Sigarettenfabrikanten gaan strijd aan met neutrale verpakkingen

Sigarettenfabrikanten gaan strijd aan met neutrale verpakkingen

Cimabel, de Belgisch-Luxemburgse federatie van sigarettenfabrikanten, heeft een website gelanceerd waar het de strijd aangaat met de neutrale verpakkingen, die mogelijk worden ingevoerd in ons land.

 

“Doos van Pandora”

Volgens Cimabel zijn de neutrale verpakkingen een schending van het merkenrecht en bovendien is de organisatie van mening dat de neutrale verpakkingen niet werken. “Indien de overheid dit ontzegt aan tabaksfabrikanten schept ze een gevaarlijk precedent. Op termijn zullen dan immers ook alcohol, frisdrank, fastfood en andere ongezonde voedingsproducten volgen. De overheid opent hiermee een doos van Pandora”, stelt Cimabel volgens De Morgen.

 

Ook stelt Cimabel dat neutrale verpakkingen de namaakhandel in de hand zullen werken. Het wijst daarbij naar Australië, waar de handel in namaaksigaretten in 2014 al was gestegen tot 14,5 procent van de totale handel. Die namaakhandel is niet alleen slecht voor de klant, maar ook voor de staatskas en voor de handelaars. “Dagbladhandelaars zijn tot een derde van hun omzet afhankelijk van de verkoop van tabaksproducten. Dit kunnen zij er echt niet bij hebben."

 

Petitie tegen neutrale pakjes

Cimabel lanceert daarom op merkenmoord.be een petitie, die de invoering van neutrale pakjes moet tegenhouden. Het wil zo ingaan "tegen betutteling en ineffectieve regelgeving met grote negatieve gevolgen voor ondernemers en werkgelegenheid."

 

Eerder deze maand ging in België nog de nieuwe Europese richtlijn van start, die stelt dat 65 procent van tabaksverpakkingen voortaan bedekt moeten zijn met afschrikwekkende beelden en waarschuwingen. In de toekomst wil minister van Volksgezondheid Maggie De Block volledig neutrale pakjes invoeren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Beate Uhse vraagt faillissement aan

15/12/2017

Het Duitse eroticabedrijf Beate Uhse heeft het faillissement aangevraagd. Het bedrijf had al langer problemen om in een digitale wereld de omzet op peil te houden. De winkels blijven open. 

Deze retailers pakken uit met knappe kerstcommercials

15/12/2017

Heel wat internationale retailers pakken in de aanloop naar de eindejaarsfeesten uit met ambitieuze kerstcommercials. RetailDetail selecteerde twaalf opmerkelijke reclamespots. Laat u ook een traantje van ontroering?

Unizo wil geen verbod op plastic zakjes

15/12/2017

In tegenstelling tot Vlaams minister van Leefmilieu, Joke Schauvliege, is Unizo een verbod op plastic zakjes in de retail niet genegen. De organisatie pleit voor een systeem waarbij de klant moet betalen voor elk zakje.

Gent lanceert visienota voor handelsvestigingsbeleid

14/12/2017

Gent is naar eigen zeggen de eerste centrumstad (die in navolging van het decreet Integraal Handelsvestigingsbeleid van het Vlaams Parlement) een eigen visienota heeft opgesteld voor de toekomst van handelsvestigingen in de stad.

Alweer 10% meer online uitgaven in ons land

14/12/2017

Alle Belgen samen spendeerden de voorbije drie kwartalen liefst 7,35 miljard euro online, 10% meer dan in dezelfde periode van vorig jaar. De voorspelde kaap van tien miljard euro bestedingen is volgens GfK dan ook nog steeds haalbaar.

Lees het nieuwe RetailDetail Magazine online

13/12/2017

Ja, er staat bekend volk op de cover van de decembereditie van RetailDetail Magazine, naar aanleiding van onze boeklancering. Maar blader vooral verder, want dit nummer staat ook boordevol boeiende interviews met grote namen uit de retailwereld.  

Back to top