Retailers verzetten zich tegen Black Friday

Retailers verzetten zich tegen Black Friday
Shutterstock

In Frankrijk rijst er onder retailers verzet tegen Black Friday: sommigen boycotten het 'retailfeest', anderen gaan zelfs nog een stapje verder en sluiten hun webshop gewoon voor een dag.

Overconsumptie

Online meubelverkoper Camif is zo'n webshop die op 24 november, oftewel Black Friday, volledig sluit. Het bedrijf wil zo klanten wijzen op de overconsumptie die gepaard gaat met Black Friday. “De laatste vrijdag in november zal opnieuw een illustratie zijn van de absurde overconsumptie die de natuurlijke bronnen van onze planeet versneld uitput, om zo producten te maken voor consumenten die al te veel overbodige producten hebben. Producten die te vaak aan de andere kant van de wereld worden gemaakt door uitgebuite medewerkers”, meent CEO Emery Jacquillat.

 

Ook winkelketen Envie, dat in zijn 45 winkels elektronica verzamelt en repareert, doet niet mee aan Black Friday. Voor hen is het vrijdag Green Friday, waarmee de keten consumenten duidelijk wil maken dat ze minder afval moeten maken. Het bedrijf is zelfs van plan om daar een jaarlijkse afspraak van te maken.

 

Interieurketens als Maisons Du Monde besloten om geen kortingen te geven op Black Friday. Conforama, dat met zijn concept Maison Dépôt in Roncq de aanval inzet op consumenten uit West-Vlaanderen en Henegouwen, heeft de slogan "Bij ons is het elke dag Black Friday" geadopteerd.

 

In de Verenigde Staten doet outdoorketen REI al enkele jaren niet meer aan Black Friday, maar moedigt het zijn klanten aan om op die dag aan sport te doen. In 2015 zouden 1,3 miljoen mensen hun raad opgevolgd hebben.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Beate Uhse vraagt faillissement aan

15/12/2017

Het Duitse eroticabedrijf Beate Uhse heeft het faillissement aangevraagd. Het bedrijf had al langer problemen om in een digitale wereld de omzet op peil te houden. De winkels blijven open. 

Deze retailers pakken uit met knappe kerstcommercials

15/12/2017

Heel wat internationale retailers pakken in de aanloop naar de eindejaarsfeesten uit met ambitieuze kerstcommercials. RetailDetail selecteerde twaalf opmerkelijke reclamespots. Laat u ook een traantje van ontroering?

Unizo wil geen verbod op plastic zakjes

15/12/2017

In tegenstelling tot Vlaams minister van Leefmilieu, Joke Schauvliege, is Unizo een verbod op plastic zakjes in de retail niet genegen. De organisatie pleit voor een systeem waarbij de klant moet betalen voor elk zakje.

Gent lanceert visienota voor handelsvestigingsbeleid

14/12/2017

Gent is naar eigen zeggen de eerste centrumstad (die in navolging van het decreet Integraal Handelsvestigingsbeleid van het Vlaams Parlement) een eigen visienota heeft opgesteld voor de toekomst van handelsvestigingen in de stad.

Alweer 10% meer online uitgaven in ons land

14/12/2017

Alle Belgen samen spendeerden de voorbije drie kwartalen liefst 7,35 miljard euro online, 10% meer dan in dezelfde periode van vorig jaar. De voorspelde kaap van tien miljard euro bestedingen is volgens GfK dan ook nog steeds haalbaar.

Lees het nieuwe RetailDetail Magazine online

13/12/2017

Ja, er staat bekend volk op de cover van de decembereditie van RetailDetail Magazine, naar aanleiding van onze boeklancering. Maar blader vooral verder, want dit nummer staat ook boordevol boeiende interviews met grote namen uit de retailwereld.  

Back to top