Ruud Belmans (Pinkeye): “Van ‘make it yours’ naar ‘make it theirs’”

Ruud Belmans (Pinkeye): “Van ‘make it yours’ naar ‘make it theirs’”

“Achter elk merk moet een goed verhaal zitten. Alleen op die manier kan je consumenten duurzaam binden aan je merk”, zegt Ruud Belmans, creatief directeur van designbureau Pinkeye. Het concrete belang van goede verhalen belicht hij tijdens de RetailDetail Day.

 

Het verhaal eigen maken

“Achter elk merk moet een goed verhaal zitten. Het bedrijf moet er volledig achterstaan en er ook consistent naar handelen. ‘Make the story yours’ dus. Eens dat in orde is, kan het naar de consumenten worden gebracht, met de bedoeling dat die zich het verhaal eigen maken. Anders gezegd: een evolutie van ‘make it yours’ naar ‘make it theirs’. Alleen op die manier kan je consumenten duurzaam binden aan je merk”, vertelt Ruud Belmans.


Belmans is creatief directeur van Pinkeye, de Antwerpse studio die hij in 2006 samen met Thomas Vanden Abeele oprichtte en dat zich focust op het ontwerpen van interieurs voor retail en hospitality, het design van producten en verpakkingen en het grafisch ontwerp van logo’s. “Met als rode draad dat we altijd voor merken werken”, aldus Belmans. De klantenlijst vermeldt namen als Coca-Cola, Douwe Egberts, Duvel Moortgat, Eskimo, Komono, MAC Cosmetics en Timberland.


Trek je waarden door in alle activiteiten

Op de RetailDetail Day op 24 september, op de Lamot-site in Mechelen, belicht Ruud Belmans de belangrijke rol van sterke merkverhalen en de manier waarop die kunnen worden vertaald naar de klant aan de hand van concrete voorbeelden.


Belmans: “We kunnen slechts aan de slag als het verhaal rond een merk duidelijk is en de opdrachtgever er volledig achterstaat. Het komt er vervolgens op aan dat de waarden in dit verhaal worden doorgetrokken in alle activiteiten, met als uiteindelijk doel dat de consument erop inpikt en het verhaal tot het zijne maakt.”


“Om zeker te zijn van de consistentie van het verhaal, brainstormen we er telkens over met een heel team, waarbij we soms met een heel ander voorstel voor de dag komen dan wat de opdrachtgever eerst in gedachten had.”


“Online gewoon deel van het totaal”

“Een veel voorkomende fout is dat het verhaal te vaag is. Als je niet goed weet was de positionering is, kan je het merk niet goed neerzetten. Vooral bij bedrijven die al even aan de slag zijn, dreigt een verwatering – met als gevolg dat de consument misschien afhaakt.”


Pinkeye richt zich momenteel voornamelijk op de fysieke producten en de winkelpunten. “Met online zijn we nog niet zo hard bezig, maar het komt wel. Bovendien willen we dit niet apart zien van de rest. Online maakt gewoon deel uit van de totale winkelervaring”, aldus nog Belmans.

 

Wil je er zelf ook bij zijn op de RetailDetail 2015 met thema 'Transforming Retail'? Schrijf je dan nog snel in via retaildetail.be/events.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eerste winkels The Mint openen deuren

18/10/2017

De eerste winkels in The Mint, het vernieuwde Muntcentrum in Brussel, hebben de deuren geopend. Iam en Nyx kregen de primeur, morgen en overmorgen zullen nog een aantal merken hun voorbeeld volgen.

RetailDetail Magazine #5 staat online

18/10/2017

Op de cover van de oktobereditie van RetailDetail Magazine prijkt de nieuwe CEO van e5 mode, Alexander Talpe. Verder in dit nummer: een uitgebreid dossier over winkelvastgoed en stadsmobiliteit.

Nederlandse brillenverkoper Eyelove nu ook in België

18/10/2017

Het Nederlandse Eyelove, een prijzenbreker op de brillenmarkt, opent vandaag zijn eerste twee winkels in België. Daarnaast worden er ook al gesprekken gevoerd om snel nog meer vestigingen te openen.

Richemont verwacht forse winststijging voor eerste halfjaar

17/10/2017

Het Zwitserse luxebedrijf Richemont, eigenaar van onder andere horlogemerk Cartier, verwacht dat de winst voor de eerste helft van het boekjaar met maar liefst 80% de hoogte in gaat. De omzet gaat met meer dan 10% vooruit.

“Klantenkaarten leveren amper iets op”

17/10/2017

Klantenkaarten leveren trouwe klanten amper iets op: dat is de conclusie die Het Belang van Limburg trekt na een onderzoek bij twintig grote ketens. Die ketens zeggen dan weer dat de krant te weinig rekening houdt met persoonlijke promoties.

Safe.Shop is nieuw wereldwijd e-commercekeurmerk

16/10/2017

Met Safe.Shop is het eerste wereldwijde keurmerk voor de e-commercesector gelanceerd. Momenteel zijn er nog maar twaalf landen aangesloten, maar dat aantal moet in de toekomst flink uitgebreid worden.

Back to top