Sainsbury’s test microwinkels voor haastige consumenten

Sainsbury’s test microwinkels voor haastige consumenten

De Britse supermarktketen Sainsbury's gaat microwinkels van amper 100 m² uittesten, die gericht zijn op haastige consumenten. Als de eerste testen slagen, ziet de keten een potentieel voor een duizendtal van zulke winkels.

Groeiende markt voor buurtwinkels

Sainsbury's heeft momenteel al ongeveer 750 kleinere gemakswinkels, maar die zijn toch nog bijna drie keer groter dan het nieuwe concept. In de microwinkels zal dan ook maar plaats zijn voor een duizendtal producten, zoals brood, salades, sushi, vlees en klaargemaakte maaltijden. Alles is gericht op een snelle hap: er zullen bijvoorbeeld geen schoonmaakproducten te vinden zijn.

 

De eerste microwinkel opende nog maar pas zijn deuren, maar de volgende twee filialen zullen binnenkort al hun opwachting maken. Met het nieuwe concept probeert Sainsbury's in te spelen op het veranderende gedrag van de consument, die steeds vaker zijn weg naar de kleinere buurtwinkels vindt. Daar moet de verkoop volgens het Institute of Grocery Distribution de komende vijf jaar met 17% stijgen, terwijl er bij de grote winkels een daling zal zijn van 2,9%.

 

Ook in grote winkels probeert Sainsbury's in te spelen op die trend: bepaalde segmenten, zoals de bakkerij en meeneemmaaltijden, zijn in zes winkels vooraan geplaatst. Zo kunnen klanten dat stuk gebruiken als een soort gemakswinkel en moeten ze dus niet heel de winkel door als ze gehaast zijn.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Beate Uhse vraagt faillissement aan

15/12/2017

Het Duitse eroticabedrijf Beate Uhse heeft het faillissement aangevraagd. Het bedrijf had al langer problemen om in een digitale wereld de omzet op peil te houden. De winkels blijven open. 

Deze retailers pakken uit met knappe kerstcommercials

15/12/2017

Heel wat internationale retailers pakken in de aanloop naar de eindejaarsfeesten uit met ambitieuze kerstcommercials. RetailDetail selecteerde twaalf opmerkelijke reclamespots. Laat u ook een traantje van ontroering?

Unizo wil geen verbod op plastic zakjes

15/12/2017

In tegenstelling tot Vlaams minister van Leefmilieu, Joke Schauvliege, is Unizo een verbod op plastic zakjes in de retail niet genegen. De organisatie pleit voor een systeem waarbij de klant moet betalen voor elk zakje.

Gent lanceert visienota voor handelsvestigingsbeleid

14/12/2017

Gent is naar eigen zeggen de eerste centrumstad (die in navolging van het decreet Integraal Handelsvestigingsbeleid van het Vlaams Parlement) een eigen visienota heeft opgesteld voor de toekomst van handelsvestigingen in de stad.

Alweer 10% meer online uitgaven in ons land

14/12/2017

Alle Belgen samen spendeerden de voorbije drie kwartalen liefst 7,35 miljard euro online, 10% meer dan in dezelfde periode van vorig jaar. De voorspelde kaap van tien miljard euro bestedingen is volgens GfK dan ook nog steeds haalbaar.

Lees het nieuwe RetailDetail Magazine online

13/12/2017

Ja, er staat bekend volk op de cover van de decembereditie van RetailDetail Magazine, naar aanleiding van onze boeklancering. Maar blader vooral verder, want dit nummer staat ook boordevol boeiende interviews met grote namen uit de retailwereld.  

Back to top