Ruim 720.000 Belgen willen geen commerciële telefoontjes meer

Ruim 720.000 Belgen willen geen commerciële telefoontjes meer

Al 723.633 consumenten hebben op de website bel-me-niet-meer.be aangegeven dat ze geen telefoontjes meer willen ontvangen van televerkopers. Opmerkelijk: één op de twee inschrijvingen komt uit Wallonië en mannen zijn zwaar oververtegenwoordigd.

Centraal registratiepunt doet inschrijvingen pieken

Sinds 1 juli heeft ons land een centraal registratiepunt voor al wie niet langer commerciële telefoontjes wil krijgen. De lancering van de website bel-me-niet-meer.be heeft het aantal registraties flink doen stijgen, zo meldt minister van Consumentenzaken Kris Peeters (CD&V): in juli was er een forse piek met 88.854 nieuwe inschrijvingen, in augustus kwamen er daar nog eens 52.992 bij. Dat bracht het totaal op 723.633 consumenten.

 

Opvallend is dat de mannen met 70% van de inschrijvingen zwaar oververtegenwoordigd zijn op de lijst, terwijl ook meer dan de helft van de inschrijvingen (53% om precies te zijn) uit Wallonië komt. Een derde (34%) is afkomstig uit Vlaanderen en een tiende (9%) uit Brussel.

 

"Kostenbesparing voor ondernemingen"

"De oprichting van één centraal registratiepunt maakt de registratie efficiënter, niet alleen voor de consument, maar ook voor de ondernemingen die aan telefonische 'direct marketing' doen", zegt Kris Peeters. "Zij kunnen nu met zekerheid - dat is trouwens een verplichting - op één plaats nagaan of een abonnee via de telefoon gecontacteerd mag worden om commerciële redenen. Dit is een administratieve vereenvoudiging én een kostenbesparing voor de ondernemingen."

 

De nieuwe lijst vervangt de vrijwillige 'bel-me-niet-meer'-lijst van de BDMA, de Belgian Direct Marketing Association. Die lijst werd trouwens ook maar gebruikt door slechts 11 van de 50 telefoonoperatoren die in ons land actief zijn.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Stakingen bij SportsDirect na aankondiging sluiting winkels

25/09/2017

Dit weekend zijn er bij 21 vestigingen van sportketen SportsDirect stakingen geweest. Die zijn het gevolg van de moeilijke onderhandelingen rond de sluiting van enkele winkels in België. Eerder was er ook al protest bij de Belgische hoofdzetel.

United Brands op rand van faillissement

25/09/2017

Sportketen United Brands zit in slechte papieren en heeft van de rechtbank van koophandel in Mechelen bescherming tegen haar schuldeisers gekregen. De keten heeft momenteel nog acht vestigingen in België.

Categoriewinnaars ‘Qrf Retailer of the Year 2017-2018’ bekend

22/09/2017

Gisteren maakte Qrf City Retail de veertig winnaars bekend van de Beste Winkelketen van België voor 2017-18. Klanten vinden betrouwbaarheid het allerbelangrijkst bij webshops, klantvriendelijkheid kan het verschil maken in fysieke winkels.

A.S. Adventure en Juttu samen in Brusselse flagshipstore

22/09/2017

A.S. Adventure en zusterketen Juttu gaan in maart van volgend jaar een gezamenlijke winkel openen in Brussel. Ze nemen daarbij het voormalige pand van Marks & Spencer aan de Guldenvlieslaan over.

Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Back to top