Sigarettenfabrikanten gaan strijd aan met neutrale verpakkingen | RetailDetail

Sigarettenfabrikanten gaan strijd aan met neutrale verpakkingen

Sigarettenfabrikanten gaan strijd aan met neutrale verpakkingen

Cimabel, de Belgisch-Luxemburgse federatie van sigarettenfabrikanten, heeft een website gelanceerd waar het de strijd aangaat met de neutrale verpakkingen, die mogelijk worden ingevoerd in ons land.

 

“Doos van Pandora”

Volgens Cimabel zijn de neutrale verpakkingen een schending van het merkenrecht en bovendien is de organisatie van mening dat de neutrale verpakkingen niet werken. “Indien de overheid dit ontzegt aan tabaksfabrikanten schept ze een gevaarlijk precedent. Op termijn zullen dan immers ook alcohol, frisdrank, fastfood en andere ongezonde voedingsproducten volgen. De overheid opent hiermee een doos van Pandora”, stelt Cimabel volgens De Morgen.

 

Ook stelt Cimabel dat neutrale verpakkingen de namaakhandel in de hand zullen werken. Het wijst daarbij naar Australië, waar de handel in namaaksigaretten in 2014 al was gestegen tot 14,5 procent van de totale handel. Die namaakhandel is niet alleen slecht voor de klant, maar ook voor de staatskas en voor de handelaars. “Dagbladhandelaars zijn tot een derde van hun omzet afhankelijk van de verkoop van tabaksproducten. Dit kunnen zij er echt niet bij hebben."

 

Petitie tegen neutrale pakjes

Cimabel lanceert daarom op merkenmoord.be een petitie, die de invoering van neutrale pakjes moet tegenhouden. Het wil zo ingaan "tegen betutteling en ineffectieve regelgeving met grote negatieve gevolgen voor ondernemers en werkgelegenheid."

 

Eerder deze maand ging in België nog de nieuwe Europese richtlijn van start, die stelt dat 65 procent van tabaksverpakkingen voortaan bedekt moeten zijn met afschrikwekkende beelden en waarschuwingen. In de toekomst wil minister van Volksgezondheid Maggie De Block volledig neutrale pakjes invoeren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

“Coolblue doet z’n stinkende best om klanten blij te maken”

23/02/2018

Een retailer die met humor het verschil maakt: het kan. Als je erin slaagt klanten blij te maken, hoef je nauwelijks in reclame te investeren, zegt Matthias De Clercq, manager van Coolblue België. Hij spreekt op het RetailDetail Omnichannel Congress.

150e Belgische Action opent de deuren

23/02/2018

Winkelketen Action opent op 24 februari haar 150e Belgische vestiging, in Nieuwpoort. De eerste Belgische winkel van Action opende in 2005, vorig jaar werden er nog zeventien nieuwe vestigingen neergepoot.

Nieuwe Europese garantierichtlijnen niet overal goed onthaald

23/02/2018

Het Europees Parlement heeft vandaag een voorstel goedgekeurd om de garantieregels voor heel Europa te harmoniseren. Die beslissing wordt door Comeos op applaus onthaald, maar Unizo ziet het dan weer als een gemiste kans.

Handelaars richten eigen netwerk op tegen winkelcriminaliteit

23/02/2018

Comeos, de Belgische federatie voor handel en diensten, heeft in samenwerking met de politie het Commerce Information Network (COMIN) opgericht. Dat moet handelaars helpen georganiseerde winkelcriminaliteit aan te pakken.

Blokker wil in 2019 opnieuw winst maken

23/02/2018

Met de Nederlandse winkelketen Blokker gaat het stilaan de juiste kant op, althans volgens CEO Casper Meijer. Hij verwacht wel dat Blokker dit jaar nog een verlies zal moeten slikken, maar mikt op winst in 2019.

KaDeTe, ’s werelds eerste startup-supermarkt, opent in Berlijn

22/02/2018

In Berlijn opent volgende maand KaDeTe, ’s werelds eerste startupsupermarkt. De fysieke marktplaats geeft startende merken en bedrijven de kans om in contact te komen met consumenten en inkopers.

Back to top