Ruim 720.000 Belgen willen geen commerciële telefoontjes meer | RetailDetail

Ruim 720.000 Belgen willen geen commerciële telefoontjes meer

Ruim 720.000 Belgen willen geen commerciële telefoontjes meer

Al 723.633 consumenten hebben op de website bel-me-niet-meer.be aangegeven dat ze geen telefoontjes meer willen ontvangen van televerkopers. Opmerkelijk: één op de twee inschrijvingen komt uit Wallonië en mannen zijn zwaar oververtegenwoordigd.

Centraal registratiepunt doet inschrijvingen pieken

Sinds 1 juli heeft ons land een centraal registratiepunt voor al wie niet langer commerciële telefoontjes wil krijgen. De lancering van de website bel-me-niet-meer.be heeft het aantal registraties flink doen stijgen, zo meldt minister van Consumentenzaken Kris Peeters (CD&V): in juli was er een forse piek met 88.854 nieuwe inschrijvingen, in augustus kwamen er daar nog eens 52.992 bij. Dat bracht het totaal op 723.633 consumenten.

 

Opvallend is dat de mannen met 70% van de inschrijvingen zwaar oververtegenwoordigd zijn op de lijst, terwijl ook meer dan de helft van de inschrijvingen (53% om precies te zijn) uit Wallonië komt. Een derde (34%) is afkomstig uit Vlaanderen en een tiende (9%) uit Brussel.

 

"Kostenbesparing voor ondernemingen"

"De oprichting van één centraal registratiepunt maakt de registratie efficiënter, niet alleen voor de consument, maar ook voor de ondernemingen die aan telefonische 'direct marketing' doen", zegt Kris Peeters. "Zij kunnen nu met zekerheid - dat is trouwens een verplichting - op één plaats nagaan of een abonnee via de telefoon gecontacteerd mag worden om commerciële redenen. Dit is een administratieve vereenvoudiging én een kostenbesparing voor de ondernemingen."

 

De nieuwe lijst vervangt de vrijwillige 'bel-me-niet-meer'-lijst van de BDMA, de Belgian Direct Marketing Association. Die lijst werd trouwens ook maar gebruikt door slechts 11 van de 50 telefoonoperatoren die in ons land actief zijn.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Een mooiere en energiezuinigere winkel zonder investering

18/07/2018

(publireportage) Wilt u al uw winkelfilialen voorzien van LED-verlichting? Maar ziet u op tegen het gedoe, om van de forse investering nog maar te zwijgen? Maxeda kiest daarom voor Light as a Service voor hun Brico en Praxis winkels en bespaart tot wel 70% aan energie.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.