Short selling van aandelen foodretail populairder dan ooit in Europa | RetailDetail

Short selling van aandelen foodretail populairder dan ooit in Europa

Short selling van aandelen foodretail populairder dan ooit in Europa
http://www.shutterstock.com/nl/pic-262127447/stock-photo-stock-market-chart-stock-market-data-on-led-display-concept.html?src=nE7UD6BbOzf2j__EaPVbLA-1-0

Steeds meer hedge funds kijken in de richting van foodretailer voor het short verkopen van aandelen. Zo is J. Sainsbury heet tweede meest geshorte aandeel in Europa. Short sellers mikken zo op een dalende waarde van de aandelen van foodretailers.

Gokken op dalende waarde

De aandelen van foodretailers staan om verschillende redenen onder druk. Zo hebben ze te maken met prijsdeflatie en de opkomst van discounters zoals Aldi en Lidl. Die factoren hebben er voor gezorgd dat de resultaten van grote foodretailers meer dan eens teleurstellend waren, wat goed nieuws is voor short sellers, die gokken op de dalende waarde van een aandeel.

 

Bij het short sellen van aandelen worden de aandelen als het ware uitgeleend, waarbij partijen die de aandelen hebben geleend hopen om de aandelen tegen een lagere prijs terug te kopen en nadien terug te geven aan de oorspronkelijke eigenaar. Het verschil in prijs verdwijnt dan in de zakken van de partij die de aandelen heeft geleend.

 

Momenteel zijn ongeveer 2,6 procent van de aandelen op de Stoxx 600 uitgeleend aan een andere partij. Een jaar geleden lag dat aantal nog maar op 1,9 procent. Het meest uitgeleende aandeel is dat van de Zwitserse horlogemaker Swatch, waarbij short sellers verwachten dat het aandeel een klap zal krijgen vanwege de concurrentie met smartwatches zoals de Apple Watch.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Een mooiere en energiezuinigere winkel zonder investering

18/07/2018

(publireportage) Wilt u al uw winkelfilialen voorzien van LED-verlichting? Maar ziet u op tegen het gedoe, om van de forse investering nog maar te zwijgen? Maxeda kiest daarom voor Light as a Service voor hun Brico en Praxis winkels en bespaart tot wel 70% aan energie.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.