Russische supermarktketen neemt robots in dienst

Russische supermarktketen neemt robots in dienst
Foto: FotograFFF / Shutterstock.com

De Russische keten Lenta heeft zeven robots aan het werk gezet in zijn supermarkten in Moskou. De Promobots begroeten vaste klanten bij naam, tonen nieuwe producten en helpen verder met promoties.

Persoonlijk klanten begroeten

In zeven supermarkten van Ruslands tweede grootste hypermarktketen staat een robot voortaan de medewerkers bij. De nieuwkomers bewegen zich zelfstandig door de rayons en gaan in gesprek met de klanten. Ze moeten informatie geven over kortingsacties en andere promoties en nieuwe producten demonstreren. Dankzij gezichtherkenningssoftware kunnen de robots vaste klanten zelfs herkennen en persoonlijk aanspreken.

 

Het is de eerste keer dat autonome servicerobots zo talrijk in een retailomgeving worden toegepast, menen de ontwikkelaars van Promobot. Nochtans worden robots al geregeld ingezet, zij het dan eerder om repetitieve taken te vervullen waarbij geen direct klantencontact nodig is: Ahold Delhaize-dochter Giant heeft deze zomer Marty in zijn supermarkten neergepoot: de robot gaat de winkel rond en checkt er constant de prijzen en voorraden. Marty kijkt ook uit voor gevaren op de winkelvloer, zoals gladde vloeren of wankele stapels. Walmart voert momenteel de grootste test met dit soort robots: in vijftig winkels scannen robots sinds vorige maand de schappen.

 

Vooral voor grote zelfbedieningszaken

Waar robots wel ingezet worden voor klanteninteractie gaat het meestal om tijdelijke en kleinschalige proefprojecten, zoals de robot die boodschappen draagt bij Auchan in Englos, de bestelrobot van KFC in Shanghai en de testen met robot Pepper bij Pizza Hut en bij Carrefour in Parijs.

 

Een studie naar robotica in retail van consultancybedrijf Roland Berger wees uit dat robots vooral geschikt zijn voor grote winkels met een breed assortiment en waar vooral met zelfbediening wordt gewerkt. Geschikte sectoren zijn dan ook elektronica of doe-het-zelf, terwijl in het luxesegment consumenten nog meer rekenen op een persoonlijke, menselijke bediening. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Gent lanceert visienota voor handelsvestigingsbeleid

14/12/2017

Gent is naar eigen zeggen de eerste centrumstad (die in navolging van het decreet Integraal Handelsvestigingsbeleid van het Vlaams Parlement) een eigen visienota heeft opgesteld voor de toekomst van handelsvestigingen in de stad.

Zo verbetert JBC de winkelervaring

14/12/2017

JBC opent vandaag haar Innovation Lab op de Corda Campus in Hasselt. De kledingketen experimenteert er met bewegingssensoren, gepersonaliseerde in-store boodschappen, een pop-up printshop en een feedbacktotem.

Analyse: Hoe Colruyt Group zich wapent voor een prijsoorlog

14/12/2017

Ondanks krimpende marges zal Colruyt niet afstappen van zijn laagsteprijsgarantie: om een eventuele prijsoorlog te financieren zoekt de retailer zijn heil in automatisering, productiviteitswinst en iets kleinere winkels.

Alweer 10% meer online uitgaven in ons land

14/12/2017

Alle Belgen samen spendeerden de voorbije drie kwartalen liefst 7,35 miljard euro online, 10% meer dan in dezelfde periode van vorig jaar. De voorspelde kaap van tien miljard euro bestedingen is volgens GfK dan ook nog steeds haalbaar.

Lidl Kapellen na jarenlange lijdensweg eindelijk open

14/12/2017

Bijna vier jaar nadat het openbaar onderzoek van start ging, is de nieuwbouw-Lidl in Kapellen eindelijk geopend. Na tal van procedures moest de versdiscounter, onder druk van de buurt die vreesde voor een verkeersinfarct, zijn oorspronkelijke plannen bijschaven.

Back to top