Short selling van aandelen foodretail populairder dan ooit in Europa | RetailDetail

Short selling van aandelen foodretail populairder dan ooit in Europa

Short selling van aandelen foodretail populairder dan ooit in Europa
http://www.shutterstock.com/nl/pic-262127447/stock-photo-stock-market-chart-stock-market-data-on-led-display-concept.html?src=nE7UD6BbOzf2j__EaPVbLA-1-0

Steeds meer hedge funds kijken in de richting van foodretailer voor het short verkopen van aandelen. Zo is J. Sainsbury heet tweede meest geshorte aandeel in Europa. Short sellers mikken zo op een dalende waarde van de aandelen van foodretailers.

Gokken op dalende waarde

De aandelen van foodretailers staan om verschillende redenen onder druk. Zo hebben ze te maken met prijsdeflatie en de opkomst van discounters zoals Aldi en Lidl. Die factoren hebben er voor gezorgd dat de resultaten van grote foodretailers meer dan eens teleurstellend waren, wat goed nieuws is voor short sellers, die gokken op de dalende waarde van een aandeel.

 

Bij het short sellen van aandelen worden de aandelen als het ware uitgeleend, waarbij partijen die de aandelen hebben geleend hopen om de aandelen tegen een lagere prijs terug te kopen en nadien terug te geven aan de oorspronkelijke eigenaar. Het verschil in prijs verdwijnt dan in de zakken van de partij die de aandelen heeft geleend.

 

Momenteel zijn ongeveer 2,6 procent van de aandelen op de Stoxx 600 uitgeleend aan een andere partij. Een jaar geleden lag dat aantal nog maar op 1,9 procent. Het meest uitgeleende aandeel is dat van de Zwitserse horlogemaker Swatch, waarbij short sellers verwachten dat het aandeel een klap zal krijgen vanwege de concurrentie met smartwatches zoals de Apple Watch.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Veel minder inbreuken op verbod cashbetalingen

17/05/2018

Vier jaar na de invoering van het verbod om aankopen van meer dan 3.000 euro nog cash te betalen, is het aantal inbreuken fors gedaald. Werden in 2014 nog 435 handelaars betrapt, dan waren dat er in 2016 nog maar 61.

Colruyt Group lanceert betaalfunctie voor Xtra-kaart

16/05/2018

Vanaf 22 mei zullen klanten in de winkels van Colruyt Group kunnen betalen met hun Xtra-klantenkaart. De vertrouwde Colruyt-betaalkaart verdwijnt. Toch wordt de Xtra-kaart geen krediet- of debetkaart.

"Krantenwinkels moeten uitbreiden om te overleven"

15/05/2018

Vier op de tien krantenwinkels zijn verlieslatend. Krantenwinkels moeten diversifiëren en hun assortiment uitbreiden, zegt Luc Ardies van Unizo. De zelfstandigenorganisatie start dan ook een experiment in die zin.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.