Sainsbury’s test microwinkels voor haastige consumenten | RetailDetail

Sainsbury’s test microwinkels voor haastige consumenten

Sainsbury’s test microwinkels voor haastige consumenten

De Britse supermarktketen Sainsbury's gaat microwinkels van amper 100 m² uittesten, die gericht zijn op haastige consumenten. Als de eerste testen slagen, ziet de keten een potentieel voor een duizendtal van zulke winkels.

Groeiende markt voor buurtwinkels

Sainsbury's heeft momenteel al ongeveer 750 kleinere gemakswinkels, maar die zijn toch nog bijna drie keer groter dan het nieuwe concept. In de microwinkels zal dan ook maar plaats zijn voor een duizendtal producten, zoals brood, salades, sushi, vlees en klaargemaakte maaltijden. Alles is gericht op een snelle hap: er zullen bijvoorbeeld geen schoonmaakproducten te vinden zijn.

 

De eerste microwinkel opende nog maar pas zijn deuren, maar de volgende twee filialen zullen binnenkort al hun opwachting maken. Met het nieuwe concept probeert Sainsbury's in te spelen op het veranderende gedrag van de consument, die steeds vaker zijn weg naar de kleinere buurtwinkels vindt. Daar moet de verkoop volgens het Institute of Grocery Distribution de komende vijf jaar met 17% stijgen, terwijl er bij de grote winkels een daling zal zijn van 2,9%.

 

Ook in grote winkels probeert Sainsbury's in te spelen op die trend: bepaalde segmenten, zoals de bakkerij en meeneemmaaltijden, zijn in zes winkels vooraan geplaatst. Zo kunnen klanten dat stuk gebruiken als een soort gemakswinkel en moeten ze dus niet heel de winkel door als ze gehaast zijn.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dit zijn de genomineerden voor de bpost Omnichannel Award 2018

20/02/2018

De jury heeft haar keuze gemaakt uit de longlist van kandidaten: JBC, Sissy-Boy en ZEB maken kans om op 1 maart de bpost Omnichannel Award in de wacht te slepen. Ook uw stem telt mee!

Dampwinkels zien aantal klanten dalen

19/02/2018

Dampwinkels, die zich volledig hebben gestort op de markt van elektronische sigaretten en alles wat daarbij komt kijken, zien hun aantal klanten dalen. Een verstrengde wetgeving is een van de redenen daarvoor.

Omnichannel in retail: Hoe maak je de marketingafdeling echt omnichannel?

15/02/2018

De transitie naar een omnichannelorganisatie is cruciaal én dringend in de retailsector, ziet Peter Desmyttere, oprichter en CEO van Husky Marketing Planner: “In retail werken organisaties nog vaak in silo’s.” Hij geeft een concreet stappenplan op het Omnichannel Congress.

Amazon rekruteert 2.000 medewerkers in Frankrijk

15/02/2018

Het Franse filiaal van het Amerikaanse internetwarenhuis Amazon is op zoek naar 2.000 medewerkers om de sterke groei te kunnen bijbenen. Amazon.fr is niet alleen bij onze zuiderburen, maar ook in ons land de populairste webshop.

Gino Van Ossel: “Omnichannel kan wél rendabel zijn”

15/02/2018

Omnichannel is nog geen verworvenheid in retail: veel ketens blijven vasthangen aan hun fysieke winkelnetwerk en hebben niet de volledige klantreis in kaart. Toch zijn er ook inspirerende voorbeelden.

Prima jaar voor Decathlon dankzij sterke expansie

15/02/2018

In 2016 rondde Decathlon voor  het eerst de kaap van de 10 miljard euro omzet. Vorig jaar werd ook de grens van 11 miljard gesloopt, met dank aan een sterke internationale expansie.

Back to top