Short selling van aandelen foodretail populairder dan ooit in Europa

Short selling van aandelen foodretail populairder dan ooit in Europa
http://www.shutterstock.com/nl/pic-262127447/stock-photo-stock-market-chart-stock-market-data-on-led-display-concept.html?src=nE7UD6BbOzf2j__EaPVbLA-1-0

Steeds meer hedge funds kijken in de richting van foodretailer voor het short verkopen van aandelen. Zo is J. Sainsbury heet tweede meest geshorte aandeel in Europa. Short sellers mikken zo op een dalende waarde van de aandelen van foodretailers.

Gokken op dalende waarde

De aandelen van foodretailers staan om verschillende redenen onder druk. Zo hebben ze te maken met prijsdeflatie en de opkomst van discounters zoals Aldi en Lidl. Die factoren hebben er voor gezorgd dat de resultaten van grote foodretailers meer dan eens teleurstellend waren, wat goed nieuws is voor short sellers, die gokken op de dalende waarde van een aandeel.

 

Bij het short sellen van aandelen worden de aandelen als het ware uitgeleend, waarbij partijen die de aandelen hebben geleend hopen om de aandelen tegen een lagere prijs terug te kopen en nadien terug te geven aan de oorspronkelijke eigenaar. Het verschil in prijs verdwijnt dan in de zakken van de partij die de aandelen heeft geleend.

 

Momenteel zijn ongeveer 2,6 procent van de aandelen op de Stoxx 600 uitgeleend aan een andere partij. Een jaar geleden lag dat aantal nog maar op 1,9 procent. Het meest uitgeleende aandeel is dat van de Zwitserse horlogemaker Swatch, waarbij short sellers verwachten dat het aandeel een klap zal krijgen vanwege de concurrentie met smartwatches zoals de Apple Watch.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Beate Uhse vraagt faillissement aan

15/12/2017

Het Duitse eroticabedrijf Beate Uhse heeft het faillissement aangevraagd. Het bedrijf had al langer problemen om in een digitale wereld de omzet op peil te houden. De winkels blijven open. 

Deze retailers pakken uit met knappe kerstcommercials

15/12/2017

Heel wat internationale retailers pakken in de aanloop naar de eindejaarsfeesten uit met ambitieuze kerstcommercials. RetailDetail selecteerde twaalf opmerkelijke reclamespots. Laat u ook een traantje van ontroering?

Unizo wil geen verbod op plastic zakjes

15/12/2017

In tegenstelling tot Vlaams minister van Leefmilieu, Joke Schauvliege, is Unizo een verbod op plastic zakjes in de retail niet genegen. De organisatie pleit voor een systeem waarbij de klant moet betalen voor elk zakje.

Gent lanceert visienota voor handelsvestigingsbeleid

14/12/2017

Gent is naar eigen zeggen de eerste centrumstad (die in navolging van het decreet Integraal Handelsvestigingsbeleid van het Vlaams Parlement) een eigen visienota heeft opgesteld voor de toekomst van handelsvestigingen in de stad.

Alweer 10% meer online uitgaven in ons land

14/12/2017

Alle Belgen samen spendeerden de voorbije drie kwartalen liefst 7,35 miljard euro online, 10% meer dan in dezelfde periode van vorig jaar. De voorspelde kaap van tien miljard euro bestedingen is volgens GfK dan ook nog steeds haalbaar.

Lees het nieuwe RetailDetail Magazine online

13/12/2017

Ja, er staat bekend volk op de cover van de decembereditie van RetailDetail Magazine, naar aanleiding van onze boeklancering. Maar blader vooral verder, want dit nummer staat ook boordevol boeiende interviews met grote namen uit de retailwereld.  

Back to top