SCA opgesplitst in twee bedrijven | RetailDetail

SCA zet Libresse en Okay aan de deur

SCA zet Libresse en Okay aan de deur

Het bedrijf SCA, moederbedrijf van merken als Demak’Up, Libresse, Edet en Okay, splitst zich op in twee verschillende bedrijven. SCA zal zich bezighouden met bosbouw en alles wat daarbij komt kijken, terwijl de tak hygiëne en gezondheid zelfstandig wordt.

Meer waarde voor aandeelhouder

Het nieuwe bedrijf gaat voortaan verder onder de naam Essity. Aandeelhouders van het oude SCA zullen aandelen ontvangen in zowel SCA als Essity. De splitsing zal plaatsvinden zodra de twee bedrijven apart te vinden zijn op de beurs en moet zeker voor het einde van dit jaar volledig afgerond zijn.

 

“Ik ben tevreden dat de aandeelhouders het voorstel van de raad van bestuur in verband met het creëren van twee aparte bedrijven gevolgd hebben. Dit zal op lange termijn de waarde voor aandeelhouders vergroten door betere focus, klantwaarde en opportuniteiten op vlak van ontwikkeling, en het geeft elk bedrijf de mogelijkheid om zijn strategie succesvol uit te voeren”, zegt CEO Magnus Groth, in de toekomst het nieuwe hoofd van Essity.

 

Terug naar de oorsprong

SCA werd in 1929 opgericht als een bedrijf dat zich met bosbouw bezighield, maar groeide doorheen de jaren een andere richting uit. Momenteel wordt slechts 14% van de omzet gehaald uit de bosbouw, maar met een gebied van 2,6 miljoen hectaren is het wel nog steeds het grootste particuliere bosbedrijf in Europa.

 

Essity zal na de splitsing één van de grootste bedrijven op vlak van hygiëne en gezondheid in de wereld zijn. De naam komt trouwens van de samentrekking van ‘essentials’ en ‘necessities’, aangezien de producten die het verkoopt dagelijkse benodigdheden zijn. De merken van Essity worden momenteel in ongeveer 150 landen verkocht. De groep is eigenaar van merken als TENA, die wereldwijd verkocht worden, maar ook van heel wat kleinere lokale merken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Pabo start door als ‘be you’

21/06/2018

Het failliete erotiekconcern Beate Uhse, het moederbedrijf achter Pabo, neemt een doorstart onder een nieuwe merknaam. De focus ligt op online handel.

Fox & Cie opent 17e speelgoedwinkel in Doornik

21/06/2018

De Waalse speelgoedketen Fox & Cie heeft haar zeventiende vestiging geopend in het Doornikse winkelcentrum Les Bastions. "Welke crisis in de speelgoedmarkt?", vraagt de keten zich af.

Tom&Co heeft 100 Franse locaties op het oog

21/06/2018

De Belgische dierenspeciaalzaak Tom&Co zet zijn opmars verder op de Franse markt. Zopas opende de 25ste winkel in Nantes, volgens een nieuw concept. Dit jaar zullen er nog zeven vestigingen volgen bij onze zuiderburen.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Speelgoedketen La Grande Récré geeft België op

20/06/2018

De Franse retailer La Grande Récré ondervindt zware financiële problemen en wil zich concentreren op de thuismarkt. De Belgische tak legt volgende maandag de boeken neer: 16 winkels sluiten, 95 jobs gaan verloren.

Naar efficiënte en gelukkige retailmedewerkers

19/06/2018

In België worden de kosten van arbeidsongeschiktheid door burn-out geschat op 7,96 miljard euro. Retailers ontsnappen er niet aan. Ondernemers Fabian Jeanmart en Hendrik Deroo van Clarity Upgrades zien heil in nieuwe managementmodellen.