Ruim 720.000 Belgen willen geen commerciële telefoontjes meer

Ruim 720.000 Belgen willen geen commerciële telefoontjes meer

Al 723.633 consumenten hebben op de website bel-me-niet-meer.be aangegeven dat ze geen telefoontjes meer willen ontvangen van televerkopers. Opmerkelijk: één op de twee inschrijvingen komt uit Wallonië en mannen zijn zwaar oververtegenwoordigd.

Centraal registratiepunt doet inschrijvingen pieken

Sinds 1 juli heeft ons land een centraal registratiepunt voor al wie niet langer commerciële telefoontjes wil krijgen. De lancering van de website bel-me-niet-meer.be heeft het aantal registraties flink doen stijgen, zo meldt minister van Consumentenzaken Kris Peeters (CD&V): in juli was er een forse piek met 88.854 nieuwe inschrijvingen, in augustus kwamen er daar nog eens 52.992 bij. Dat bracht het totaal op 723.633 consumenten.

 

Opvallend is dat de mannen met 70% van de inschrijvingen zwaar oververtegenwoordigd zijn op de lijst, terwijl ook meer dan de helft van de inschrijvingen (53% om precies te zijn) uit Wallonië komt. Een derde (34%) is afkomstig uit Vlaanderen en een tiende (9%) uit Brussel.

 

"Kostenbesparing voor ondernemingen"

"De oprichting van één centraal registratiepunt maakt de registratie efficiënter, niet alleen voor de consument, maar ook voor de ondernemingen die aan telefonische 'direct marketing' doen", zegt Kris Peeters. "Zij kunnen nu met zekerheid - dat is trouwens een verplichting - op één plaats nagaan of een abonnee via de telefoon gecontacteerd mag worden om commerciële redenen. Dit is een administratieve vereenvoudiging én een kostenbesparing voor de ondernemingen."

 

De nieuwe lijst vervangt de vrijwillige 'bel-me-niet-meer'-lijst van de BDMA, de Belgian Direct Marketing Association. Die lijst werd trouwens ook maar gebruikt door slechts 11 van de 50 telefoonoperatoren die in ons land actief zijn.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden"

17/11/2017

Volgens Mark Thomson, Director of Retail Industry Solutions bij Zebra, verandert de retail in de nabije toekomst ingrijpender dan in de voorbije vijftig jaar bij elkaar opgeteld.

Qrf Beste Winkelketen van België en Qrf Webshop Awards: spanning stijgt!

16/11/2017

Op donderdag 23 november is het zover: op die avond worden de winnaars van de ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ en ‘Qrf Webshop Awards’ bekendgemaakt tijdens de RetailDetail Night. 

Omzet 100 grootste webshops in België stijgt 13,5%

16/11/2017

De omzet van de top 100 webshops in België is van 3,7 miljard euro toegenomen naar 4,2 miljard euro, een stijging met 13,5%. Vooral voedingsmiddelen en huishoudelijke artikelen gaan vlotter over de digitale toonbank.

Supermarkten aan de ketting in regio Turnhout

16/11/2017

Grootwarenhuizen kunnen niet langer uitbreiden of nieuwe filialen openen in de stadsregio Turnhout. De maatregel moet de lokale handel in Turnhout, Vosselaar, Beerse en Oud-Turnhout een duwtje in de rug geven.

Topman Horeca Vlaanderen nieuwe baas Unizo

16/11/2017

Als de raad van bestuur van Unizo op 7 december het licht op groen zet, wordt Danny Van Assche de opvolger van Karel Van Eetvelt als topman bij ondernemersorganisatie. Voor de 45-jarige Van Assche zou dat een terugkeer naar de roots zijn.

Barbie wijst G.I. Joe & Co (voorlopig?) af

16/11/2017

Speelgoedreus Mattel zou het overnamebod door concurrent Hasbro hebben afgewezen, schrijft persbureau Reuters op basis van bronnen dicht bij het dossier. Welke gevolgen dat heeft, is vooralsnog onduidelijk.

Back to top