Retailers willen af van lokale lasten | RetailDetail

Retailers willen af van lokale lasten

Retailers willen af van lokale lasten

Detailhandel Nederland wil dat gemeenten lokale lasten voor reclame en precario gaan schrappen en zelf belastingverordeningen zoals de ozb aanpassen. Dit bepleit de brancheorganisatie met het zicht op de gemeenteraadsverkiezingen van volgend jaar.  

Ozb steeg fors

Retailers in Nederlandse gemeenten kregen een forse stijging van de ozb-afdracht voor hun kiezen sinds de de vorige gemeenteraadsverkiezingen van drie jaar geleden. In ruim driekwart van de Nederlandse gemeenten stegen de lasten met meer dan de inflatie, in 152 gemeenten stegen deze met minstens 10%, zo blijkt uit berekeningen van Detailhandel Nederland.  Met andere lasten zoals precario en reclamebelasting die ondernemers dit jaar moeten betalen zijn ze aanzienlijk meer  kwijt aan diverse lokale belastingen.

 

Winkeliers in Groningen betalen dit jaar het meest aan ozb, met gemiddeld 3474 euro. Nijmegen, drie jaar geleden nog de duurste gemeente, heeft gemiddeld 3095 euro aan ozb-lasten. Op Texel is het voor ondernemers het goedkoopst: hier betalen ze 509 euro, zo analyseerde Detailhandel Nederland de winkelierskosten op basis van de COELO-monitor 2017.

 

Reclamelasten wekken ergernis

De gemeentelijke lasten voor reclame zoals bijvoorbeeld naamborden, lichtbakken, luifels en uitstallingen van winkels wekken ergernis bij ondernemers. Ze zijn niet uit te leggen en controleren kost bovendien tijd, aldus Detailhandel Nederland. Het zou volgens de organisatie beter zijn om reclame op te nemen in een reclamenota, reclamerichtlijnen of door het instellen van een bedrijveninvesteringszone (BIZ).

 

“Voor een simpel reclamebord moeten winkeliers soms al honderden euro’s per jaar afdragen aan de gemeente. Dit is natuurlijk niet meer van deze tijd. Reclameborden, luifels en uitstallingen zijn onderdeel van het hebben van een winkel. Aangezien een grote stad als Amsterdam al is gestopt met de reclamebelasting, hebben andere steden geen excuus meer om dat voorbeeld niet te volgen”, meent Dolf Kloosterziel van Detailhandel Nederland.

 

Reclame en precario afschaffen

Detailhandel Nederland pleit voor afschaffen van de reclame- en precariobelasting en ziet twee opties. “Het nieuwe, te formeren kabinet kan hierover een afspraak maken in het regeerakkoord. Niet alleen de huidige onderhandelaars van VVD en D66, maar ook CU en SGP spreken in hun partijprogramma’s over het anders inrichten van het lokale belastingstelsel. Wij hopen dat zij hierbij een einde willen maken aan de gemeentelijke mogelijkheid tot het heffen van reclame- en precariobelastingen”, aldus Kloosterziel.

 

Het maximale ozb-tarief zou bovendien flexibeler moeten worden en meer moeten meebewegen met het economisch tij, aldus Kloosterziel. “Daarnaast kan de plaatselijke politiek natuurlijk ook zelf maatregelen nemen door de belastingverordeningen aan te passen. De komende gemeenteraadsverkiezingen bieden hiervoor de uitgelezen kans. Gemeenteraadsleden kunnen een verbeterd belastingbeleid onderdeel maken van de nieuwe coalitieakkoorden die volgend jaar worden gesloten.”

 

Advies voor gemeenten

Detailhandel Nederland geeft aan gemeenteraadsleden meer adviezen voor detailhandelsvriendelijk gemeentelijk beleid. De organisatie lanceerde met het oog op de volgende gemeenteraadsverkiezingen hiervoor haar verkiezingsbrochure. Gemeenten kunnen naast lagere lokale lasten ook andere maatregelen nemen om winkelgebieden te versterken, zoals het tegengaan van leegstand, een gastvrij parkeerbeleid en het verbeteren van de veiligheid in winkelgebieden. 

 

Detailhandel Nederland brengt in september weer de lokale monitor uit, waarin ook de ozb-cijfers voor 36 geselecteerde gemeenten voorkomen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Amazon telt al 100 miljoen Prime-abonnees

19/04/2018

E-commercegigant Amazon heeft de kaap van de honderd miljoen Prime-abonnees overschreden. En dat is maar een van de vele mijlpalen waarover CEO Jeff Bezos het heeft in zijn jaarlijkse brief aan de aandeelhouders.

Tien tips om de digitale retailreuzen te verslaan

19/04/2018

“Verkoop wat mensen willen, niet wat je hebt.” Zo luidt het bondige advies van Myrna Moorthamer en Arjan Leest (Retail Rebels) aan retailers die de digitale revolutie willen overleven.

Distributeurs en transporteurs eisen schonere vrachtwagens

19/04/2018

35 bedrijven, waaronder Colruyt, Carrefour en Ikea, vragen dat Europa de constructeurs van vrachtwagens verplicht de uitstoot tegen 2025 met een vierde terug te dringen. “Totaal onrealistisch”, reageert de spreekbuis van de constructeurs.

“Tijd voor actie: kleinhandelaars online laten floreren”

18/04/2018

Vandaag kreeg fase 2 van de campagne “Het Internet. Ook uw zaak” zijn officiële aftrap in een Mechelse lederwarenwinkel. De campagne wil kleinhandelaars zo veel mogelijk aan een webshop helpen.

JD.com gaat duizend winkels per dag openen

17/04/2018

JD.com heeft plannen om maar liefst duizend supermarkten per dag te openen in China. Met dit indrukwekkende streefdoel zet het tweede grootste e-commercebedrijf van het land zijn ambities om ook de offline markt te veroveren, kracht bij.

Pets Place verkoopt nu ook in België via bol.com

17/04/2018

Pets Place gaat zijn volledige assortiment van huis- en erfdierproducten nu ook via bol.com verkopen. De Nederlandse keten hoopt daarmee ook Belgische klanten te werven en te beleveren vanuit zijn distributiecentrum in Ede.