Sainsbury’s test microwinkels voor haastige consumenten | RetailDetail

Sainsbury’s test microwinkels voor haastige consumenten

Sainsbury’s test microwinkels voor haastige consumenten

De Britse supermarktketen Sainsbury's gaat microwinkels van amper 100 m² uittesten, die gericht zijn op haastige consumenten. Als de eerste testen slagen, ziet de keten een potentieel voor een duizendtal van zulke winkels.

Groeiende markt voor buurtwinkels

Sainsbury's heeft momenteel al ongeveer 750 kleinere gemakswinkels, maar die zijn toch nog bijna drie keer groter dan het nieuwe concept. In de microwinkels zal dan ook maar plaats zijn voor een duizendtal producten, zoals brood, salades, sushi, vlees en klaargemaakte maaltijden. Alles is gericht op een snelle hap: er zullen bijvoorbeeld geen schoonmaakproducten te vinden zijn.

 

De eerste microwinkel opende nog maar pas zijn deuren, maar de volgende twee filialen zullen binnenkort al hun opwachting maken. Met het nieuwe concept probeert Sainsbury's in te spelen op het veranderende gedrag van de consument, die steeds vaker zijn weg naar de kleinere buurtwinkels vindt. Daar moet de verkoop volgens het Institute of Grocery Distribution de komende vijf jaar met 17% stijgen, terwijl er bij de grote winkels een daling zal zijn van 2,9%.

 

Ook in grote winkels probeert Sainsbury's in te spelen op die trend: bepaalde segmenten, zoals de bakkerij en meeneemmaaltijden, zijn in zes winkels vooraan geplaatst. Zo kunnen klanten dat stuk gebruiken als een soort gemakswinkel en moeten ze dus niet heel de winkel door als ze gehaast zijn.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Amazon mag levering volgende dag niet garanderen

13/08/2018

De Britse reclamewaakhond heeft het niet voor Amazons belofte om bestellingen van Prime-leden de volgende dag te zullen leveren. Tijdens de feestdagen vorig jaar waren er vertragingen, dus moet Amazon de garantie schrappen.

RetailDetail Day 2018: geobsedeerd door de klant

13/08/2018

Meer dan ooit staat de klant hoog op de agenda van retailers en merken. Maar is dat niet altijd zo geweest? De RetailDetail Day kijkt voorbij de hype en peilt naar de essentie van klantgericht ondernemen in het digitale tijdperk.

Hoe koopt de consument van morgen?

09/08/2018

Wist je dat winkelen en kopen twee verschillende activiteiten zijn geworden? De weg die de klant van de toekomst aflegt, ziet er helemaal anders uit. Beleef hem zelf in een Inspiration Tour van retailhub en dompel je onder in 1.250 m² innovatie. 

Decathlon neemt Zwitserse sportketen Athleticum over

09/08/2018

Decathlon neemt de Zwitserse sportketen Athleticum over. Verkoper Maus Frères krijgt een minderheidsbelang in Decathlon Zwitserland, een overnamebedrag is niet meegedeeld.

Prima halfjaar voor Rakuten

09/08/2018

De Japanse e-commercereus Rakuten, ’s werelds nummer 5 gemeten naar handelsvolume, zag zowel zijn omzet als zijn winst de voorbije zes maanden flink toenemen. Intussen gaat de groep zijn interne structuur grondig reorganiseren om sneller te kunnen inspelen op de almaar sneller wijzigende marktomstandigheden.

Gratis verzending voor leden Bol.com Select

08/08/2018

In navolging van Amazon voert Bol.com zijn lidmaatschapsservice op: Select-leden kunnen nu het hele assortiment gratis bezorgd krijgen. Althans, als ze de lidmaatschapskost betalen.