Russische supermarktketen neemt robots in dienst | RetailDetail

Russische supermarktketen neemt robots in dienst

Russische supermarktketen neemt robots in dienst
Foto: FotograFFF / Shutterstock.com

De Russische keten Lenta heeft zeven robots aan het werk gezet in zijn supermarkten in Moskou. De Promobots begroeten vaste klanten bij naam, tonen nieuwe producten en helpen verder met promoties.

Persoonlijk klanten begroeten

In zeven supermarkten van Ruslands tweede grootste hypermarktketen staat een robot voortaan de medewerkers bij. De nieuwkomers bewegen zich zelfstandig door de rayons en gaan in gesprek met de klanten. Ze moeten informatie geven over kortingsacties en andere promoties en nieuwe producten demonstreren. Dankzij gezichtherkenningssoftware kunnen de robots vaste klanten zelfs herkennen en persoonlijk aanspreken.

 

Het is de eerste keer dat autonome servicerobots zo talrijk in een retailomgeving worden toegepast, menen de ontwikkelaars van Promobot. Nochtans worden robots al geregeld ingezet, zij het dan eerder om repetitieve taken te vervullen waarbij geen direct klantencontact nodig is: Ahold Delhaize-dochter Giant heeft deze zomer Marty in zijn supermarkten neergepoot: de robot gaat de winkel rond en checkt er constant de prijzen en voorraden. Marty kijkt ook uit voor gevaren op de winkelvloer, zoals gladde vloeren of wankele stapels. Walmart voert momenteel de grootste test met dit soort robots: in vijftig winkels scannen robots sinds vorige maand de schappen.

 

Vooral voor grote zelfbedieningszaken

Waar robots wel ingezet worden voor klanteninteractie gaat het meestal om tijdelijke en kleinschalige proefprojecten, zoals de robot die boodschappen draagt bij Auchan in Englos, de bestelrobot van KFC in Shanghai en de testen met robot Pepper bij Pizza Hut en bij Carrefour in Parijs.

 

Een studie naar robotica in retail van consultancybedrijf Roland Berger wees uit dat robots vooral geschikt zijn voor grote winkels met een breed assortiment en waar vooral met zelfbediening wordt gewerkt. Geschikte sectoren zijn dan ook elektronica of doe-het-zelf, terwijl in het luxesegment consumenten nog meer rekenen op een persoonlijke, menselijke bediening. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Hoe Polette de Zara van de brillen wil worden

25/06/2018

Excentrieke designmonturen voor geen geld, online besteld en rechtstreeks geleverd vanuit de fabriek in China: Polette gaat voor niets minder dan disruptie in de optiekwereld. Het fast-fashion brillenmerk wil de wereld veroveren.

Standaard Boekhandel opent Brusselse flagshipstore

25/06/2018

In de Brusselse voetgangerszone mikt Standaard Boekhandel op een internationaal publiek met een grote keuze aan boeken in het Frans en het Engels. Ook de schrijf- en papierwaren van zusterketen Club krijgen alle ruimte.

Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

H&M brengt eigen hersteldienst naar winkels

21/06/2018

H&M introduceert een nieuw concept: in de afdeling Take Care van sommige winkels kun je kleren laten herstellen of personaliseren. Zowel in de gloednieuwe winkel in Parijs als in het vlaggenschip in Hamburg is al een hersteldienst te vinden.

Pabo start door als ‘be you’

21/06/2018

Het failliete erotiekconcern Beate Uhse, het moederbedrijf achter Pabo, neemt een doorstart onder een nieuwe merknaam. De focus ligt op online handel.

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.