Short selling van aandelen foodretail populairder dan ooit in Europa | RetailDetail

Short selling van aandelen foodretail populairder dan ooit in Europa

Short selling van aandelen foodretail populairder dan ooit in Europa
http://www.shutterstock.com/nl/pic-262127447/stock-photo-stock-market-chart-stock-market-data-on-led-display-concept.html?src=nE7UD6BbOzf2j__EaPVbLA-1-0

Steeds meer hedge funds kijken in de richting van foodretailer voor het short verkopen van aandelen. Zo is J. Sainsbury heet tweede meest geshorte aandeel in Europa. Short sellers mikken zo op een dalende waarde van de aandelen van foodretailers.

Gokken op dalende waarde

De aandelen van foodretailers staan om verschillende redenen onder druk. Zo hebben ze te maken met prijsdeflatie en de opkomst van discounters zoals Aldi en Lidl. Die factoren hebben er voor gezorgd dat de resultaten van grote foodretailers meer dan eens teleurstellend waren, wat goed nieuws is voor short sellers, die gokken op de dalende waarde van een aandeel.

 

Bij het short sellen van aandelen worden de aandelen als het ware uitgeleend, waarbij partijen die de aandelen hebben geleend hopen om de aandelen tegen een lagere prijs terug te kopen en nadien terug te geven aan de oorspronkelijke eigenaar. Het verschil in prijs verdwijnt dan in de zakken van de partij die de aandelen heeft geleend.

 

Momenteel zijn ongeveer 2,6 procent van de aandelen op de Stoxx 600 uitgeleend aan een andere partij. Een jaar geleden lag dat aantal nog maar op 1,9 procent. Het meest uitgeleende aandeel is dat van de Zwitserse horlogemaker Swatch, waarbij short sellers verwachten dat het aandeel een klap zal krijgen vanwege de concurrentie met smartwatches zoals de Apple Watch.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Walmart kan online groei niet aanhouden

21/02/2018

De Amerikaanse retailreus Walmart heeft in het laatste kwartaal van 2017 een teleurstellende online groei gekend. De online omzet steeg nog wel met een kwart, maar dat was een stuk minder dan verwacht.

Brugge bindt strijd aan met toeristenwinkeltjes

21/02/2018

Als het van het Brugse Open VLD Plus afhangt, komt er een verbod op nieuwe winkeltjes die mikken op toeristen in de binnenstad. Brugge zou zo een voorbeeld nemen aan Amsterdam.

Consolidatie bij Amerikaanse ketens in strijd tegen Amazon

21/02/2018

De Amerikaanse retailer Albertsons heeft zijn sectorgenoot Rite Aid overgenomen, nadat die laatste eerder ook al een flink aantal winkels verkocht had aan Walgreens. De overnames zijn vooral een reactie op de opmars van Amazon en andere online spelers.

Thierry Moubax (bpost): "Het businessmodel van de retail zal ingrijpend veranderen"

21/02/2018

Omnichannel is wat anders dan de optelsom van offline en online. Zijn retailers klaar voor een realiteit waarin de meeste aankoopbeslissingen genomen worden door digitale assistenten?

Walmart denkt aan nieuwe keten in India

21/02/2018

De onderhandelingen van de Amerikaanse warenhuisketen Walmart en de Indische e-commercespeler Flipkart gaan mogelijk over meer dan enkel online retail. De kans bestaat dat er ook een fysieke keten komt.

bpost vergroot zijn netwerk aan afhaalpunten

20/02/2018

(publireportage) Gemak speelt een steeds grotere rol bij online shopping en de huidige consument weet exact wat hij wil: zelf bepalen waar en wanneer zijn aankopen geleverd worden. bpost blijft dan ook zijn netwerk aan afhaalpunten verder uitbreiden.

Back to top