RetailDetail Omnichannel Congress focust op pragmatisme

Hoe je als retailer de stap zet van ‘omnichannel’ naar ‘optichannel’? Dat hoor je op 31 januari van ervaringsdeskundigen als Alibaba, CASA, Miinto, SafeShops, bpost, deversbox.be en niet in het minst van retailexpert Gino Van Ossel.

 

De juiste keuzes maken

RetailDetail peilt elk jaar naar de heersende trends in e-commerce en digitalisering tijdens een evenement waar retailers hun 'best practices' delen met het publiek. Het thema van het RetailDetail Omnichannel Congress 2019 is niet toevallig ‘Van Omnichannel naar Optichannel’. We verwijzen hiermee naar het nieuwste boek van retailprofessor Gino Van Ossel: ‘Retail. De digitale hysterie voorbij’. Daarin pleit de auteur voor een pragmatische aanpak in het tijdperk van de digitalisering. Het komt erop aan de juiste keuzes te maken en de slimme balans te vinden tussen concurrentiekracht, klantgerichtheid en winstgevendheid.

 

Dat is ook precies wat de sprekers op het evenement komen illustreren. Neem interieurketen CASA bijvoorbeeld: in 2017 lanceerde de retailer zijn '20.20'-strategie. De ingrediënten? Een inspirerend winkelconcept gekoppeld aan een echte omnichannelbenadering met een nieuwe webshop, een click&collect-service en een bezorgdienst voor huis- en tuinmeubelen. Over de eerste resultaten leren we meer van Lucie Neyt, manager digitale communicatie.

 

Alibaba hoeft geen introductie meer, zou je denken, maar de Chinese internetgigant is vandaag veel meer dan een goedkope webshop voor elektro en gadgets. Het concern brengt Europese merken ook naar Azië en biedt kleine en middelgrote bedrijven uit de Benelux dan ook mooie opportuniteiten. China is immers een enorme markt waar de koopkracht bovendien nog steeds sterk groeit. Hoe je concreet de stap naar het Oosten kan zetten, vernemen we van business development manager Annemarie Zondervan.

 

Digitale durver

En kent u Miinto al? Het Deense modeplatform met Europese ambities slaat de brug tussen fysieke winkels en onlineshoppers en wil zelfstandige modeboetieks begeleiden in hun digitale avonturen. Het bedrijf sluit daartoe partnerships met merken en multimerkenboetieks, vanuit de overtuiging dat mode nog altijd in de fysieke winkels wordt gemaakt. Bestseller-eigenaar Anders Holch Povlsen is de belangrijkste investeerder. CEO Konrad A. Kierklo en Benelux-directeur Marc Kooiman komen de Benelux-aanpak illustreren.

 

Of wat te denken van de Versbox? Slager Henk De Vlieger uit Mariakerke won de 'Digitale Durver’ award voor zijn digitale innovatie in vers voedsel. DeVersbox.be stelt klanten in staat om hun bestellingen (vlees, vis, ...) online te plaatsen, te betalen en op te halen wanneer het hen uitkomt, in een afhaalkoelkast geïnstalleerd bij de lokale slager of visverkoper. Een concept dat nu snel uitbreiding kent.

 

Zesde Omnichannel Award

Aan het eind van de dag reikt RetailDetail bovendien al voor de zesde maal de Omnichannel Award uit. De genomineerden worden binnenkort bekend gemaakt en het publiek krijgt het laatste woord. Eerdere winnaars waren JBC (2018), Juttu (2017), Decathlon (2016), Schoenen Torfs (2015) en A.S. Adventure (2014).

 

Kortom, voldoende redenen om deze editie van het RetailDetail Omnichannel Congress niet te missen. Het evenement vindt plaats op 31 januari in UGC Mechelen. Via deze link vind je meer informatie en kan je je tickets bestellen.