Sigarettenfabrikanten gaan strijd aan met neutrale verpakkingen | RetailDetail

Sigarettenfabrikanten gaan strijd aan met neutrale verpakkingen

Sigarettenfabrikanten gaan strijd aan met neutrale verpakkingen

Cimabel, de Belgisch-Luxemburgse federatie van sigarettenfabrikanten, heeft een website gelanceerd waar het de strijd aangaat met de neutrale verpakkingen, die mogelijk worden ingevoerd in ons land.

 

“Doos van Pandora”

Volgens Cimabel zijn de neutrale verpakkingen een schending van het merkenrecht en bovendien is de organisatie van mening dat de neutrale verpakkingen niet werken. “Indien de overheid dit ontzegt aan tabaksfabrikanten schept ze een gevaarlijk precedent. Op termijn zullen dan immers ook alcohol, frisdrank, fastfood en andere ongezonde voedingsproducten volgen. De overheid opent hiermee een doos van Pandora”, stelt Cimabel volgens De Morgen.

 

Ook stelt Cimabel dat neutrale verpakkingen de namaakhandel in de hand zullen werken. Het wijst daarbij naar Australië, waar de handel in namaaksigaretten in 2014 al was gestegen tot 14,5 procent van de totale handel. Die namaakhandel is niet alleen slecht voor de klant, maar ook voor de staatskas en voor de handelaars. “Dagbladhandelaars zijn tot een derde van hun omzet afhankelijk van de verkoop van tabaksproducten. Dit kunnen zij er echt niet bij hebben."

 

Petitie tegen neutrale pakjes

Cimabel lanceert daarom op merkenmoord.be een petitie, die de invoering van neutrale pakjes moet tegenhouden. Het wil zo ingaan "tegen betutteling en ineffectieve regelgeving met grote negatieve gevolgen voor ondernemers en werkgelegenheid."

 

Eerder deze maand ging in België nog de nieuwe Europese richtlijn van start, die stelt dat 65 procent van tabaksverpakkingen voortaan bedekt moeten zijn met afschrikwekkende beelden en waarschuwingen. In de toekomst wil minister van Volksgezondheid Maggie De Block volledig neutrale pakjes invoeren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Amazon mag levering volgende dag niet garanderen

13/08/2018

De Britse reclamewaakhond heeft het niet voor Amazons belofte om bestellingen van Prime-leden de volgende dag te zullen leveren. Tijdens de feestdagen vorig jaar waren er vertragingen, dus moet Amazon de garantie schrappen.

RetailDetail Day 2018: geobsedeerd door de klant

13/08/2018

Meer dan ooit staat de klant hoog op de agenda van retailers en merken. Maar is dat niet altijd zo geweest? De RetailDetail Day kijkt voorbij de hype en peilt naar de essentie van klantgericht ondernemen in het digitale tijdperk.

Hoe koopt de consument van morgen?

09/08/2018

Wist je dat winkelen en kopen twee verschillende activiteiten zijn geworden? De weg die de klant van de toekomst aflegt, ziet er helemaal anders uit. Beleef hem zelf in een Inspiration Tour van retailhub en dompel je onder in 1.250 m² innovatie. 

Decathlon neemt Zwitserse sportketen Athleticum over

09/08/2018

Decathlon neemt de Zwitserse sportketen Athleticum over. Verkoper Maus Frères krijgt een minderheidsbelang in Decathlon Zwitserland, een overnamebedrag is niet meegedeeld.

Prima halfjaar voor Rakuten

09/08/2018

De Japanse e-commercereus Rakuten, ’s werelds nummer 5 gemeten naar handelsvolume, zag zowel zijn omzet als zijn winst de voorbije zes maanden flink toenemen. Intussen gaat de groep zijn interne structuur grondig reorganiseren om sneller te kunnen inspelen op de almaar sneller wijzigende marktomstandigheden.

Gratis verzending voor leden Bol.com Select

08/08/2018

In navolging van Amazon voert Bol.com zijn lidmaatschapsservice op: Select-leden kunnen nu het hele assortiment gratis bezorgd krijgen. Althans, als ze de lidmaatschapskost betalen.