Samsonite groeit opnieuw sterk | RetailDetail

Samsonite groeit opnieuw sterk

Samsonite groeit opnieuw sterk

De omzet van Samsonite is in 2015 met 11,9% gestegen naar een recordhoogte van 2,43 miljard dollar (2,1 miljard euro). Vooral in Azië en in Europa was er sprake van een sterke groei.

Sterke opmars American Tourister

In Noord-Amerika steeg de omzet 'slechts' met 7,4%, terwijl er in Latijns-Amerika een groei van 9,6% te zien was. In Azië ging de omzet er zelfs met 12,8% op vooruit en Europa kende de grootste groei, met een omzetstijging van 17,7%. Dankzij die goede resultaten ging ook de winst er op vooruit: zo kwam de nettowinst eind 2015 uit op 216,9 miljoen dollar (192 miljoen euro). Dat is een stijging van 5,2%, maar bij constante wisselkoersen groeide de winst met 9,5%.

 

Bij het merk Samsonite, dat goed was voor 61,3% van de omzet in 2015, steeg de netto-omzet met 5,7%. American Tourister zag zijn omzet veel sterker de hoogte in gaan, met liefst 16,7%.

 

“2015 is het zesde jaar op rij dat de groep een dubbelcijferige groei kan toen bij gelijke wisselkoersen. Het feit dat deze hoopgevende resultaten werden geboekt tegen een achtergrond van druk op de wisselkoersen en moeilijke economische situaties op veel van onze markten, toont de kracht van onze multi-brand, multi-category en multi-channel strategie”, zegt Ramesh Tainwala, CEO bij Samsonite.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Walmart kan online groei niet aanhouden

21/02/2018

De Amerikaanse retailreus Walmart heeft in het laatste kwartaal van 2017 een teleurstellende online groei gekend. De online omzet steeg nog wel met een kwart, maar dat was een stuk minder dan verwacht.

Brugge bindt strijd aan met toeristenwinkeltjes

21/02/2018

Als het van het Brugse Open VLD Plus afhangt, komt er een verbod op nieuwe winkeltjes die mikken op toeristen in de binnenstad. Brugge zou zo een voorbeeld nemen aan Amsterdam.

Consolidatie bij Amerikaanse ketens in strijd tegen Amazon

21/02/2018

De Amerikaanse retailer Albertsons heeft zijn sectorgenoot Rite Aid overgenomen, nadat die laatste eerder ook al een flink aantal winkels verkocht had aan Walgreens. De overnames zijn vooral een reactie op de opmars van Amazon en andere online spelers.

Thierry Moubax (bpost): "Het businessmodel van de retail zal ingrijpend veranderen"

21/02/2018

Omnichannel is wat anders dan de optelsom van offline en online. Zijn retailers klaar voor een realiteit waarin de meeste aankoopbeslissingen genomen worden door digitale assistenten?

Walmart denkt aan nieuwe keten in India

21/02/2018

De onderhandelingen van de Amerikaanse warenhuisketen Walmart en de Indische e-commercespeler Flipkart gaan mogelijk over meer dan enkel online retail. De kans bestaat dat er ook een fysieke keten komt.

bpost vergroot zijn netwerk aan afhaalpunten

20/02/2018

(publireportage) Gemak speelt een steeds grotere rol bij online shopping en de huidige consument weet exact wat hij wil: zelf bepalen waar en wanneer zijn aankopen geleverd worden. bpost blijft dan ook zijn netwerk aan afhaalpunten verder uitbreiden.

Back to top