SCOOP Store: Vandaag starten én stoppen veel meer labels

Interieur SCOOP Store Antwerpen

Wie graag nieuw design ontdekt, kan zijn hart ophalen bij SCOOP Store. In de drie winkels en webshop kunnen startende labels ruimte huren om hun producten te verkopen. Oprichter Inge Wouters spreekt op de RetailDetail Day over het innovatieve retailconcept.

 

Sociale media zijn belangrijk omnichannelkanaal

SCOOP Store maakt het systeem van online marktplaatsen omnichannel: iedereen kan er zijn eigen creaties verkopen, zonder een eigen winkel of webshop te hoeven openen. Toen SCOOP Store in 2014 is gestart, was omnichannel nochtans nog niet zo’n feit. “De omnichannel-evolutie is ontegensprekelijk een versnelling hoger geschakeld sinds 2014 en het retaillandschap is in volle ontwikkeling”, merkt Wouters. 

 

Vooral het belang van sociale media is de afgelopen jaren sterk toegenomen, ook voor SCOOP store: in twee jaar tijd is Instagram bijvoorbeeld niet alleen uitgegroeid tot een belangrijk communicatiekanaal, waarop de onderneming 45.000 volgers heeft, maar het is inmiddels ook een verkoopkanaal. 

 

Ook de webshop neemt aan belang toe, al zijn de fysieke winkelpunten van SCOOP Store nog veruit het belangrijkste verkoopkanaal. Wouters: “We bieden vandaag een zeer beperkt aantal producten online aan, maar hier zal in het komende jaar sterk verandering in komen. Voor de meeste labels zijn de producten weliswaar ook in hun eigen webshop verkrijgbaar.”

 

Starten makkelijker dan ooit, opvallen moeilijker

De bedoeling van SCOOP Store is startende labels meer zichtbaar maken, een flinke uitdaging in deze digitale tijden. “Enerzijds is het door de digitalisering nog nooit zo gemakkelijk geweest om een nieuw label op te starten. Zo is het vergaren van startkapitaal toegankelijker geworden via online crowdfundingplatformen en risicokapitaal. Voor het creëren van een label vind je ook alles op het internet en is het erg gemakkelijk om producten te koop aan te bieden via webshops”, ziet Inge Wouters.

 

Het opzetten van een label is daardoor ogenschijnlijk gemakkelijk geworden en heeft een grote aantrekkingskracht op ondernemende mensen. Denk maar aan de grote hoeveelheid nieuwe T-shirtlabels met originele bedrukkingen die je online vindt. Anderzijds maakt dat gemak het – paradoxaal genoeg – ook net complex: “Er is zo’n groot aanbod in binnen- en buitenland dat het zeer moeilijk is om als nieuw label op te vallen en een kooppubliek op te bouwen”.

 

“Vandaag zijn er dus veel meer starters, maar tegelijk ook veel labels die ermee ophouden na één jaar. Het is net deze brug tussen de labels en het kooppubliek die we vanuit SCOOP Store aanbieden. We ondersteunen in de uitbouw en professionalisering van een label, terwijl we visibiliteit en een kooppubliek aanbieden”, vat Wouters de werking van haar geesteskind samen.

 

SCOOP Store helpt labels mee opbouwen

Het fundamentele verschil tussen reguliere retail en haar businessmodel: “De merken zijn onze klanten en niet onze leveranciers.” SCOOP Store biedt een kanaal aan opkomend labels om te testen en te groeien, door ze typisch in een periode van 6 tot 12 maanden – ook al is er een beperkt vast labelaanbod – ruimte in de winkel te laten huren en “samen aan het label te bouwen”.

 

Behalve de verkoopruimte levert het concept immers ook extra diensten en ondersteuning aan de labels. Wouters: “Standaard geven wij aan elk label op regelmatige basis feedback en  advies, standaard op basis van input van shoppers, store crew, bloggers en influencers, … Elementen zoals productassortiment, prijsstelling, verpakking en kwaliteit komen dan aan bod.”

 

De focus ligt op real-time ‘store performance’ data en online platformdata, maar “indien gewenst voeren we nog diepgaander klantenonderzoek uit. We zijn ook erg meedenkend over hoe we het labelverhaal in de winkel kunnen brengen en hoe we extra visibiliteit kunnen creëren. Dit kan gaan van POS-materiaal tot in-store workshops.”

 

Groot nieuws op komst

In het zoeken naar labels geldt één stelregel: “We zijn op zoek naar originele producten die een lach op ons gezicht toveren. We streven een mix na van productcategorieën en gebruiken dit als uitgangsbasis in onze zoektocht naar labels. Ons productaanbod is zeer divers en wekelijks komen er nieuwe producten binnen.”

 

Het aanbod verschilt zo weliswaar van winkel tot winkel: “We dwingen onze labels niet om in alle stores aanwezig te zijn. Ook de mogelijkheid om producten te verkopen via onze webshop is geen verplichting.”

 

Hoe SCOOP Store dan vermijdt dat de winkels een allegaartje worden? “De variëteit is erg aantrekkelijk voor shoppers, maar is een grote uitdaging voor een overzichtelijk en aantrekkelijk winkelbeeld”, geeft de onderneemster toe. “We werken momenteel met een team van specialisten in retaildesign en visual merchandising aan iets… en daarover is heel binnenkort meer (groot) nieuws op komst.”

 

Wat voor groot nieuws er op til is bij SCOOP Store, hoor je op de RetailDetail Day 2018 op 20 september. Schrijf je hier snel in.