tien miljard euro bestedingen is volgens GfK dan ook nog steeds haalbaar.

Back to top