SCA zet Libresse en Okay aan de deur

SCA zet Libresse en Okay aan de deur

Het bedrijf SCA, moederbedrijf van merken als Demak’Up, Libresse, Edet en Okay, splitst zich op in twee verschillende bedrijven. SCA zal zich bezighouden met bosbouw en alles wat daarbij komt kijken, terwijl de tak hygiëne en gezondheid zelfstandig wordt.

Meer waarde voor aandeelhouder

Het nieuwe bedrijf gaat voortaan verder onder de naam Essity. Aandeelhouders van het oude SCA zullen aandelen ontvangen in zowel SCA als Essity. De splitsing zal plaatsvinden zodra de twee bedrijven apart te vinden zijn op de beurs en moet zeker voor het einde van dit jaar volledig afgerond zijn.

 

“Ik ben tevreden dat de aandeelhouders het voorstel van de raad van bestuur in verband met het creëren van twee aparte bedrijven gevolgd hebben. Dit zal op lange termijn de waarde voor aandeelhouders vergroten door betere focus, klantwaarde en opportuniteiten op vlak van ontwikkeling, en het geeft elk bedrijf de mogelijkheid om zijn strategie succesvol uit te voeren”, zegt CEO Magnus Groth, in de toekomst het nieuwe hoofd van Essity.

 

Terug naar de oorsprong

SCA werd in 1929 opgericht als een bedrijf dat zich met bosbouw bezighield, maar groeide doorheen de jaren een andere richting uit. Momenteel wordt slechts 14% van de omzet gehaald uit de bosbouw, maar met een gebied van 2,6 miljoen hectaren is het wel nog steeds het grootste particuliere bosbedrijf in Europa.

 

Essity zal na de splitsing één van de grootste bedrijven op vlak van hygiëne en gezondheid in de wereld zijn. De naam komt trouwens van de samentrekking van ‘essentials’ en ‘necessities’, aangezien de producten die het verkoopt dagelijkse benodigdheden zijn. De merken van Essity worden momenteel in ongeveer 150 landen verkocht. De groep is eigenaar van merken als TENA, die wereldwijd verkocht worden, maar ook van heel wat kleinere lokale merken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden"

17/11/2017

Volgens Mark Thomson, Director of Retail Industry Solutions bij Zebra, verandert de retail in de nabije toekomst ingrijpender dan in de voorbije vijftig jaar bij elkaar opgeteld.

Qrf Beste Winkelketen van België en Qrf Webshop Awards: spanning stijgt!

16/11/2017

Op donderdag 23 november is het zover: op die avond worden de winnaars van de ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ en ‘Qrf Webshop Awards’ bekendgemaakt tijdens de RetailDetail Night. 

Omzet 100 grootste webshops in België stijgt 13,5%

16/11/2017

De omzet van de top 100 webshops in België is van 3,7 miljard euro toegenomen naar 4,2 miljard euro, een stijging met 13,5%. Vooral voedingsmiddelen en huishoudelijke artikelen gaan vlotter over de digitale toonbank.

Supermarkten aan de ketting in regio Turnhout

16/11/2017

Grootwarenhuizen kunnen niet langer uitbreiden of nieuwe filialen openen in de stadsregio Turnhout. De maatregel moet de lokale handel in Turnhout, Vosselaar, Beerse en Oud-Turnhout een duwtje in de rug geven.

Topman Horeca Vlaanderen nieuwe baas Unizo

16/11/2017

Als de raad van bestuur van Unizo op 7 december het licht op groen zet, wordt Danny Van Assche de opvolger van Karel Van Eetvelt als topman bij ondernemersorganisatie. Voor de 45-jarige Van Assche zou dat een terugkeer naar de roots zijn.

Barbie wijst G.I. Joe & Co (voorlopig?) af

16/11/2017

Speelgoedreus Mattel zou het overnamebod door concurrent Hasbro hebben afgewezen, schrijft persbureau Reuters op basis van bronnen dicht bij het dossier. Welke gevolgen dat heeft, is vooralsnog onduidelijk.

Back to top