Retailers stappen mee in duurzaam verhaal van Winkelpark Malinas

RetailDetail

Winkelpark Malinas in Mechelen, het duurzaamste retailpark van het land, pakt uit met enkele primeurs en mijlpalen: de eerste Belgische Albert Heijn XL en de eerste Vlaamse vestiging voor 4Murs, maar ook vestiging nummer 40 voor X2O en zelfs nummer 200 voor Action in België.

 

CO2-neutraal

Donderdagochtend beleefde Winkelpark Malinas in Mechelen zijn feestelijke opening: shoppers kunnen er terecht in negentien gloednieuwe winkels en één horecazaak. De verwachtingen zijn hooggespannen: ook in tijden van e-commerce gelooft vastgoedinvesteerder Mitiska REIM rotsvast in de toekomst van fysiek winkelen.

 

“Malinas is vlot bereikbaar en heeft winkels als Albert Heijn en Lidl in het aanbod, en is dus ideaal voor het convenienceshoppen”, zegt investeringsdirecteur Jan Du Bois. Bovendien zal dit retailpark CO2-neutraal zijn: “Malinas is het groenste, meest duurzame winkelpark van het land en wil daarmee een nieuwe standaard zetten.”

 

Duurzame Action

Onder de huurders vinden shoppers vertrouwde namen, waaronder heel wat retailers die hun bestaande maar verouderde baanwinkels aan het Keerdok verhuisden naar de nieuwe locatie. Daarnaast zijn er enkele opmerkelijke nieuwkomers. Letterlijk en figuurlijk de grootste blikvanger is uiteraard de eerste Belgische Albert Heijn XL, die in Mechelen meer dan ooit aandacht heeft voor lokaal assortiment

 

Voor Action betekent Malinas een kleine mijlpaal: hier opent namelijk de 200ste Belgische vestiging van de koopjesketen. Het is al de elfde winkelopening voor de non-food discounter dit jaar. Action biedt steeds meer duurzaam geproduceerde goederen aan, en werkt daarvoor samen met partners zoals het Better Cotton Initiative (BCI), FSC en Fairtrade. Nu al is 71% van de papier- en houtproducten en 90% van de katoenproducten van duurzame oorsprong. Het doel is 100% tegen 2025.

 

Vlaamse primeur

Badkamerspecialist X2O heeft ook wat te vieren: Mechelen is de veertigste showroom voor de keten, die de afgelopen twee jaar liefst dertien nieuwe vestigingen opende in België en Nederland. Dit jaar openen nog twee bijkomende winkels de deuren. Daarnaast investeert de retailer verder in digitale diensten, voor een betere omnichannel klantervaring.

 

Voor de Franse woon- en decoratieketen 4Murs is Malinas de eerste Vlaamse vestiging. De retailer heeft in totaal zo’n 110 winkels, waarvan een vijftal in Wallonië. 4Murs begon als specialist in behangpapier, maar breidde het assortiment intussen uit met meubelen, verlichting en allerlei decoratie- en lifestyleproducten. Het bedrijf koestert Europese ambities.

 

Hippe gordijnen

JBC introduceert in Mechelen enkele duurzame blikvangers. De modeketen slaat de handen in elkaar met Mechels circulair textiellab CiLAB, dat nieuwe, hippe gordijnen maakte van denim uit vorige JBC-collecties: ze worden gebruikt voor de pashokjes in de winkel. Je vindt er ook een duurzaamheidscorner met de JBC Local Market en een inzamelbox voor oude kledij.

 

Ook A.S. Adventure verhuisde van het Rode Kruisplein naar het nieuwe winkelpark. De retailer lanceert hier een innovatieve 3D-voetanalyse om de perfecte wandelschoen te vinden. Een prominente plek in de winkel krijgt het duurzaamheidskeurmerk ‘With love for our Planet’, dat aangeeft waarom een product een duurzamere keuze is. De retailer zet duurzame partners in de kijker, zoals Cool Earth, Eoca en het in Mechelen verankerde Natuurpunt. De winkel heeft een recycle box, in samenwerking met Wereldmissiehulp, een bronmeubel waar klanten water kunnen tappen in hun herbruikbare drinkfles, en een Dripl-automaat waar klanten een gezonde limonade kunnen tappen.