Singles’ Day zet nieuw record(je) neer

Alibaba

Alibaba’s "11.11 Global Shopping Festival", beter bekend als Singles’ Day, heeft een nieuw record neergezet, hoewel de groei toch duidelijk vertraagt. Volgens de Chinese e-commercereus is dat evenwel niet erg, omdat deze editie vooral de focus legde op duurzaamheid en groene producten.

 

Groeivertraging

Alibaba sloot het evenement, dat inmiddels is uitgegroeid tot een elfdaags shoppingfestijn, af met een bruto handelsvolume van omgerekend 73,8 miljard euro. Dat is een nieuw record, maar tegelijkertijd bleef de groei beperkt tot 8%, de laagste sinds jaren. Volgens Emerce kwam dat onder meer door de lagere economische groei in China. Bovendien nam ook de concurrentie van andere bedrijven toe, mede omdat de Chinese autoriteiten maatregelen namen tegen de dominante positie van Alibaba.

 

Alibaba zelf wijst vooral op de ruimere doelstellingen van het evenement: marketingbaas Chris Tung benadrukte dat de echte waarde van 11.11 verder gaat dan louter de verkoopcijfers en dat het ook een rol kan spelen bij het opbouwen van de toekomst van consumptie. "11.11 gaat over hoe we de nieuwste technologie van Alibaba het best kunnen inzetten om merken en handelaars te ondersteunen bij het stimuleren van duurzame en inclusieve groei op efficiëntere manieren”, verklaarde hij.

 

Singles’ Day stond dit jaar dan ook in het teken van duurzaamheid. Milieuvriendelijke producten werden extra in de kijker geplaatst en Alibaba deelde voor 100 miljoen yuan (14 miljoen euro) groene vouchers uit om duurzame aankopen te stimuleren. 2,5 miljoen shoppers zouden tijdens de voorbije editie van 11.11 voor groene producten hebben gekozen, al is dat een peulschil van de 900 miljoen (!) Chinezen die volgens Alibaba deelnamen aan deze Singles' Day.