SCA zet Libresse en Okay aan de deur

SCA zet Libresse en Okay aan de deur

Het bedrijf SCA, moederbedrijf van merken als Demak’Up, Libresse, Edet en Okay, splitst zich op in twee verschillende bedrijven. SCA zal zich bezighouden met bosbouw en alles wat daarbij komt kijken, terwijl de tak hygiëne en gezondheid zelfstandig wordt.

Meer waarde voor aandeelhouder

Het nieuwe bedrijf gaat voortaan verder onder de naam Essity. Aandeelhouders van het oude SCA zullen aandelen ontvangen in zowel SCA als Essity. De splitsing zal plaatsvinden zodra de twee bedrijven apart te vinden zijn op de beurs en moet zeker voor het einde van dit jaar volledig afgerond zijn.

 

“Ik ben tevreden dat de aandeelhouders het voorstel van de raad van bestuur in verband met het creëren van twee aparte bedrijven gevolgd hebben. Dit zal op lange termijn de waarde voor aandeelhouders vergroten door betere focus, klantwaarde en opportuniteiten op vlak van ontwikkeling, en het geeft elk bedrijf de mogelijkheid om zijn strategie succesvol uit te voeren”, zegt CEO Magnus Groth, in de toekomst het nieuwe hoofd van Essity.

 

Terug naar de oorsprong

SCA werd in 1929 opgericht als een bedrijf dat zich met bosbouw bezighield, maar groeide doorheen de jaren een andere richting uit. Momenteel wordt slechts 14% van de omzet gehaald uit de bosbouw, maar met een gebied van 2,6 miljoen hectaren is het wel nog steeds het grootste particuliere bosbedrijf in Europa.

 

Essity zal na de splitsing één van de grootste bedrijven op vlak van hygiëne en gezondheid in de wereld zijn. De naam komt trouwens van de samentrekking van ‘essentials’ en ‘necessities’, aangezien de producten die het verkoopt dagelijkse benodigdheden zijn. De merken van Essity worden momenteel in ongeveer 150 landen verkocht. De groep is eigenaar van merken als TENA, die wereldwijd verkocht worden, maar ook van heel wat kleinere lokale merken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Back to top