RetailDetail Day 2017 stoomt u klaar voor de toekomst

RetailDetail Day 2017 stoomt u klaar voor de toekomst
Gino Van Ossel

Hoe blijven retailers ook morgen succesvol? Op de RetailDetail Day 2017 presenteren acht topondernemers hun eigenzinnige visie op de toekomst. Het wordt een congres dat barst van de inspiratie, zegt dagvoorzitter Gino Van Ossel.

Ondernemerschap

‘Futureproof!’, zo luidt de baseline dit jaar. Het thema is breed, aldus Gino Van Ossel. “We brengen sprekers en cases die uitmunten door verscheidenheid: zowel grote spelers als kleinere bedrijven, zowel food als non-food, zowel traditionele retailers als e-commercebedrijven, zowel nieuwkomers als gevestigde waarden.”
 

Wat ze gemeen hebben, is dat ze elk op hun eigen manier het verschil maken. “Het zijn mensen die hun eigen ding doen. Ondernemerschap is wat hen kenmerkt. En het zijn bedrijven waarvan we denken dat ze ook morgen succesvol zullen zijn. Maar uiteraard: de toekomst heeft veel verschijningsvormen.”

 

Markante foodspelers

Een eerste blok brengt twee markante spelers uit de foodbranche op het podium. Het inspirerende verhaal van de slaafvrije chocolade van Tony’s Chocolonely is van recente datum, het biologisch en vegetarisch restaurant Lombardia bestaat al sinds de jaren zeventig. Maar er is wel degelijk een link.
 

“Beide ondernemers, Ynzo Van Zanten en Alain Indria, zijn enorm gedreven en zetten sterk in op fairtrade. Bovendien brengen ze hun boodschap met een twist. Het hoeft allemaal niet té ernstig te zijn. Ze prediken niet enkel voor hun eigen kerk maar weten ook te groeien via klassieke kanalen en dat is opmerkelijk.”

 

Digitaal denken

In het tweede blok staat technologie centraal. Karel Demeester van KRL associates tastte gedurende jaren de digitale mogelijkheden af voor Coca-Cola in België en Europa. “Daarbij oversteeg hij de pure digitale marketing en keek hij ook naar het salesaspect. Hoe kunnen we samenwerken met HelloFresh? Wat kunnen we doen op de webshop van Colruyt? Het wordt een boeiend strategisch verhaal over digitaal denken vanuit de customer journey.”
 

Vervolgens geven enkele vernieuwende digitale bedrijven hun ‘elevator pitch’.
 

Sam Berteloot heeft een verleden als storyteller bij Club Brugge en begeeft zich met Snackbytes in de wereld van de content marketing. Hij mag al enkele toonaangevende retailers en fabrikanten tot zijn klanten rekenen: Schoenen Torfs, Q8, Belgica Meubelen, Greenyard Foods, Brugge Kaas
 

Customer centricity is van levensbelang voor merken die toekomstbestendig willen zijn. Leslie Cottenjé van Hello Customer presenteert vernieuwende een softwaretool die klanttevredenheid meet. “En het is opmerkelijk hoeveel retailklanten dat bedrijf al heeft: Brantano, e5 Mode, Lunch Garden, Veritas, ICI Paris XL… Dat intrigeert me.”
 

Vernieuwend is ook Hashting, het bedrijf van Karl De Beul dat een app ontwikkelde waarmee merken hun promotie-acties kunnen uitrollen naar alternatieve distributiekanalen, zoals cafés of apotheken. “Technologie maakt het mogelijk om op nieuwe manieren een relatie op te bouwen met je klanten.”
 

Groeiverhalen in mode

Een derde blok tenslotte focust op de modesector met twee aansprekende groeiverhalen.
 

“Luc Van Mol van ZEB is altijd een plezier om naar te luisteren. De man neemt immers geen blad voor de mond. Hij slaagt erin succesvol te groeien met een multimerkenconcept terwijl dat segment onder druk staat. Recent heeft hij ook de stap naar Wallonië gezet. Frappant.”
 

Net als het groeiverhaal van FNG Group, een echt ‘buy & build’ verhaal. “FNG is een voorloper in de consolidatie in de modesector en werd in korte tijd één van de grootste spelers in de Benelux. De Brantano case is tekenend. Dat bedrijf stond lang stil in een markt waar ketens groeien en zelfstandigen achteruitgaan. Maar na een noodzakelijke ingreep die je kunt catalogeren als ‘snoeien om te bloeien’ boeken de verbouwde winkels nu een omzetgroei van 25%, en dat zonder marketinginvesteringen – dus er zit zeker nog meer in.”
 

Categoriewinnaars 'Beste Winkelketen'

Nog een goede reden om er op 21 september bij te zijn: u komt als eerste te weten wie de categoriewinnaars zijn van de Qrf Beste Winkelketen van België en de Qrf Webshop Awards. De winnaars van die verkiezing mogen zich één jaar lang 'Beste Winkelketen van België' noemen. De overall-winnaar wordt naar jaarlijkse traditie op de RetailDetail Night bekendgemaakt.
 

Wil je erbij zijn op de RetailDetail Day op 21 september in Mechelen? Reserveer dan snel je plaats en klik hier voor meer info.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden"

17/11/2017

Volgens Mark Thomson, Director of Retail Industry Solutions bij Zebra, verandert de retail in de nabije toekomst ingrijpender dan in de voorbije vijftig jaar bij elkaar opgeteld.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Qrf Beste Winkelketen van België en Qrf Webshop Awards: spanning stijgt!

16/11/2017

Op donderdag 23 november is het zover: op die avond worden de winnaars van de ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ en ‘Qrf Webshop Awards’ bekendgemaakt tijdens de RetailDetail Night. 

Omzet 100 grootste webshops in België stijgt 13,5%

16/11/2017

De omzet van de top 100 webshops in België is van 3,7 miljard euro toegenomen naar 4,2 miljard euro, een stijging met 13,5%. Vooral voedingsmiddelen en huishoudelijke artikelen gaan vlotter over de digitale toonbank.

Supermarkten aan de ketting in regio Turnhout

16/11/2017

Grootwarenhuizen kunnen niet langer uitbreiden of nieuwe filialen openen in de stadsregio Turnhout. De maatregel moet de lokale handel in Turnhout, Vosselaar, Beerse en Oud-Turnhout een duwtje in de rug geven.

Topman Horeca Vlaanderen nieuwe baas Unizo

16/11/2017

Als de raad van bestuur van Unizo op 7 december het licht op groen zet, wordt Danny Van Assche de opvolger van Karel Van Eetvelt als topman bij ondernemersorganisatie. Voor de 45-jarige Van Assche zou dat een terugkeer naar de roots zijn.

Back to top