RetailDetail Day 2017 stoomt u klaar voor de toekomst

RetailDetail Day 2017 stoomt u klaar voor de toekomst
Gino Van Ossel

Hoe blijven retailers ook morgen succesvol? Op de RetailDetail Day 2017 presenteren acht topondernemers hun eigenzinnige visie op de toekomst. Het wordt een congres dat barst van de inspiratie, zegt dagvoorzitter Gino Van Ossel.

Ondernemerschap

‘Futureproof!’, zo luidt de baseline dit jaar. Het thema is breed, aldus Gino Van Ossel. “We brengen sprekers en cases die uitmunten door verscheidenheid: zowel grote spelers als kleinere bedrijven, zowel food als non-food, zowel traditionele retailers als e-commercebedrijven, zowel nieuwkomers als gevestigde waarden.”
 

Wat ze gemeen hebben, is dat ze elk op hun eigen manier het verschil maken. “Het zijn mensen die hun eigen ding doen. Ondernemerschap is wat hen kenmerkt. En het zijn bedrijven waarvan we denken dat ze ook morgen succesvol zullen zijn. Maar uiteraard: de toekomst heeft veel verschijningsvormen.”

 

Markante foodspelers

Een eerste blok brengt twee markante spelers uit de foodbranche op het podium. Het inspirerende verhaal van de slaafvrije chocolade van Tony’s Chocolonely is van recente datum, het biologisch en vegetarisch restaurant Lombardia bestaat al sinds de jaren zeventig. Maar er is wel degelijk een link.
 

“Beide ondernemers, Ynzo Van Zanten en Alain Indria, zijn enorm gedreven en zetten sterk in op fairtrade. Bovendien brengen ze hun boodschap met een twist. Het hoeft allemaal niet té ernstig te zijn. Ze prediken niet enkel voor hun eigen kerk maar weten ook te groeien via klassieke kanalen en dat is opmerkelijk.”

 

Digitaal denken

In het tweede blok staat technologie centraal. Karel Demeester van KRL associates tastte gedurende jaren de digitale mogelijkheden af voor Coca-Cola in België en Europa. “Daarbij oversteeg hij de pure digitale marketing en keek hij ook naar het salesaspect. Hoe kunnen we samenwerken met HelloFresh? Wat kunnen we doen op de webshop van Colruyt? Het wordt een boeiend strategisch verhaal over digitaal denken vanuit de customer journey.”
 

Vervolgens geven enkele vernieuwende digitale bedrijven hun ‘elevator pitch’.
 

Sam Berteloot heeft een verleden als storyteller bij Club Brugge en begeeft zich met Snackbytes in de wereld van de content marketing. Hij mag al enkele toonaangevende retailers en fabrikanten tot zijn klanten rekenen: Schoenen Torfs, Q8, Belgica Meubelen, Greenyard Foods, Brugge Kaas
 

Customer centricity is van levensbelang voor merken die toekomstbestendig willen zijn. Leslie Cottenjé van Hello Customer presenteert vernieuwende een softwaretool die klanttevredenheid meet. “En het is opmerkelijk hoeveel retailklanten dat bedrijf al heeft: Brantano, e5 Mode, Lunch Garden, Veritas, ICI Paris XL… Dat intrigeert me.”
 

Vernieuwend is ook Hashting, het bedrijf van Karl De Beul dat een app ontwikkelde waarmee merken hun promotie-acties kunnen uitrollen naar alternatieve distributiekanalen, zoals cafés of apotheken. “Technologie maakt het mogelijk om op nieuwe manieren een relatie op te bouwen met je klanten.”
 

Groeiverhalen in mode

Een derde blok tenslotte focust op de modesector met twee aansprekende groeiverhalen.
 

“Luc Van Mol van ZEB is altijd een plezier om naar te luisteren. De man neemt immers geen blad voor de mond. Hij slaagt erin succesvol te groeien met een multimerkenconcept terwijl dat segment onder druk staat. Recent heeft hij ook de stap naar Wallonië gezet. Frappant.”
 

Net als het groeiverhaal van FNG Group, een echt ‘buy & build’ verhaal. “FNG is een voorloper in de consolidatie in de modesector en werd in korte tijd één van de grootste spelers in de Benelux. De Brantano case is tekenend. Dat bedrijf stond lang stil in een markt waar ketens groeien en zelfstandigen achteruitgaan. Maar na een noodzakelijke ingreep die je kunt catalogeren als ‘snoeien om te bloeien’ boeken de verbouwde winkels nu een omzetgroei van 25%, en dat zonder marketinginvesteringen – dus er zit zeker nog meer in.”
 

Categoriewinnaars 'Beste Winkelketen'

Nog een goede reden om er op 21 september bij te zijn: u komt als eerste te weten wie de categoriewinnaars zijn van de Qrf Beste Winkelketen van België en de Qrf Webshop Awards. De winnaars van die verkiezing mogen zich één jaar lang 'Beste Winkelketen van België' noemen. De overall-winnaar wordt naar jaarlijkse traditie op de RetailDetail Night bekendgemaakt.
 

Wil je erbij zijn op de RetailDetail Day op 21 september in Mechelen? Reserveer dan snel je plaats en klik hier voor meer info.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Categoriewinnaars ‘Qrf Retailer of the Year 2017-2018’ bekend

22/09/2017

Gisteren maakte Qrf City Retail de veertig winnaars bekend van de Beste Winkelketen van België voor 2017-18. Klanten vinden betrouwbaarheid het allerbelangrijkst bij webshops, klantvriendelijkheid kan het verschil maken in fysieke winkels.

A.S. Adventure en Juttu samen in Brusselse flagshipstore

22/09/2017

A.S. Adventure en zusterketen Juttu gaan in maart van volgend jaar een gezamenlijke winkel openen in Brussel. Ze nemen daarbij het voormalige pand van Marks & Spencer aan de Guldenvlieslaan over.

Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Telenet en SBS brengen ‘tv-reclame op maat’

21/09/2017

Operator Telenet en tv-bedrijf SBS Belgium hebben hun testfase rond ‘gepersonaliseerde tv-reclame’ afgerond en gaan het systeem nu uitrollen. Het gaat om een heuse primeur in Europa.

Fred & Ginger en GINGER vloeien samen in Fred + Ginger

19/09/2017

Winkelconcepten Fred & Ginger en GINGER, allebei onderdeel van de FNG Group, vloeien samen onder de naam Fred + Ginger. Zo komen de kindercollecties van Fred & Ginger en de dameskleding van GINGER onder één dak terecht.

Back to top