Russische supermarktketen neemt robots in dienst | RetailDetail

Russische supermarktketen neemt robots in dienst

Russische supermarktketen neemt robots in dienst
Foto: FotograFFF / Shutterstock.com

De Russische keten Lenta heeft zeven robots aan het werk gezet in zijn supermarkten in Moskou. De Promobots begroeten vaste klanten bij naam, tonen nieuwe producten en helpen verder met promoties.

Persoonlijk klanten begroeten

In zeven supermarkten van Ruslands tweede grootste hypermarktketen staat een robot voortaan de medewerkers bij. De nieuwkomers bewegen zich zelfstandig door de rayons en gaan in gesprek met de klanten. Ze moeten informatie geven over kortingsacties en andere promoties en nieuwe producten demonstreren. Dankzij gezichtherkenningssoftware kunnen de robots vaste klanten zelfs herkennen en persoonlijk aanspreken.

 

Het is de eerste keer dat autonome servicerobots zo talrijk in een retailomgeving worden toegepast, menen de ontwikkelaars van Promobot. Nochtans worden robots al geregeld ingezet, zij het dan eerder om repetitieve taken te vervullen waarbij geen direct klantencontact nodig is: Ahold Delhaize-dochter Giant heeft deze zomer Marty in zijn supermarkten neergepoot: de robot gaat de winkel rond en checkt er constant de prijzen en voorraden. Marty kijkt ook uit voor gevaren op de winkelvloer, zoals gladde vloeren of wankele stapels. Walmart voert momenteel de grootste test met dit soort robots: in vijftig winkels scannen robots sinds vorige maand de schappen.

 

Vooral voor grote zelfbedieningszaken

Waar robots wel ingezet worden voor klanteninteractie gaat het meestal om tijdelijke en kleinschalige proefprojecten, zoals de robot die boodschappen draagt bij Auchan in Englos, de bestelrobot van KFC in Shanghai en de testen met robot Pepper bij Pizza Hut en bij Carrefour in Parijs.

 

Een studie naar robotica in retail van consultancybedrijf Roland Berger wees uit dat robots vooral geschikt zijn voor grote winkels met een breed assortiment en waar vooral met zelfbediening wordt gewerkt. Geschikte sectoren zijn dan ook elektronica of doe-het-zelf, terwijl in het luxesegment consumenten nog meer rekenen op een persoonlijke, menselijke bediening. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Kassaloos shoppen en betalen nu ook naar OKay

13/08/2018

Na de Spar-winkels van Colruyt Group kan je nu ook kassaloos winkelen bij OKay en OKay Compact. Met de app ‘Scan. Pay. Go.’ lopen shoppers de winkel uit zonder nog aan een kassa aan te hoeven schuiven.

Amazon mag levering volgende dag niet garanderen

13/08/2018

De Britse reclamewaakhond heeft het niet voor Amazons belofte om bestellingen van Prime-leden de volgende dag te zullen leveren. Tijdens de feestdagen vorig jaar waren er vertragingen, dus moet Amazon de garantie schrappen.

RetailDetail Day 2018: geobsedeerd door de klant

13/08/2018

Meer dan ooit staat de klant hoog op de agenda van retailers en merken. Maar is dat niet altijd zo geweest? De RetailDetail Day kijkt voorbij de hype en peilt naar de essentie van klantgericht ondernemen in het digitale tijdperk.

United Petfood blijft op overnamepad

09/08/2018

United Petfood, fabrikant van honden- en kattenbrokken en hofleverancier van menig huismerk van supermarkten, rijgt de overnames aan elkaar. Een maand na de overname van een Spaanse concurrent doen de Gentenaars dat kunstje nog eens over in Roemenië.

Hoe koopt de consument van morgen?

09/08/2018

Wist je dat winkelen en kopen twee verschillende activiteiten zijn geworden? De weg die de klant van de toekomst aflegt, ziet er helemaal anders uit. Beleef hem zelf in een Inspiration Tour van retailhub en dompel je onder in 1.250 m² innovatie. 

Decathlon neemt Zwitserse sportketen Athleticum over

09/08/2018

Decathlon neemt de Zwitserse sportketen Athleticum over. Verkoper Maus Frères krijgt een minderheidsbelang in Decathlon Zwitserland, een overnamebedrag is niet meegedeeld.